Colruyt Group opent 100ste OKay-buurtwinkel

Colruyt Group opent 100ste OKay-buurtwinkel

Voedingsketen OKay opent op donderdag 19 juni zijn 100ste vestiging. Dat gebeurt in De Pinte (bij Gent) en is voor Colruyt Group het uitgelezen moment om zijn buurtwinkelconcept op een grote landelijke campagne te trakteren, inclusief grote baanaffiches.

Klein Colruyt-broertje wordt groot

Terwijl de ene supermarkt vestigingen wil sluiten of afstoten, werkt de andere gestaag voort aan zijn expansie: eind december 2013 stond de teller nog op 93 OKay-buurtwinkels, volgende week al rondt OKay de kaap van de 100.

 

"Op 14 januari 1998 opende in Ertvelde de eerste OKay-winkel zijn deuren. Nu, 99 winkels later, openen we met trots de 100ste OKay-winkel in De Pinte. Dat zijn 100 winkels waar je snel en makkelijk je dagelijkse boodschappen kan doen aan de laagste prijs in je buurt", zegt Chris Van Wettere, algemeen directeur van OKay.

 

Over de eerste 50 winkels deed de Colruyt-dochter tien jaar: de 50ste OKay opende begin 2008 in Halle, Blaasveld. De volgende 50 kwamen er dus een pak sneller. Opvallend: het gros van de 100 vestigingen ligt in Vlaanderen en Brussel. Wallonië telt slechts 14 OKay's en de provincie Luxemburg blijkt zelfs nog een volledig blinde vlek (foto).

 

Flinke omzetgroei

Aparte omzetcijfers voor zijn netwerk van buurtwinkels geeft Colruyt Group niet. Het jaarverslag over het recentste volledige boekjaar (2012-2013) spreekt van een gecombineerde omzet van 530,8 miljoen euro voor OKay (dan 88 winkels) en Bio-Planet (8 vestigingen).

 

Daarmee is de combinatie, na de Colruyt-discounts (5,23 miljard euro voor 230 vestigingen), toch al de op één na grootste omzetgenerator van de retaildivisie van Colruyt Group en dubbel zo groot als de combinatie Dreamland en Dreambaby (241,4 miljoen euro omzet met op dat moment 51 vestigingen). De omzet van OKay groeide dat boekjaar trouwens dubbel zo snel als die van de Colruyt-discounts: +11% tegenover +5,2%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top