Colruyt moet winstdaling voor lief nemen

Colruyt moet winstdaling voor lief nemen

De Colruyt Groep heeft in zijn boekjaar 2013-2014 een nettowinst geboekt van 349,8 miljoen euro. Dat is 1,1 procent minder dan het jaar voordien, ondanks een omzetstijging van 4,1 procent tot 8,652 miljard euro.

Sterke prijsfocus doet marges krimpen

De toegenomen concurrentie en de focus op de prijzen zorgden ervoor dat Colruyt zijn operationele marge in het voorbije boekjaar zag dalen van 6,2 naar 5,3 procent. “De prijsinvesteringen waren hoger dan vorig jaar omwille van het toegenomen promogeweld. Bovendien was het vanaf de zomer 2013 moeilijker om de aankoopprijsinflatie volledig door te rekenen in de verkoopprijzen”, aldus het bedrijf.

 

Ook ziet de Halse distributeur niet meteen beterschap. “We verwachten dat de economie en het consumentenvertrouwen niet op korte termijn zullen hernemen en dat de sterke concurrentie en prijsdruk zich zal verderzetten”, zegt het bedrijf. “De consistente uitvoering van onze laagsteprijzenstrategie noodzaakte belangrijke prijsinvesteringen en zal in de toekomst onverminderd verdergezet worden.”

 

Toch blijft Colruyt goed scoren, want volgens Chris Opdebeeck van Marketing Map presteert Colruyt ondanks de terugval nog altijd beter dan heel wat concurrenten. Zo kwam Ahold kwam het laatste boekjaar aan een marge van 4,2 procent, Carrefour aan 2,8 procent en Delhaize aan 2,3 procent.

 

Colruyt-formule levert marktaandeel in

Opvallend was niettemin dat Colruyt in de tweede helft van zijn boekjaar 0,3 procent marktaandeel moest prijsgeven in zijn winkels onder eigen groepsnaam in België en Luxemburg: deze daalde tot 25,9 procent. Meteen was de winst van de eerste jaarhelft weggeveegd.

 

De omzet in de Belgische Colruytwinkels steeg weliswaar met 2,4 procent tot 5,36 miljard euro. De vooruitgang was deels het gevolg van een verdere uitbreiding van het winkelpark.

 

Nog stevige groei in kleinere enseignes

Een sterkere vooruitgang boekte Colruyt bij zijn enseignes OKay en Bio-Planet. Die realiseerden een omzet van 594 miljoen euro, 11,9 procent hoger dan het jaar voordien, voornamelijk door nieuwe winkelopeningen en door een sterke instroom aan nieuwe klanten. De omzet van de gespecialiseerde non-foodwinkels DreamLand en Dreambaby steeg dan weer met 1,6 procent tot 245 miljoen euro.

 

Ook in zijn Franse tak kende Colruyt een sterke vooruitgang: de omzet steeg er 13,1 procent tot 256 miljoen euro. Door de focus op de laagste prijzen werden er extra consumenten aangetrokken. De markt was nochtans erg moeilijk, met zelfs een negatieve prijsinflatie van 0,2 procent.

 

De omzet bij het brandstoffenmerk Dats24 in België en Frankrijk steeg met 2,4 procent tot 707 miljoen euro. Door de dalende olieprijzen en scherpe prijsconcurrentie was de totale omzetgroei minder sterk dan de volumetoename, die op 7,3 procent uitkwam. In de loop van het boekjaar werden 13 nieuwe tankstations geopend. Er zijn nu 99 verdeelpunten in België en 40 in Frankrijk.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top