Consumptie sterke drank sterk gedaald

Consumptie sterke drank sterk gedaald

In 2013 is het volume van verkochte sterke drank in België met meer dan een kwart gedaald. Dat zou te maken hebben met de accijnsverhogingen die in 2013 werden doorgevoerd: die waren stukken hoger voor sterke dranken dan voor bier.

Ook dit jaar geen verbetering

Het volume van verkochte sterke drank daalde met 26,08% in 2013. De verkoop van wijn daalde licht met 1,72%, enkel van champagne, cava en mousserende wijnen werd er 7,65% meer verkocht.

 

Grote boosdoener is de dubbele accijnsverhoging van in totaal 21% die werd doorgevoerd voor wijnen, mousserende wijnen, tussenproducten en sterke drank. Die ligt veel hoger dan de verhoging van 8% bij bier, die dan ook nog eens pas zeven maanden later in voege trad.

 

In de eerste helft van 2014 is er ook geen verbetering gekomen in de verkoop: de verkoop van wijn steeg in die periode licht met 1,34%, maar bij sterke drank was er nog steeds een daling van 3,13%. De overkoepelende organisatie van verdelers, producenten en invoerders, Vinum & Spiritus Association Belgium, noemt de situatie dan ook zorgwekkend, vooral omdat de helft van de in België geproduceerde drank ook hier wordt geconsumeerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top