Consumptie sterke drank sterk gedaald | RetailDetail

Consumptie sterke drank sterk gedaald

Consumptie sterke drank sterk gedaald

In 2013 is het volume van verkochte sterke drank in België met meer dan een kwart gedaald. Dat zou te maken hebben met de accijnsverhogingen die in 2013 werden doorgevoerd: die waren stukken hoger voor sterke dranken dan voor bier.

Ook dit jaar geen verbetering

Het volume van verkochte sterke drank daalde met 26,08% in 2013. De verkoop van wijn daalde licht met 1,72%, enkel van champagne, cava en mousserende wijnen werd er 7,65% meer verkocht.

 

Grote boosdoener is de dubbele accijnsverhoging van in totaal 21% die werd doorgevoerd voor wijnen, mousserende wijnen, tussenproducten en sterke drank. Die ligt veel hoger dan de verhoging van 8% bij bier, die dan ook nog eens pas zeven maanden later in voege trad.

 

In de eerste helft van 2014 is er ook geen verbetering gekomen in de verkoop: de verkoop van wijn steeg in die periode licht met 1,34%, maar bij sterke drank was er nog steeds een daling van 3,13%. De overkoepelende organisatie van verdelers, producenten en invoerders, Vinum & Spiritus Association Belgium, noemt de situatie dan ook zorgwekkend, vooral omdat de helft van de in België geproduceerde drank ook hier wordt geconsumeerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.