Consument wil "eerlijk en duidelijk voedingsetiket" | RetailDetail

Consument wil "eerlijk en duidelijk voedingsetiket"

Consument wil "eerlijk en duidelijk voedingsetiket"

Consumenten zijn vragende partij om op voedingsetiketten meer informatie te krijgen, zeker als het om verse voeding gaat. Dat blijkt uit een enquête van consumentenorganisatie Test-Aankoop, die pleit voor een "eerlijk en duidelijk voedingsetiket".

Herkomst wordt belangrijker

Uit een onlinebevraging van 600 consumenten blijkt dat steeds meer mensen willen weten waar hun voeding vandaan komt. De herkomst is na de houdbaarheidsdatum en de prijs stilaan het belangrijkste aankoopcriterium, zo blijkt.

 

Op de vraag waarom ze de oorsprong van voeding op het etiket willen lezen, geeft een kleine helft van de ondervraagden aan dat ze willen weten of de voeding uit België afkomstig is (48%) en dat ze de ecologische voetafdruk ervan willen inschatten (45%). Opvallend: vier op tien wil de herkomst kenen om producten uit bepaalde landen te weren uit ethische overwegingen.

 

Behalve de oorsprong willen consumenten ook de voedingswaarde kennen. Daarvoor zijn nieuwe regels in de maak, maar die treden pas eind 2016 in werking: "Fabrikanten krijgen hiervoor een erg lange overgangsperiode. Bovenop die regels is er eigenlijk nood aan een universeel systeem, op de voorkant van de verpakking, aan de hand van de benaming van het nutriënt, het gehalte in gram en het percentage in Dagelijkse Voedingsrichtlijn (GDA), en dat alles in een betekenisvolle kleur", klinkt het bij Test-Aankoop.

 

Nog veel werk aan de winkel

Op het vlak van eerlijkere en duidelijkere voedseletikettering is er nog veel werk aan de winkel, meent de consumentenorganisatie. "Hoe duidelijker, concreter en specifieker de informatie, hoe beter voor de consument", zegt Jean-Philippe Ducart van Test-Aankoop.

 

Zo haalt de consumentenorganisatie uit naar fabrikanten die de consument om de tuin leiden met bijvoorbeeld veel foto's van fruit op de verpakking terwijl hun yoghurt amper vruchten of hooguit aroma's bevat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.

Johnny Thijs stopt als voorzitter van Spadel

14/06/2018

Johnny Thijs is opgestapt als voorzitter van de Waalse mineraalwaterproducent Spadel. Zijn mandaat liep nog tot 2020, maar de gewezen postbaas treedt af “om persoonlijke redenen”, zo meldt De Tijd.

15% korting bij gebruik herbruikbare charcuteriedoos

14/06/2018

Vanaf vandaag krijgen klanten bij de lokale AD Delhaize van Geetbets korting wanneer ze een herbruikbare charcuteriedoos gebruiken. Liever een korting dan statiegeld, zo vindt uitbater Carl Vanhove.