Corruptiemaatregel zet Pernod Ricard een hak

Corruptiemaatregel zet Pernod Ricard een hak

De Franse drankenfabrikant Pernod Ricard zag zijn omzet het voorbije boekjaar met 7% zakken tot 7,945 miljard euro. Dat kwam vooral door een zware terugval van de verkopen in China en tegenvallende wisselkoersen.

Zwaarste klap lijkt verteerd

De holding boven Absolut, Ballantine’s, Chivas Regal en Jacob’s Creek zag zijn omzet in China met liefst 23% terugvallen, wat het concern toeschreef aan de anti-corruptiemaatregelen van de overheid. Die verbiedt het geven van dure dranken aan ambtenaren. Het was er immers de gewoonte om zakelijke gespreken met de beste dranken te laten begeleiden. Tijdens het laatste kwartaal van het boekjaar was de ergste klap echter verteerd en was er opnieuw beterschap te bespeuren in de verkopen, althans voor de middenklasse van zware dranken. 

 

In Europa buiten Frankrijk liep de verkoop dan weer 2% terug, in Amerika was dat 8% en in Azië 12%. Dat was echter vooral het gevolg van tegenzittende wisselkoersevoluties, die globaal een negatieve impact op het omzetcijfer van 535 miljoen euro. Bij constante wisselkoersen zou er in Europa en in de Amerika’s een vooruitgang zijn geweest.

 

Dit zorgde uiteindelijk ook voor een tegenvallende winstevolutie: de nettowinst daalde het voorbije boekjaar met 14% tot 1,027 miljard euro. Om de zaak recht te trekken, besliste het management om onder meer een besparingsprogramma van 150 miljoen euro uit te werken en 900 mensen (5% van het totale personeelsbestand) te ontslaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top