Colruyt bant producten uit bezette gebieden | RetailDetail

Colruyt bant producten uit bezette gebieden

Colruyt bant producten uit bezette gebieden

Winkelketen Colruyt verkoopt geen producten die voortkomen uit regio's die bezet zijn door Israël. Dat raakte bekend vanwege het nieuwe label dat misschien wordt ingevoerd voor bepaalde voedingswaren.

Al een jaar uit de rekken

Er is al enkele dagen sprake van een nieuw label dat op voedingswaren zou komen, dat moet aangeven of die producten uit door Israël bezette gebieden komen of niet. Nu is bekend geraakt dat Colruyt dergelijke producten al langer verbant uit zijn winkels.

 

"We baseren ons op de door de VN vastgelegde grenzen, en bepaalde gebieden zijn nu eenmaal betwist. We willen geen politiek statement maken, we kiezen geen kant. Evengoed verkopen we producten uit Palestina als uit Israël, al liggen die nu niet in de rekken. Dat wisselt met de seizoenen", zegt woordvoerder Jan Derom aan Gazet van Antwerpen.

 

Colruyt weet ook nog niet of ze het label dat wordt voorgesteld door minister van Economie en Consumentenzaken zal gaan gebruiken. "We wachten de rondzendbrief af. Het zal afhangen van hoe de labeling precies moet gebeuren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.