Colruyt Group test gloednieuw concept: Cru

Colruyt Group test gloednieuw concept: Cru

Colruyt Group test een nieuw concept onder de naam Cru. Het concept wil er zijn “voor en door mensen met een passie voor lekker eten, pure smaken en authentieke kwaliteitsproducten”. De eerste Cru-markt opent eind november in een hoeve in Overijse.

Beleving zoals op de ‘echte’ markt

Met Cru wil Colruyt Group de beleving van een echte markt naar een vaste belevingssite brengen. Klanten zullen er een “eigen-zinnige” selectie verse producten, zoals vlees, vis, ter plaatse gemaakt brood, fruit en groenten aantreffen. Ook kaas, zelf gebrouwen bier, wijn, ter plaatse gebrande koffie, gerechten uit eigen keuken en bloemen zullen er te vinden zijn. Om de marktbeleving ten volle te ondersteunen, biedt de markthal bovendien een plek waar klanten kunnen voorproeven en een glas drinken.


De naam ‘Cru’ staat daarbij voor ‘rauw’ en symboliseert eenvoud en essentie, “vertrekkend van het product in zijn pure, onbewerkte vorm”, klinkt het. De naam ‘Cru’ verwijst weliswaar ook naar een bijzondere identiteit of herkomst en een uitstekende kwaliteit (een ‘Grand Cru’ in de wijnkunde).


“Kwaliteitsproducten in hun pure vorm”

"Cru is er voor mensen die zoeken naar kwaliteitsproducten in hun pure vorm en de rijkdom van vergeten en hedendaagse eenvoud willen (her)ontdekken. Cru wil klanten, partners en medewerkers met elkaar verbinden, op een manier dat ze hun passie voor het product en lekker eten ten volle kunnen beleven", stelt Colruyt Group.


Medewerkers zullen daarbij niet alleen het hele verhaal achter de producten vertellen, doel is dat ze ook met de klanten in dialoog gaan om hen naar wens te bedienen. Om in elke afdeling die gewenste expertise te bieden zal Cru dan ook nauw samenwerken met partners, zoals onder meer met kaasaffineurs Michel Van Tricht en zoon.


Daarnaast wil Cru ook convenience aanbieden. Er zullen bijvoorbeeld schoongemaakte en geblancheerde groenten verkocht worden, maar ook kant-en-klaargerechten uit eigen keuken. Verder zal er gebruik gemaakt worden van nieuwe technologieën, zoals een snelle check-in, zelfscanning en mobiel betalen.


Enseigne met eigen identiteit

Het Cru-concept wordt gecreëerd en uitgebouwd door een jong, gepassioneerd team onder leiding van Jean-Pierre Roelands, directeur winkelconcepten van Colruyt Group.


Bedoeling is om gestaag te groeien. De eerste vestiging in Overijse zal zijn identiteit volgens de initiatiefnemers ontwikkelen samen met partners, klanten en medewerkers en zich daarbij verankeren in de (culinaire) cultuur en gewoontes van de streek. Elke bijkomende vestiging zal dus aparte, streekgebonden accenten leggen, zowel in assortiment als in receptuur van de bereidingen.


Cru kan uiteraard beroep doen op de expertise en de ondersteunende diensten van Colruyt Group, maar benadrukt niettemin dat het “zijn eigen identiteit, eigen partners en aparte kanalen wil uitbouwen”. “Met zijn specifieke karakter wil Cru de behoeften van klanten vervullen waarvoor er vandaag in de groep nog geen invulling bestaat”, klinkt het nog. Daarnaast deelt Cru dezelfde groepsmissie en -waarden: duurzame meerwaarde creëren, met focus op vakmanschap, eenvoud, transparantie en ondernemerschap.


Vakmensen gezocht

Cru zoekt daarvoor naar eigen zeggen nog gedreven en gepassioneerde collega’s die het verhaal in Overijse met hun talent willen versterken. Vakmensen voor onder meer de open ateliers van de beenhouwerij, de bakkerij en de visafdeling.  Het team kijkt ook uit naar mensen met een liefde voor voeding die graag de klanten verwelkomen en bedienen. Ervaring in de horeca is mooi meegenomen.


Aangezien het om een nieuw concept en jong team gaat, zullen de medewerkers naar eigen zegggne volop ruimte krijgen om te groeien in hun vak en als persoon. Cru Overijse zal open zijn van woensdag tot en met zondag. “Samen met onze klanten, onze partners en onze medewerkers bouwen we het verhaal van Cru”, luidt het, “dat is ook de essentie van dit concept.”

 

De binnengevel van de eerste vestiging in Overijse:

binnengevel zonder logo

 

Cru biedt ook de mogelijkheid om mobiel te betalen:

Smartphone scan

 

Ambachtelijkheid en authenticiteit komen centraal te staan bij Cru:

les caves

kazen

 

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top