Colruyt gooit varkensboeren (tijdelijke) reddingsboei toe

Colruyt gooit varkensboeren (tijdelijke) reddingsboei toe

Discounter Colruyt bevriest zijn aankoopprijzen van varkensvlees gedurende twee maanden op het huidige niveau. Op die manier wil de distributeur zuurstof geven aan zijn leveranciers. Als het weer beter gaat, wordt alles wel gecompenseerd.

Varkensvlees kwart goedkoper

De prijs die varkenshouders vandaag krijgen voor hun product ligt een kwart onder het peil van vorig jaar. Dat komt onder meer omdat het Europese varkensvlees begin dit jaar niet kon worden uitgevoerd naar Rusland, wegens de uitbraak van Afrikaanse varkenspest in Litouwen. Het vlees moest daardoor worden opgeslagen.

 

Ondertussen brak echter ook de crisis rond Oekraïne uit, die op zijn beurt zorgde voor een boycot vanwege Rusland uit politieke overwegingen. Een aanbodoverschot en een fikse prijsval waren het resultaat. Zodanig zelfs, dat het Algemeen Boerensyndicaat dreigt met een staking van leveringen in december.

 

Prijsblokkering en volumekorting

Colruyt zegt nu een inspanning te willen doen voor de boeren waarmee het samenwerkt. De keten zegt hen toe om bij de aankoop van geslachte dieren de verdere daling van de marktprijzen niet te volgen. Ze worden gedurende twee maanden op het huidige niveau bevroren. Op die manier krijgen de boeren financieel zuurstof. Op het moment dat de prijzen dan weer aantrekken, ‘betalen’ de boeren het 'teveel' terug.

 

Voorts zegt Colruyt extra commerciële acties te zullen voeren, zoals het geven van volumekortingen bij de aankoop van Belgisch varkensvlees. Over twee maanden zal Colruyt de maatregel evalueren.

 

Voorzitter van de Boerenbond Piet Vanthemsche noemt het een positief signaal: "Alle beetjes helpen en het is een goede zaak dat een retailer voor een stuk mee verantwoordelijkheid neemt. De situatie in de varkenssector is dramatisch, niet enkel in Vlaanderen. De markt was al zwaar verstoord en het Russische invoerverbod duwt de markt verder de dieperik in."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top