Colruyt gooit varkensboeren (tijdelijke) reddingsboei toe | RetailDetail

Colruyt gooit varkensboeren (tijdelijke) reddingsboei toe

Colruyt gooit varkensboeren (tijdelijke) reddingsboei toe

Discounter Colruyt bevriest zijn aankoopprijzen van varkensvlees gedurende twee maanden op het huidige niveau. Op die manier wil de distributeur zuurstof geven aan zijn leveranciers. Als het weer beter gaat, wordt alles wel gecompenseerd.

Varkensvlees kwart goedkoper

De prijs die varkenshouders vandaag krijgen voor hun product ligt een kwart onder het peil van vorig jaar. Dat komt onder meer omdat het Europese varkensvlees begin dit jaar niet kon worden uitgevoerd naar Rusland, wegens de uitbraak van Afrikaanse varkenspest in Litouwen. Het vlees moest daardoor worden opgeslagen.

 

Ondertussen brak echter ook de crisis rond Oekraïne uit, die op zijn beurt zorgde voor een boycot vanwege Rusland uit politieke overwegingen. Een aanbodoverschot en een fikse prijsval waren het resultaat. Zodanig zelfs, dat het Algemeen Boerensyndicaat dreigt met een staking van leveringen in december.

 

Prijsblokkering en volumekorting

Colruyt zegt nu een inspanning te willen doen voor de boeren waarmee het samenwerkt. De keten zegt hen toe om bij de aankoop van geslachte dieren de verdere daling van de marktprijzen niet te volgen. Ze worden gedurende twee maanden op het huidige niveau bevroren. Op die manier krijgen de boeren financieel zuurstof. Op het moment dat de prijzen dan weer aantrekken, ‘betalen’ de boeren het 'teveel' terug.

 

Voorts zegt Colruyt extra commerciële acties te zullen voeren, zoals het geven van volumekortingen bij de aankoop van Belgisch varkensvlees. Over twee maanden zal Colruyt de maatregel evalueren.

 

Voorzitter van de Boerenbond Piet Vanthemsche noemt het een positief signaal: "Alle beetjes helpen en het is een goede zaak dat een retailer voor een stuk mee verantwoordelijkheid neemt. De situatie in de varkenssector is dramatisch, niet enkel in Vlaanderen. De markt was al zwaar verstoord en het Russische invoerverbod duwt de markt verder de dieperik in."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.