Colruyt moet winstdaling voor lief nemen

Colruyt moet winstdaling voor lief nemen

De Colruyt Groep heeft in zijn boekjaar 2013-2014 een nettowinst geboekt van 349,8 miljoen euro. Dat is 1,1 procent minder dan het jaar voordien, ondanks een omzetstijging van 4,1 procent tot 8,652 miljard euro.

Sterke prijsfocus doet marges krimpen

De toegenomen concurrentie en de focus op de prijzen zorgden ervoor dat Colruyt zijn operationele marge in het voorbije boekjaar zag dalen van 6,2 naar 5,3 procent. “De prijsinvesteringen waren hoger dan vorig jaar omwille van het toegenomen promogeweld. Bovendien was het vanaf de zomer 2013 moeilijker om de aankoopprijsinflatie volledig door te rekenen in de verkoopprijzen”, aldus het bedrijf.

 

Ook ziet de Halse distributeur niet meteen beterschap. “We verwachten dat de economie en het consumentenvertrouwen niet op korte termijn zullen hernemen en dat de sterke concurrentie en prijsdruk zich zal verderzetten”, zegt het bedrijf. “De consistente uitvoering van onze laagsteprijzenstrategie noodzaakte belangrijke prijsinvesteringen en zal in de toekomst onverminderd verdergezet worden.”

 

Toch blijft Colruyt goed scoren, want volgens Chris Opdebeeck van Marketing Map presteert Colruyt ondanks de terugval nog altijd beter dan heel wat concurrenten. Zo kwam Ahold kwam het laatste boekjaar aan een marge van 4,2 procent, Carrefour aan 2,8 procent en Delhaize aan 2,3 procent.

 

Colruyt-formule levert marktaandeel in

Opvallend was niettemin dat Colruyt in de tweede helft van zijn boekjaar 0,3 procent marktaandeel moest prijsgeven in zijn winkels onder eigen groepsnaam in België en Luxemburg: deze daalde tot 25,9 procent. Meteen was de winst van de eerste jaarhelft weggeveegd.

 

De omzet in de Belgische Colruytwinkels steeg weliswaar met 2,4 procent tot 5,36 miljard euro. De vooruitgang was deels het gevolg van een verdere uitbreiding van het winkelpark.

 

Nog stevige groei in kleinere enseignes

Een sterkere vooruitgang boekte Colruyt bij zijn enseignes OKay en Bio-Planet. Die realiseerden een omzet van 594 miljoen euro, 11,9 procent hoger dan het jaar voordien, voornamelijk door nieuwe winkelopeningen en door een sterke instroom aan nieuwe klanten. De omzet van de gespecialiseerde non-foodwinkels DreamLand en Dreambaby steeg dan weer met 1,6 procent tot 245 miljoen euro.

 

Ook in zijn Franse tak kende Colruyt een sterke vooruitgang: de omzet steeg er 13,1 procent tot 256 miljoen euro. Door de focus op de laagste prijzen werden er extra consumenten aangetrokken. De markt was nochtans erg moeilijk, met zelfs een negatieve prijsinflatie van 0,2 procent.

 

De omzet bij het brandstoffenmerk Dats24 in België en Frankrijk steeg met 2,4 procent tot 707 miljoen euro. Door de dalende olieprijzen en scherpe prijsconcurrentie was de totale omzetgroei minder sterk dan de volumetoename, die op 7,3 procent uitkwam. In de loop van het boekjaar werden 13 nieuwe tankstations geopend. Er zijn nu 99 verdeelpunten in België en 40 in Frankrijk.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top