Delhaize wil af van Bottom Dollar Food | RetailDetail

Delhaize wil af van Bottom Dollar Food

Delhaize wil af van Bottom Dollar Food

Volgens een gespecialiseerde Amerikaanse website heeft Delhaize zakenbank Wells Fargo onder de arm genomen om 66 winkels van zijn discountdochter Bottom Dollar Food te verkopen. Analisten schuiven alvast Aldi en Supervalu als kandidaat-kopers naar voren.

66 vestigingen in de etalage

Volgens Food World/Food Trade News heeft Delhaize Amerika plannen om zijn 66 vestigingen van Bottom Dollar Food in Pennsylvania, het zuiden van New Jersey en het noordoosten van Ohio van de hand te doen. De doorgaans goed geïnformeerde website vernam ook dat zakenbank Wells Fargo al de nodige documenten had overgemaakt aan geïnteresseerde partijen, die tot 13 augustus laatstleden de tijd hadden om een bod uit te brengen.

 

Gepolst naar een reactie hield een woordvoerder van Delhaize zich op de vlakte: "In lijn met onze strategie ter zake geeft ons bedrijf geen commentaar op geruchten of speculaties rond mogelijke aan- of verkopen."

 

Volgens analisten is er interesse van de Duitse discounter Aldi en van het Amerikaanse Supervalu. Pittig detail: de nieuwe topman van Delhaize Amerika, Kevin Holt, werkte twintig jaar voor Supervalu. Daarnaast zouden volgens de website ook Wakefern Food Corp (PriceRite, Fresh Grocer) en Giant Eagle (Market District, Good Cents Grocery+More) en zelfs Ahold USA baat hebben bij de vestigingen, die vooral in stedelijk en voorstedelijk gebied liggen.

 

Bewogen geschiedenis

Bottom Dollar Food ontstond in 2004 in een grootschalige reshuffle van de Amerikaanse activiteiten van Delhaize onder toenmalig topman Rick Anicetti. Die besloot Food Lion te upgraden, de vrijgekomen onderkant van de markt af te dekken met een discounter (Bottom Dollar) en meteen ook 60 vestigingen om te bouwen tot een luxeketen (Bloom).

 

Het hele plan werd echter allesbehalve een succes: in 2010 stapte Rick Anicetti op en in 2012 volgde een grote reorganisatie waarbij Delhaize 127 Food Lion vestigingen sloot, het Bloom-concept opdoekte, zes Bottom Dollar Food-discounts sloot en er nog eens 22 omvormde tot Food Lion. Enkel de Bottom Dollar Food-vestigingen in Pennsylvania en New Jersey bleven bestaan.

 

Even leek een doorstart mogelijk: In januari 2013 opende de discounter zelfs nieuwe winkels in het westen van Pennsylvania en in het noordoosten van Ohio. Nu wil Delhaize echter toch af van de resterende Bottom Dollar Food-vestigingen. De mogelijke verkoop komt niet bepaald als een verrassing: Frans Muller, CEO van Delhaize Group, zei eerder dit jaar al dat zijn Amerikaanse discountketen geen kernactiviteit meer is voor Delhaize.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".