Colruyt Group opent 100ste OKay-buurtwinkel

Colruyt Group opent 100ste OKay-buurtwinkel

Voedingsketen OKay opent op donderdag 19 juni zijn 100ste vestiging. Dat gebeurt in De Pinte (bij Gent) en is voor Colruyt Group het uitgelezen moment om zijn buurtwinkelconcept op een grote landelijke campagne te trakteren, inclusief grote baanaffiches.

Klein Colruyt-broertje wordt groot

Terwijl de ene supermarkt vestigingen wil sluiten of afstoten, werkt de andere gestaag voort aan zijn expansie: eind december 2013 stond de teller nog op 93 OKay-buurtwinkels, volgende week al rondt OKay de kaap van de 100.

 

"Op 14 januari 1998 opende in Ertvelde de eerste OKay-winkel zijn deuren. Nu, 99 winkels later, openen we met trots de 100ste OKay-winkel in De Pinte. Dat zijn 100 winkels waar je snel en makkelijk je dagelijkse boodschappen kan doen aan de laagste prijs in je buurt", zegt Chris Van Wettere, algemeen directeur van OKay.

 

Over de eerste 50 winkels deed de Colruyt-dochter tien jaar: de 50ste OKay opende begin 2008 in Halle, Blaasveld. De volgende 50 kwamen er dus een pak sneller. Opvallend: het gros van de 100 vestigingen ligt in Vlaanderen en Brussel. Wallonië telt slechts 14 OKay's en de provincie Luxemburg blijkt zelfs nog een volledig blinde vlek (foto).

 

Flinke omzetgroei

Aparte omzetcijfers voor zijn netwerk van buurtwinkels geeft Colruyt Group niet. Het jaarverslag over het recentste volledige boekjaar (2012-2013) spreekt van een gecombineerde omzet van 530,8 miljoen euro voor OKay (dan 88 winkels) en Bio-Planet (8 vestigingen).

 

Daarmee is de combinatie, na de Colruyt-discounts (5,23 miljard euro voor 230 vestigingen), toch al de op één na grootste omzetgenerator van de retaildivisie van Colruyt Group en dubbel zo groot als de combinatie Dreamland en Dreambaby (241,4 miljoen euro omzet met op dat moment 51 vestigingen). De omzet van OKay groeide dat boekjaar trouwens dubbel zo snel als die van de Colruyt-discounts: +11% tegenover +5,2%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top