Delhaize switcht naar aankoopcentrale Coopernic

Delhaize switcht naar aankoopcentrale Coopernic

Supermarktketen Delhaize stapt van aankoopcentrale AMS, waar onder meer Albert Heijn toe behoort, over naar de aankoopcentrale Coopernic. Daarmee wordt Coopernic, die recent verlaten werd door onder andere Colruyt, ook nieuw leven in geblazen.

Aankooplandschap wordt hertekend

Coopernic telt momenteel enkel nog het Franse E. Leclerc als lid, nadat in 2013 het bestaande samenwerkingsverband uiteenviel tussen Colruyt, Conad, Coop, ReWe en E. Leclerc zelf. Deze eerste besloten na meningsverschillen een eigen aankoopcentrale op te richten, genaamd CORE, waarvan de hoofdzetel in Brussel ligt.


Ook het Franse Système U sloot zich later bij CORE aan, terwijl deze supermarktgroep voorheen net zoals Delhaize deel uitmaakte van AMS – voluit Ahold Marketing Service. Nu ook Delhaize besluit te veranderen van kamp en zich bij Coopernic aansluit, blijven binnen AMS alleen nog de formules van Ahold en de Zwitserse supermarktketen Migros over.


Op 1 januari 2015 wordt de overstap van Delhaize naar Coopernic van kracht. Ook Coop Italia treedt in oktober toe tot de aankoopgroepering.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top