Delhaize ziet omzet groeien, maar winst wegsmelten

Delhaize ziet omzet groeien, maar winst wegsmelten

Supermarktketen Delhaize heeft een mooi 2012 achter de rug: het zag zijn omzet met 7,7% stijgen tot 22,7 miljard euro, dankzij de goede prestaties van de Zuidoost-Europese afdeling en de sterkere dollar. De prijzenslagen en een aantal eenmalige kosten deden de winst wel met bijna 18% zakken.

Geslaagd eindejaar stuwt Belgische omzet hoger

Op zijn thuismarkt zag Delhaize zijn omzet met 1,6% toenemen, een verdubbeling tegenover vorig jaar. Het vierde kwartaal kwam er zelfs 2,4% bij dankzij een erg geslaagde eindejaarsperiode. Die groei kwam er wel vooral dankzij de opening van nieuwe winkels, want de vergelijkbare groei over 2012 was slechts 0,6%.

 

Omzet Zuidoost-Europa 30% hoger

Een veel grotere sprong vooruit maakt Delhaize in Zuidoost-Europa en Azië, waar de omzet maar liefst 29,9% toenam dankzij de overname van de Servische Maxi-keten. Ook daarbuiten ging deze afdeling echter mooi vooruit: vooral in Griekenland doet Delhaizes Alfa Beta-keten ondanks de crisis erg goede zaken.

 

Daar staat wel tegenover dat de keten zich opmaakt om zich terug te trekken uit Albanië: deze activiteiten zouden in de loop van dit jaar worden afgestoten en zijn inmiddels uit de boekhouding verwijderd. De overnemer van de Albanese vestigingen is echter niet bekend gemaakt, net als het bedrag dat met de transactie gemoeid is.

 

VS: 'Beste kwartaal sinds 2006'

Het plaatje in Delhaizes grootste markt, de Verenigde Staten, oogt echter heel wat minder mooi. De Amerikaanse afdeling, die twee derde van de groepsomzet genereert, moest in dollar 2,2% achteruit (2,1% in het laatste kwartaal). Deze daling komt wel grotendeels door de sluiting van 126 winkels in de loop van vorig jaar.

 

De sterkere dollar is wel goed nieuws voor de boekhouding van de groep van de Leeuw: dankzij de wisselkoerseffecten mocht er in euro namelijk 5,9% omzetgroei opgetekend worden (+1,9% voor het laatste kwartaal).

 

Daarnaast kwam het grootste positieve nieuws van Food Lion, dat na zijn herpositionering een mooi resultaat liet optekenen, al gaf Delhaize daarover geen specifiek cijfer mee. Wel wist topman Pierre-Olivier Beckers dat Food Lion "zijn beste kwartaalresultaat sinds 2006" behaalde.

 

Winst moet fors achteruit

Definitieve winstresultaten heeft Delhaize nog niet, maar de 'voorlopige niet-geauditeerde onderliggende operationele winst' zou met 17,5% gedaald zijn door bijna 400 miljoen euro aan eenmalige kosten. De groep blijft daarmee binnen zijn eigen verwachtingen, die spraken van een "winstdaling van vijftien tot twintig procent".

 

Daar zit vooral de Servische Maxi-keten voor iets tussen: de veranderde marktomstandigheden noopten Delhaize tot een verminderde waarde-inschatting van 245 miljoen euro. Ook de vele winkelsluitingen in de VS eisen hun tol: die deden de teller voor 130 miljoen in het rood gaan. Voor de definitieve winstcijfers is het echter wachten tot 7 maart.

 

Tevreden topman

Topman Beckers is tevreden: "Als resultaat van onze discipline inzake kostenbeheersing en kapitaalsallocatie, genereerden we in 2012 een vrije kasstroom van meer dan 600 miljoen euro, en overschreden hiermee onze oorspronkelijke doelstelling van €500 miljoen. Deze sterke kasstroom geeft ons de mogelijkheid om onze herpositioneringsinspanningen voort te zetten, ons winkelnetwerk te versterken en onze balans verder te versterken."

 

"Wij zijn vastberaden om de transformatie van onze activiteiten te versnellen. In 2013 zullen we ons blijven toespitsen op de verdere versterking van onze winkels, de versnelling van de opbrengstengroei, het behoud van een strikte kostenbeheersing en het genereren van vrije kasstroom".

 

Grote groei in Roemenië

In totaal is de Delhaize Groep actief in tien landen, waarbij het leeuwendeel van de inkomsten komt uit de Verenigde Staten en België, samen goed voor bijna 2500 van de 3452 winkels van de groep. Alles samen kwamen er 64 winkels bij in het vierde kwartaal van 2012, waarvan maar liefst 40 in Roemenië.

 

Naast zijn twee hoofdmarkten telt de keten 363 winkels in Servië (Maxi), 268 in Griekenland (Alfa Beta), 193 in Roemenië (Mega Image), 103 in Indonesië (Super Indo) en enkele tientallen Maxi-winkels in Bulgarije, Bosnië en Herzegovina, Montenegro en Albanië. Dat land zit nu aan 23 winkels, maar zal dus binnenkort uit de Delhaize-keten worden verwijderd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top