Donkere wolken boven redding IJsboerke | RetailDetail

Donkere wolken boven redding IJsboerke

Donkere wolken boven redding IJsboerke

Een conflict tussen de vakbonden van IJsboerke en kandidaat-overnemer Glacio enerzijds en het uitblijven van een akkoord met de grootste schuldeiser BNP Paribas Fortis anderzijds zetten de vorige week beklonken overname van de noodlijdende roomijsfabrikant op de helling.

Vakbond beschuldigt Glacio van woordbreuk

Het zit er al bovenarms op tussen de vakbonden bij IJsboerke en (toekomstig) eigenaar Glacio. Het dispuut draait rond een vrijwillige ontslagregeling voor wie niet akkoord gaat met de nieuwe arbeidsvoorwaarden van Glacio.

 

Volgens de bonden had Glacio toegezegd dat medewerkers die vrijwillig het bedrijf wensen te verlaten, ook recht zouden hebben op zo een ontslagvergoeding. Net die belofte verklaart waarom 92% van het personeel vorige week de overnameplannen goedkeurde, klinkt het bij de vakbonden. "Ze hadden dat tijdens de personeelsvergadering expliciet gezegd. Nu beweren ze dat het een verspreking is", zegt Dirk Verhaegen van het ACV.

 

Glacio-topman Peter Janssen bevestigt dat dit onderwerp ter sprake is gekomen, maar "wij hebben toen geantwoord dat dat kon, in de veronderstelling dat de vraag kwam van iemand die bij de huis-aan-huisverkoop werkt." Glacio liet eerder al verstaan dat het die afdeling zo snel mogelijk wil verkopen.

 

Grootste schuldeiser eist ondertekende CAO

De vakbonden eisen nu een nieuwe raadpleging van het personeel, maar Glacio ziet "dat tijdverlies" niet zitten. Er is met het IJsboerke-dossier dan ook enige haast gemoeid, want volgens Peter Janssen wil BNP Paribas Fortis het overnameplan voor IJsboerke pas goedkeuren als er een collectieve arbeidsovereenkomst getekend is. Nu de bonden boos zijn weggelopen, zit dat er dus niet meteen in.

 

Janssen pleit intussen voor de nodige realiteitszin: "We willen een bedrijf met potentieel, met mensen met ervaring voor een doorstart. Daarbij kunnen we niet gewoon iedere bediende laten weggaan met een hoge vergoeding. Zo'n sociaal passief overhouden is niet haalbaar. Een blanco cheque heb ik helaas niet."

 

Dinsdag staat een nieuwe vergadering op de agenda tussen de kandidaat-overnemers en de bank.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.