RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eden Chocolates in verregaande gesprekken met Chinese investeerders

icon
Food21 januari, 2013

Voor Chinese ‘private labels’

Het heeft er alle schijn van dat het bedrijf van CD&V-staatssecretaris Hendrik Bogaert zijn steile ambities om met het ‘betere’ pralinemerk Senz en een eigen fabriek in Suzhoy (bij Sjanghai) China te veroveren, moet opbergen. Volgens De Tijd heeft het bedrijf uit Jabbeke zijn am­bi­ties fors moeten terugschroeven: “Eden Cho­co­la­tes streed met on­ge­lij­ke wa­pens tegen cho­co­la­de­reu­zen als Lindt, Nestlé of Fer­re­ro die hon­der­den mil­joe­nen euro’s in­ves­te­ren in mar­ke­ting.”

 

“Voor een kmo die geen deep poc­kets heeft, was het moei­lijk of haast on­mo­ge­lijk die re­cur­ren­te mar­ke­ting­in­ves­te­rin­gen te doen”, stelt een waar­ne­mer. De zakenkrant weet bovendien dat ook de in­kom­sten uitbleven, omdat de ver­koop van Senz fors tegenviel en de ves­ti­ging van de groep in Suz­hou an­der­half jaar ge­le­den maar op een klein deel van haar ca­pa­ci­teit draai­de.

 

Een drastische koerswijziging drong zich op: Eden Chocolates zal zich voortaan concentreren op de productie van huismerkchocolade voor Aziatische distributiegroepen en heeft de in­ves­te­rin­gen om Senz in de markt te zet­ten fors ge­re­du­ceerd. Toch blijft de chocolatier erbij dat de verkoop van Senz “zelfs zon­der mar­ke­ting, maar dank­zij een be­te­re dis­tri­bu­tie, erg goed” loopt, weet De Tijd.

 

Vers kapitaal dringend gewenst

Eden Cho­co­la­tes zou in het boek­jaar 2012-2013 naar verluidt zo’n 1.​200 ton cho­co­la­de moe­ten ver­ko­pen, 200 ton meer dan het jaar voor­dien. Van­daag ver­te­gen­woor­digt pri­va­te label al het groot­ste deel van het pro­duc­tie­vo­lu­me in China, maar “dat brengt niet nood­za­ke­lijk méér op, want de mar­ges op pri­va­te­la­bel­pro­duc­ten zijn klei­ner dan die op mer­ken”.

 

Financieel heeft de groep het zo al knap lastig: “Ge­con­so­li­deer­de cij­fers zijn niet voor­han­den, maar de groep zou meer dan vijf jaar na haar op­rich­ting nog steeds rode cij­fers slik­ken, al lijkt een ope­ra­ti­o­neel nul­re­sul­taat zich te pro­fi­le­ren.”

 

Een herkapitalisatie was dus aan de orde, en de broodnodige miljoenen zouden nu van (een) Chinese partner(s) komen: er wordt gepraat met een Chinese ex-werk­ne­mer van de Zwit­ser­se cho­co­la­de­gi­gant Barry Cal­l­e­baut. Mo­ge­lijk wordt nog een twee­de lo­ka­le in­ves­teer­der aan boord ge­he­sen. Het is de be­doe­ling dat die in­ves­teer­der(s) een sub­stan­tiële min­der­heid krijgt (krij­gen) in de Chi­ne­se poot van Eden Cho­co­la­tes, naar ver­luidt 20 tot 30 pro­cent.

 

Bekende investeerders

Eden Chocolates omhelst vandaag drie ven­noot­schap­pen: een top­hol­ding, een sla­pen­de Bel­gi­sche ven­noot­schap (met de on­der­tus­sen ge­slo­ten ves­ti­ging in Jab­be­ke) en de Chi­ne­se en­ti­teit. Onder meer Agri + (het fonds van Gimv en de Boe­ren­bond), het Bel­gisch-Chi­nees in­ves­te­rings­fonds, de on­der­ne­mers Luc Geu­ten (Mi­tis­ka), Rudi Mariën (ex-In­n­o­genetics) en Tho­mas Baert (Chin­af­loors Timber) en het ma­na­ge­ment onder lei­ding van Wim Pe­ter­mans.

 

Hun vroegere droom, als allereerste Belgische bedrijf een Chinese beursnotering te versieren, moet Eden Chocolates nu echter bijna zeker definitief laten varen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN