Delhaize wil af van Bottom Dollar Food | RetailDetail

Delhaize wil af van Bottom Dollar Food

Delhaize wil af van Bottom Dollar Food

Volgens een gespecialiseerde Amerikaanse website heeft Delhaize zakenbank Wells Fargo onder de arm genomen om 66 winkels van zijn discountdochter Bottom Dollar Food te verkopen. Analisten schuiven alvast Aldi en Supervalu als kandidaat-kopers naar voren.

66 vestigingen in de etalage

Volgens Food World/Food Trade News heeft Delhaize Amerika plannen om zijn 66 vestigingen van Bottom Dollar Food in Pennsylvania, het zuiden van New Jersey en het noordoosten van Ohio van de hand te doen. De doorgaans goed geïnformeerde website vernam ook dat zakenbank Wells Fargo al de nodige documenten had overgemaakt aan geïnteresseerde partijen, die tot 13 augustus laatstleden de tijd hadden om een bod uit te brengen.

 

Gepolst naar een reactie hield een woordvoerder van Delhaize zich op de vlakte: "In lijn met onze strategie ter zake geeft ons bedrijf geen commentaar op geruchten of speculaties rond mogelijke aan- of verkopen."

 

Volgens analisten is er interesse van de Duitse discounter Aldi en van het Amerikaanse Supervalu. Pittig detail: de nieuwe topman van Delhaize Amerika, Kevin Holt, werkte twintig jaar voor Supervalu. Daarnaast zouden volgens de website ook Wakefern Food Corp (PriceRite, Fresh Grocer) en Giant Eagle (Market District, Good Cents Grocery+More) en zelfs Ahold USA baat hebben bij de vestigingen, die vooral in stedelijk en voorstedelijk gebied liggen.

 

Bewogen geschiedenis

Bottom Dollar Food ontstond in 2004 in een grootschalige reshuffle van de Amerikaanse activiteiten van Delhaize onder toenmalig topman Rick Anicetti. Die besloot Food Lion te upgraden, de vrijgekomen onderkant van de markt af te dekken met een discounter (Bottom Dollar) en meteen ook 60 vestigingen om te bouwen tot een luxeketen (Bloom).

 

Het hele plan werd echter allesbehalve een succes: in 2010 stapte Rick Anicetti op en in 2012 volgde een grote reorganisatie waarbij Delhaize 127 Food Lion vestigingen sloot, het Bloom-concept opdoekte, zes Bottom Dollar Food-discounts sloot en er nog eens 22 omvormde tot Food Lion. Enkel de Bottom Dollar Food-vestigingen in Pennsylvania en New Jersey bleven bestaan.

 

Even leek een doorstart mogelijk: In januari 2013 opende de discounter zelfs nieuwe winkels in het westen van Pennsylvania en in het noordoosten van Ohio. Nu wil Delhaize echter toch af van de resterende Bottom Dollar Food-vestigingen. De mogelijke verkoop komt niet bepaald als een verrassing: Frans Muller, CEO van Delhaize Group, zei eerder dit jaar al dat zijn Amerikaanse discountketen geen kernactiviteit meer is voor Delhaize.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.