Colruyt gooit varkensboeren (tijdelijke) reddingsboei toe | RetailDetail

Colruyt gooit varkensboeren (tijdelijke) reddingsboei toe

Colruyt gooit varkensboeren (tijdelijke) reddingsboei toe

Discounter Colruyt bevriest zijn aankoopprijzen van varkensvlees gedurende twee maanden op het huidige niveau. Op die manier wil de distributeur zuurstof geven aan zijn leveranciers. Als het weer beter gaat, wordt alles wel gecompenseerd.

Varkensvlees kwart goedkoper

De prijs die varkenshouders vandaag krijgen voor hun product ligt een kwart onder het peil van vorig jaar. Dat komt onder meer omdat het Europese varkensvlees begin dit jaar niet kon worden uitgevoerd naar Rusland, wegens de uitbraak van Afrikaanse varkenspest in Litouwen. Het vlees moest daardoor worden opgeslagen.

 

Ondertussen brak echter ook de crisis rond Oekraïne uit, die op zijn beurt zorgde voor een boycot vanwege Rusland uit politieke overwegingen. Een aanbodoverschot en een fikse prijsval waren het resultaat. Zodanig zelfs, dat het Algemeen Boerensyndicaat dreigt met een staking van leveringen in december.

 

Prijsblokkering en volumekorting

Colruyt zegt nu een inspanning te willen doen voor de boeren waarmee het samenwerkt. De keten zegt hen toe om bij de aankoop van geslachte dieren de verdere daling van de marktprijzen niet te volgen. Ze worden gedurende twee maanden op het huidige niveau bevroren. Op die manier krijgen de boeren financieel zuurstof. Op het moment dat de prijzen dan weer aantrekken, ‘betalen’ de boeren het 'teveel' terug.

 

Voorts zegt Colruyt extra commerciële acties te zullen voeren, zoals het geven van volumekortingen bij de aankoop van Belgisch varkensvlees. Over twee maanden zal Colruyt de maatregel evalueren.

 

Voorzitter van de Boerenbond Piet Vanthemsche noemt het een positief signaal: "Alle beetjes helpen en het is een goede zaak dat een retailer voor een stuk mee verantwoordelijkheid neemt. De situatie in de varkenssector is dramatisch, niet enkel in Vlaanderen. De markt was al zwaar verstoord en het Russische invoerverbod duwt de markt verder de dieperik in."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. Opvallend: de huismerkproducten zijn van Boni, het eigenmerklabel van Belgische supermarktketen Colruyt.

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Back to top