Consumptie sterke drank sterk gedaald | RetailDetail

Consumptie sterke drank sterk gedaald

Consumptie sterke drank sterk gedaald

In 2013 is het volume van verkochte sterke drank in België met meer dan een kwart gedaald. Dat zou te maken hebben met de accijnsverhogingen die in 2013 werden doorgevoerd: die waren stukken hoger voor sterke dranken dan voor bier.

Ook dit jaar geen verbetering

Het volume van verkochte sterke drank daalde met 26,08% in 2013. De verkoop van wijn daalde licht met 1,72%, enkel van champagne, cava en mousserende wijnen werd er 7,65% meer verkocht.

 

Grote boosdoener is de dubbele accijnsverhoging van in totaal 21% die werd doorgevoerd voor wijnen, mousserende wijnen, tussenproducten en sterke drank. Die ligt veel hoger dan de verhoging van 8% bij bier, die dan ook nog eens pas zeven maanden later in voege trad.

 

In de eerste helft van 2014 is er ook geen verbetering gekomen in de verkoop: de verkoop van wijn steeg in die periode licht met 1,34%, maar bij sterke drank was er nog steeds een daling van 3,13%. De overkoepelende organisatie van verdelers, producenten en invoerders, Vinum & Spiritus Association Belgium, noemt de situatie dan ook zorgwekkend, vooral omdat de helft van de in België geproduceerde drank ook hier wordt geconsumeerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top