Colruyt Group opent 100ste OKay-buurtwinkel | RetailDetail

Colruyt Group opent 100ste OKay-buurtwinkel

Colruyt Group opent 100ste OKay-buurtwinkel

Voedingsketen OKay opent op donderdag 19 juni zijn 100ste vestiging. Dat gebeurt in De Pinte (bij Gent) en is voor Colruyt Group het uitgelezen moment om zijn buurtwinkelconcept op een grote landelijke campagne te trakteren, inclusief grote baanaffiches.

Klein Colruyt-broertje wordt groot

Terwijl de ene supermarkt vestigingen wil sluiten of afstoten, werkt de andere gestaag voort aan zijn expansie: eind december 2013 stond de teller nog op 93 OKay-buurtwinkels, volgende week al rondt OKay de kaap van de 100.

 

"Op 14 januari 1998 opende in Ertvelde de eerste OKay-winkel zijn deuren. Nu, 99 winkels later, openen we met trots de 100ste OKay-winkel in De Pinte. Dat zijn 100 winkels waar je snel en makkelijk je dagelijkse boodschappen kan doen aan de laagste prijs in je buurt", zegt Chris Van Wettere, algemeen directeur van OKay.

 

Over de eerste 50 winkels deed de Colruyt-dochter tien jaar: de 50ste OKay opende begin 2008 in Halle, Blaasveld. De volgende 50 kwamen er dus een pak sneller. Opvallend: het gros van de 100 vestigingen ligt in Vlaanderen en Brussel. Wallonië telt slechts 14 OKay's en de provincie Luxemburg blijkt zelfs nog een volledig blinde vlek (foto).

 

Flinke omzetgroei

Aparte omzetcijfers voor zijn netwerk van buurtwinkels geeft Colruyt Group niet. Het jaarverslag over het recentste volledige boekjaar (2012-2013) spreekt van een gecombineerde omzet van 530,8 miljoen euro voor OKay (dan 88 winkels) en Bio-Planet (8 vestigingen).

 

Daarmee is de combinatie, na de Colruyt-discounts (5,23 miljard euro voor 230 vestigingen), toch al de op één na grootste omzetgenerator van de retaildivisie van Colruyt Group en dubbel zo groot als de combinatie Dreamland en Dreambaby (241,4 miljoen euro omzet met op dat moment 51 vestigingen). De omzet van OKay groeide dat boekjaar trouwens dubbel zo snel als die van de Colruyt-discounts: +11% tegenover +5,2%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.