Corruptiemaatregel zet Pernod Ricard een hak | RetailDetail

Corruptiemaatregel zet Pernod Ricard een hak

Corruptiemaatregel zet Pernod Ricard een hak

De Franse drankenfabrikant Pernod Ricard zag zijn omzet het voorbije boekjaar met 7% zakken tot 7,945 miljard euro. Dat kwam vooral door een zware terugval van de verkopen in China en tegenvallende wisselkoersen.

Zwaarste klap lijkt verteerd

De holding boven Absolut, Ballantine’s, Chivas Regal en Jacob’s Creek zag zijn omzet in China met liefst 23% terugvallen, wat het concern toeschreef aan de anti-corruptiemaatregelen van de overheid. Die verbiedt het geven van dure dranken aan ambtenaren. Het was er immers de gewoonte om zakelijke gespreken met de beste dranken te laten begeleiden. Tijdens het laatste kwartaal van het boekjaar was de ergste klap echter verteerd en was er opnieuw beterschap te bespeuren in de verkopen, althans voor de middenklasse van zware dranken. 

 

In Europa buiten Frankrijk liep de verkoop dan weer 2% terug, in Amerika was dat 8% en in Azië 12%. Dat was echter vooral het gevolg van tegenzittende wisselkoersevoluties, die globaal een negatieve impact op het omzetcijfer van 535 miljoen euro. Bij constante wisselkoersen zou er in Europa en in de Amerika’s een vooruitgang zijn geweest.

 

Dit zorgde uiteindelijk ook voor een tegenvallende winstevolutie: de nettowinst daalde het voorbije boekjaar met 14% tot 1,027 miljard euro. Om de zaak recht te trekken, besliste het management om onder meer een besparingsprogramma van 150 miljoen euro uit te werken en 900 mensen (5% van het totale personeelsbestand) te ontslaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.