Eden Chocolates in verregaande gesprekken met Chinese investeerders

Eden Chocolates in verregaande gesprekken met Chinese investeerders

Eden Chocolates voert verregaande gesprekken met één of twee Chinese investeerders. Die moeten de Chinese tak van de chocolatier voorzien van vers kapitaal, zo meldt zakenkrant De Tijd op basis van anonieme bronnen.

Voor Chinese 'private labels'

Het heeft er alle schijn van dat het bedrijf van CD&V-staatssecretaris Hendrik Bogaert zijn steile ambities om met het 'betere' pralinemerk Senz en een eigen fabriek in Suzhoy (bij Sjanghai) China te veroveren, moet opbergen. Volgens De Tijd heeft het bedrijf uit Jabbeke zijn am­bi­ties fors moeten terugschroeven: "Eden Cho­co­la­tes streed met on­ge­lij­ke wa­pens tegen cho­co­la­de­reu­zen als Lindt, Nestlé of Fer­re­ro die hon­der­den mil­joe­nen euro’s in­ves­te­ren in mar­ke­ting."

 

"Voor een kmo die geen deep poc­kets heeft, was het moei­lijk of haast on­mo­ge­lijk die re­cur­ren­te mar­ke­ting­in­ves­te­rin­gen te doen", stelt een waar­ne­mer. De zakenkrant weet bovendien dat ook de in­kom­sten uitbleven, omdat de ver­koop van Senz fors tegenviel en de ves­ti­ging van de groep in Suz­hou an­der­half jaar ge­le­den maar op een klein deel van haar ca­pa­ci­teit draai­de.

 

Een drastische koerswijziging drong zich op: Eden Chocolates zal zich voortaan concentreren op de productie van huismerkchocolade voor Aziatische distributiegroepen en heeft de in­ves­te­rin­gen om Senz in de markt te zet­ten fors ge­re­du­ceerd. Toch blijft de chocolatier erbij dat de verkoop van Senz "zelfs zon­der mar­ke­ting, maar dank­zij een be­te­re dis­tri­bu­tie, erg goed" loopt, weet De Tijd.

 

Vers kapitaal dringend gewenst

Eden Cho­co­la­tes zou in het boek­jaar 2012-2013 naar verluidt zo'n 1.​200 ton cho­co­la­de moe­ten ver­ko­pen, 200 ton meer dan het jaar voor­dien. Van­daag ver­te­gen­woor­digt pri­va­te label al het groot­ste deel van het pro­duc­tie­vo­lu­me in China, maar "dat brengt niet nood­za­ke­lijk méér op, want de mar­ges op pri­va­te­la­bel­pro­duc­ten zijn klei­ner dan die op mer­ken".

 

Financieel heeft de groep het zo al knap lastig: "Ge­con­so­li­deer­de cij­fers zijn niet voor­han­den, maar de groep zou meer dan vijf jaar na haar op­rich­ting nog steeds rode cij­fers slik­ken, al lijkt een ope­ra­ti­o­neel nul­re­sul­taat zich te pro­fi­le­ren."

 

Een herkapitalisatie was dus aan de orde, en de broodnodige miljoenen zouden nu van (een) Chinese partner(s) komen: er wordt gepraat met een Chinese ex-werk­ne­mer van de Zwit­ser­se cho­co­la­de­gi­gant Barry Cal­l­e­baut. Mo­ge­lijk wordt nog een twee­de lo­ka­le in­ves­teer­der aan boord ge­he­sen. Het is de be­doe­ling dat die in­ves­teer­der(s) een sub­stan­tiële min­der­heid krijgt (krij­gen) in de Chi­ne­se poot van Eden Cho­co­la­tes, naar ver­luidt 20 tot 30 pro­cent.

 

Bekende investeerders

Eden Chocolates omhelst vandaag drie ven­noot­schap­pen: een top­hol­ding, een sla­pen­de Bel­gi­sche ven­noot­schap (met de on­der­tus­sen ge­slo­ten ves­ti­ging in Jab­be­ke) en de Chi­ne­se en­ti­teit. Onder meer Agri + (het fonds van Gimv en de Boe­ren­bond), het Bel­gisch-Chi­nees in­ves­te­rings­fonds, de on­der­ne­mers Luc Geu­ten (Mi­tis­ka), Rudi Mariën (ex-In­n­o­genetics) en Tho­mas Baert (Chin­af­loors Timber) en het ma­na­ge­ment onder lei­ding van Wim Pe­ter­mans.

 

Hun vroegere droom, als allereerste Belgische bedrijf een Chinese beursnotering te versieren, moet Eden Chocolates nu echter bijna zeker definitief laten varen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top