Colruyt koopt bijna 5 procent eigen aandelen in

Colruyt koopt bijna 5 procent eigen aandelen in

Colruyt heeft op 30 juni liefst 7,26 miljoen eigen aandelen ingekocht. Het betaalde er 37 euro per stuk voor, wat de totale factuur op 268,64 miljoen euro bracht.

Transactie past in inkoopprogramma

In totaal veranderden die dag op de Brusselse beurs 461.365 aandelen van eigenaar. De koers opende die dag op 37,29 euro, terwijl de hoogste koers van de dag 37,50 euro bedroeg en de laagste 36,86 euro. Colruyt zegt dat het pakket aandelen werd gekocht van een groep beleggers die hun verkopen hadden gebundeld.

 

De inkoop past in een inkoopprogramma dat Colruyt in oktober 2009 nog voor vijf jaar verlengde en dat de raad van bestuur de mogelijkheid geeft om tot 20 procent van de eigen aandelen te verwerven. De voorbije maanden maakte het bedrijf er ook geregeld effectief gebruik van.

 

Door de nieuwe verwerving heeft Colruyt nu 7,708 miljoen eigen aandelen in handen. Dat komt overeen met 4,94 procent van het kapitaal. In totaal heeft de Halse warenhuisgroep 156,169 miljoen aandelen uitstaan.

 

Aandelen worden wellicht vernietigd

Wat Colruyt met de verworven aandelen gaat doen, is niet meteen duidelijk. Theoretisch zijn er meerdere mogelijkheden: een ervan is ze vernietigen, waardoor toekomstige winsten over minder aandelen moeten worden gespreid. Het is een fiscaalvriendelijke manier om meerwaarde te creëren voor de aandeelhouders.

 

Een andere mogelijkheid is dat de titels zouden worden gebruikt voor de betaling van overnames, al is het te vroeg om uit de aandeleninkoop te concluderen dat bij Colruyt weer een nieuwe overname op til is. Eind mei besliste de retailgroep immers al eens om een pakket van 9 miljoen aandelen te vernietigen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top