Domino's Pizza slachtoffer van zware hacking | RetailDetail

Domino's Pizza slachtoffer van zware hacking

Domino's Pizza slachtoffer van zware hacking

Domino's Pizza is in België en Frankrijk het slachtoffer geworden van hackers. De keten benadrukt dat er geen betaalgegevens gestolen werden, maar hackers zouden wel bepaalde gegevens van klanten op illegale wijze gekopieerd hebben.

58.000 Belgen betrokken

Het was het hackerscollectief zelf, Rex Mundi, dat via Twitter (foto) en een anoniem tekstbericht op het internet had laten weten onder meer namen, telefoonnummers, e-mailadressen en wachtwoorden van klanten van de pizzaketen veroverd te hebben. De hacker slaagde er naar eigen zeggen in de hand te leggen op meer dan 592.000 gegevens (inclusief wachtwoorden) van klanten, bij wie naar verluidt ruim 58.000 Belgen.

 

Het was de hackers om geld te doen: ze eisten 30.000 euro om de gekopieerde gegevens niet openbaar te maken en publiceerden, om hun chantage kracht bij te zetten, alvast de gegevens van enkele klanten uit Frankrijk en België.

 

Klacht ingediend in Parijs

Domino's Pizza heeft het nieuws van de hacking bevestigd. De pizzaketen benadrukt dat er geen betaalgegevens gestolen werden, maar dat de hackers wel bepaalde gegevens van klanten op illegale wijze gekopieerd kunnen hebben. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen onmiddellijk contact genomen met de betrokken klanten in Frankrijk en België, met de uitdrukkelijke vraag hun wachtwoord op de website van Domino's Pizza te veranderen.

 

Het bedrijf heeft in Parijs een klacht ingediend tegen het hackerscollectief en laat alvast weten niet te zullen zwichten voor de chantage. In afwachting werkt de keten koortsachtig aan een betere beveiliging van zijn IT-systemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.