Colruyt Group opent 100ste OKay-buurtwinkel

Colruyt Group opent 100ste OKay-buurtwinkel

Voedingsketen OKay opent op donderdag 19 juni zijn 100ste vestiging. Dat gebeurt in De Pinte (bij Gent) en is voor Colruyt Group het uitgelezen moment om zijn buurtwinkelconcept op een grote landelijke campagne te trakteren, inclusief grote baanaffiches.

Klein Colruyt-broertje wordt groot

Terwijl de ene supermarkt vestigingen wil sluiten of afstoten, werkt de andere gestaag voort aan zijn expansie: eind december 2013 stond de teller nog op 93 OKay-buurtwinkels, volgende week al rondt OKay de kaap van de 100.

 

"Op 14 januari 1998 opende in Ertvelde de eerste OKay-winkel zijn deuren. Nu, 99 winkels later, openen we met trots de 100ste OKay-winkel in De Pinte. Dat zijn 100 winkels waar je snel en makkelijk je dagelijkse boodschappen kan doen aan de laagste prijs in je buurt", zegt Chris Van Wettere, algemeen directeur van OKay.

 

Over de eerste 50 winkels deed de Colruyt-dochter tien jaar: de 50ste OKay opende begin 2008 in Halle, Blaasveld. De volgende 50 kwamen er dus een pak sneller. Opvallend: het gros van de 100 vestigingen ligt in Vlaanderen en Brussel. Wallonië telt slechts 14 OKay's en de provincie Luxemburg blijkt zelfs nog een volledig blinde vlek (foto).

 

Flinke omzetgroei

Aparte omzetcijfers voor zijn netwerk van buurtwinkels geeft Colruyt Group niet. Het jaarverslag over het recentste volledige boekjaar (2012-2013) spreekt van een gecombineerde omzet van 530,8 miljoen euro voor OKay (dan 88 winkels) en Bio-Planet (8 vestigingen).

 

Daarmee is de combinatie, na de Colruyt-discounts (5,23 miljard euro voor 230 vestigingen), toch al de op één na grootste omzetgenerator van de retaildivisie van Colruyt Group en dubbel zo groot als de combinatie Dreamland en Dreambaby (241,4 miljoen euro omzet met op dat moment 51 vestigingen). De omzet van OKay groeide dat boekjaar trouwens dubbel zo snel als die van de Colruyt-discounts: +11% tegenover +5,2%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top