Delhaize wil af van Bottom Dollar Food | RetailDetail

Delhaize wil af van Bottom Dollar Food

Delhaize wil af van Bottom Dollar Food

Volgens een gespecialiseerde Amerikaanse website heeft Delhaize zakenbank Wells Fargo onder de arm genomen om 66 winkels van zijn discountdochter Bottom Dollar Food te verkopen. Analisten schuiven alvast Aldi en Supervalu als kandidaat-kopers naar voren.

66 vestigingen in de etalage

Volgens Food World/Food Trade News heeft Delhaize Amerika plannen om zijn 66 vestigingen van Bottom Dollar Food in Pennsylvania, het zuiden van New Jersey en het noordoosten van Ohio van de hand te doen. De doorgaans goed geïnformeerde website vernam ook dat zakenbank Wells Fargo al de nodige documenten had overgemaakt aan geïnteresseerde partijen, die tot 13 augustus laatstleden de tijd hadden om een bod uit te brengen.

 

Gepolst naar een reactie hield een woordvoerder van Delhaize zich op de vlakte: "In lijn met onze strategie ter zake geeft ons bedrijf geen commentaar op geruchten of speculaties rond mogelijke aan- of verkopen."

 

Volgens analisten is er interesse van de Duitse discounter Aldi en van het Amerikaanse Supervalu. Pittig detail: de nieuwe topman van Delhaize Amerika, Kevin Holt, werkte twintig jaar voor Supervalu. Daarnaast zouden volgens de website ook Wakefern Food Corp (PriceRite, Fresh Grocer) en Giant Eagle (Market District, Good Cents Grocery+More) en zelfs Ahold USA baat hebben bij de vestigingen, die vooral in stedelijk en voorstedelijk gebied liggen.

 

Bewogen geschiedenis

Bottom Dollar Food ontstond in 2004 in een grootschalige reshuffle van de Amerikaanse activiteiten van Delhaize onder toenmalig topman Rick Anicetti. Die besloot Food Lion te upgraden, de vrijgekomen onderkant van de markt af te dekken met een discounter (Bottom Dollar) en meteen ook 60 vestigingen om te bouwen tot een luxeketen (Bloom).

 

Het hele plan werd echter allesbehalve een succes: in 2010 stapte Rick Anicetti op en in 2012 volgde een grote reorganisatie waarbij Delhaize 127 Food Lion vestigingen sloot, het Bloom-concept opdoekte, zes Bottom Dollar Food-discounts sloot en er nog eens 22 omvormde tot Food Lion. Enkel de Bottom Dollar Food-vestigingen in Pennsylvania en New Jersey bleven bestaan.

 

Even leek een doorstart mogelijk: In januari 2013 opende de discounter zelfs nieuwe winkels in het westen van Pennsylvania en in het noordoosten van Ohio. Nu wil Delhaize echter toch af van de resterende Bottom Dollar Food-vestigingen. De mogelijke verkoop komt niet bepaald als een verrassing: Frans Muller, CEO van Delhaize Group, zei eerder dit jaar al dat zijn Amerikaanse discountketen geen kernactiviteit meer is voor Delhaize.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top