Consument wil "eerlijk en duidelijk voedingsetiket"

Consument wil "eerlijk en duidelijk voedingsetiket"

Consumenten zijn vragende partij om op voedingsetiketten meer informatie te krijgen, zeker als het om verse voeding gaat. Dat blijkt uit een enquête van consumentenorganisatie Test-Aankoop, die pleit voor een "eerlijk en duidelijk voedingsetiket".

Herkomst wordt belangrijker

Uit een onlinebevraging van 600 consumenten blijkt dat steeds meer mensen willen weten waar hun voeding vandaan komt. De herkomst is na de houdbaarheidsdatum en de prijs stilaan het belangrijkste aankoopcriterium, zo blijkt.

 

Op de vraag waarom ze de oorsprong van voeding op het etiket willen lezen, geeft een kleine helft van de ondervraagden aan dat ze willen weten of de voeding uit België afkomstig is (48%) en dat ze de ecologische voetafdruk ervan willen inschatten (45%). Opvallend: vier op tien wil de herkomst kenen om producten uit bepaalde landen te weren uit ethische overwegingen.

 

Behalve de oorsprong willen consumenten ook de voedingswaarde kennen. Daarvoor zijn nieuwe regels in de maak, maar die treden pas eind 2016 in werking: "Fabrikanten krijgen hiervoor een erg lange overgangsperiode. Bovenop die regels is er eigenlijk nood aan een universeel systeem, op de voorkant van de verpakking, aan de hand van de benaming van het nutriënt, het gehalte in gram en het percentage in Dagelijkse Voedingsrichtlijn (GDA), en dat alles in een betekenisvolle kleur", klinkt het bij Test-Aankoop.

 

Nog veel werk aan de winkel

Op het vlak van eerlijkere en duidelijkere voedseletikettering is er nog veel werk aan de winkel, meent de consumentenorganisatie. "Hoe duidelijker, concreter en specifieker de informatie, hoe beter voor de consument", zegt Jean-Philippe Ducart van Test-Aankoop.

 

Zo haalt de consumentenorganisatie uit naar fabrikanten die de consument om de tuin leiden met bijvoorbeeld veel foto's van fruit op de verpakking terwijl hun yoghurt amper vruchten of hooguit aroma's bevat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top