Consument wil "eerlijk en duidelijk voedingsetiket"

Consument wil "eerlijk en duidelijk voedingsetiket"

Consumenten zijn vragende partij om op voedingsetiketten meer informatie te krijgen, zeker als het om verse voeding gaat. Dat blijkt uit een enquête van consumentenorganisatie Test-Aankoop, die pleit voor een "eerlijk en duidelijk voedingsetiket".

Herkomst wordt belangrijker

Uit een onlinebevraging van 600 consumenten blijkt dat steeds meer mensen willen weten waar hun voeding vandaan komt. De herkomst is na de houdbaarheidsdatum en de prijs stilaan het belangrijkste aankoopcriterium, zo blijkt.

 

Op de vraag waarom ze de oorsprong van voeding op het etiket willen lezen, geeft een kleine helft van de ondervraagden aan dat ze willen weten of de voeding uit België afkomstig is (48%) en dat ze de ecologische voetafdruk ervan willen inschatten (45%). Opvallend: vier op tien wil de herkomst kenen om producten uit bepaalde landen te weren uit ethische overwegingen.

 

Behalve de oorsprong willen consumenten ook de voedingswaarde kennen. Daarvoor zijn nieuwe regels in de maak, maar die treden pas eind 2016 in werking: "Fabrikanten krijgen hiervoor een erg lange overgangsperiode. Bovenop die regels is er eigenlijk nood aan een universeel systeem, op de voorkant van de verpakking, aan de hand van de benaming van het nutriënt, het gehalte in gram en het percentage in Dagelijkse Voedingsrichtlijn (GDA), en dat alles in een betekenisvolle kleur", klinkt het bij Test-Aankoop.

 

Nog veel werk aan de winkel

Op het vlak van eerlijkere en duidelijkere voedseletikettering is er nog veel werk aan de winkel, meent de consumentenorganisatie. "Hoe duidelijker, concreter en specifieker de informatie, hoe beter voor de consument", zegt Jean-Philippe Ducart van Test-Aankoop.

 

Zo haalt de consumentenorganisatie uit naar fabrikanten die de consument om de tuin leiden met bijvoorbeeld veel foto's van fruit op de verpakking terwijl hun yoghurt amper vruchten of hooguit aroma's bevat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top