Colruyt gooit varkensboeren (tijdelijke) reddingsboei toe

Colruyt gooit varkensboeren (tijdelijke) reddingsboei toe

Discounter Colruyt bevriest zijn aankoopprijzen van varkensvlees gedurende twee maanden op het huidige niveau. Op die manier wil de distributeur zuurstof geven aan zijn leveranciers. Als het weer beter gaat, wordt alles wel gecompenseerd.

Varkensvlees kwart goedkoper

De prijs die varkenshouders vandaag krijgen voor hun product ligt een kwart onder het peil van vorig jaar. Dat komt onder meer omdat het Europese varkensvlees begin dit jaar niet kon worden uitgevoerd naar Rusland, wegens de uitbraak van Afrikaanse varkenspest in Litouwen. Het vlees moest daardoor worden opgeslagen.

 

Ondertussen brak echter ook de crisis rond Oekraïne uit, die op zijn beurt zorgde voor een boycot vanwege Rusland uit politieke overwegingen. Een aanbodoverschot en een fikse prijsval waren het resultaat. Zodanig zelfs, dat het Algemeen Boerensyndicaat dreigt met een staking van leveringen in december.

 

Prijsblokkering en volumekorting

Colruyt zegt nu een inspanning te willen doen voor de boeren waarmee het samenwerkt. De keten zegt hen toe om bij de aankoop van geslachte dieren de verdere daling van de marktprijzen niet te volgen. Ze worden gedurende twee maanden op het huidige niveau bevroren. Op die manier krijgen de boeren financieel zuurstof. Op het moment dat de prijzen dan weer aantrekken, ‘betalen’ de boeren het 'teveel' terug.

 

Voorts zegt Colruyt extra commerciële acties te zullen voeren, zoals het geven van volumekortingen bij de aankoop van Belgisch varkensvlees. Over twee maanden zal Colruyt de maatregel evalueren.

 

Voorzitter van de Boerenbond Piet Vanthemsche noemt het een positief signaal: "Alle beetjes helpen en het is een goede zaak dat een retailer voor een stuk mee verantwoordelijkheid neemt. De situatie in de varkenssector is dramatisch, niet enkel in Vlaanderen. De markt was al zwaar verstoord en het Russische invoerverbod duwt de markt verder de dieperik in."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top