Delhaize wil af van Bottom Dollar Food

Delhaize wil af van Bottom Dollar Food

Volgens een gespecialiseerde Amerikaanse website heeft Delhaize zakenbank Wells Fargo onder de arm genomen om 66 winkels van zijn discountdochter Bottom Dollar Food te verkopen. Analisten schuiven alvast Aldi en Supervalu als kandidaat-kopers naar voren.

66 vestigingen in de etalage

Volgens Food World/Food Trade News heeft Delhaize Amerika plannen om zijn 66 vestigingen van Bottom Dollar Food in Pennsylvania, het zuiden van New Jersey en het noordoosten van Ohio van de hand te doen. De doorgaans goed geïnformeerde website vernam ook dat zakenbank Wells Fargo al de nodige documenten had overgemaakt aan geïnteresseerde partijen, die tot 13 augustus laatstleden de tijd hadden om een bod uit te brengen.

 

Gepolst naar een reactie hield een woordvoerder van Delhaize zich op de vlakte: "In lijn met onze strategie ter zake geeft ons bedrijf geen commentaar op geruchten of speculaties rond mogelijke aan- of verkopen."

 

Volgens analisten is er interesse van de Duitse discounter Aldi en van het Amerikaanse Supervalu. Pittig detail: de nieuwe topman van Delhaize Amerika, Kevin Holt, werkte twintig jaar voor Supervalu. Daarnaast zouden volgens de website ook Wakefern Food Corp (PriceRite, Fresh Grocer) en Giant Eagle (Market District, Good Cents Grocery+More) en zelfs Ahold USA baat hebben bij de vestigingen, die vooral in stedelijk en voorstedelijk gebied liggen.

 

Bewogen geschiedenis

Bottom Dollar Food ontstond in 2004 in een grootschalige reshuffle van de Amerikaanse activiteiten van Delhaize onder toenmalig topman Rick Anicetti. Die besloot Food Lion te upgraden, de vrijgekomen onderkant van de markt af te dekken met een discounter (Bottom Dollar) en meteen ook 60 vestigingen om te bouwen tot een luxeketen (Bloom).

 

Het hele plan werd echter allesbehalve een succes: in 2010 stapte Rick Anicetti op en in 2012 volgde een grote reorganisatie waarbij Delhaize 127 Food Lion vestigingen sloot, het Bloom-concept opdoekte, zes Bottom Dollar Food-discounts sloot en er nog eens 22 omvormde tot Food Lion. Enkel de Bottom Dollar Food-vestigingen in Pennsylvania en New Jersey bleven bestaan.

 

Even leek een doorstart mogelijk: In januari 2013 opende de discounter zelfs nieuwe winkels in het westen van Pennsylvania en in het noordoosten van Ohio. Nu wil Delhaize echter toch af van de resterende Bottom Dollar Food-vestigingen. De mogelijke verkoop komt niet bepaald als een verrassing: Frans Muller, CEO van Delhaize Group, zei eerder dit jaar al dat zijn Amerikaanse discountketen geen kernactiviteit meer is voor Delhaize.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top