Eden Chocolates in verregaande gesprekken met Chinese investeerders

Eden Chocolates in verregaande gesprekken met Chinese investeerders

Eden Chocolates voert verregaande gesprekken met één of twee Chinese investeerders. Die moeten de Chinese tak van de chocolatier voorzien van vers kapitaal, zo meldt zakenkrant De Tijd op basis van anonieme bronnen.

Voor Chinese 'private labels'

Het heeft er alle schijn van dat het bedrijf van CD&V-staatssecretaris Hendrik Bogaert zijn steile ambities om met het 'betere' pralinemerk Senz en een eigen fabriek in Suzhoy (bij Sjanghai) China te veroveren, moet opbergen. Volgens De Tijd heeft het bedrijf uit Jabbeke zijn am­bi­ties fors moeten terugschroeven: "Eden Cho­co­la­tes streed met on­ge­lij­ke wa­pens tegen cho­co­la­de­reu­zen als Lindt, Nestlé of Fer­re­ro die hon­der­den mil­joe­nen euro’s in­ves­te­ren in mar­ke­ting."

 

"Voor een kmo die geen deep poc­kets heeft, was het moei­lijk of haast on­mo­ge­lijk die re­cur­ren­te mar­ke­ting­in­ves­te­rin­gen te doen", stelt een waar­ne­mer. De zakenkrant weet bovendien dat ook de in­kom­sten uitbleven, omdat de ver­koop van Senz fors tegenviel en de ves­ti­ging van de groep in Suz­hou an­der­half jaar ge­le­den maar op een klein deel van haar ca­pa­ci­teit draai­de.

 

Een drastische koerswijziging drong zich op: Eden Chocolates zal zich voortaan concentreren op de productie van huismerkchocolade voor Aziatische distributiegroepen en heeft de in­ves­te­rin­gen om Senz in de markt te zet­ten fors ge­re­du­ceerd. Toch blijft de chocolatier erbij dat de verkoop van Senz "zelfs zon­der mar­ke­ting, maar dank­zij een be­te­re dis­tri­bu­tie, erg goed" loopt, weet De Tijd.

 

Vers kapitaal dringend gewenst

Eden Cho­co­la­tes zou in het boek­jaar 2012-2013 naar verluidt zo'n 1.​200 ton cho­co­la­de moe­ten ver­ko­pen, 200 ton meer dan het jaar voor­dien. Van­daag ver­te­gen­woor­digt pri­va­te label al het groot­ste deel van het pro­duc­tie­vo­lu­me in China, maar "dat brengt niet nood­za­ke­lijk méér op, want de mar­ges op pri­va­te­la­bel­pro­duc­ten zijn klei­ner dan die op mer­ken".

 

Financieel heeft de groep het zo al knap lastig: "Ge­con­so­li­deer­de cij­fers zijn niet voor­han­den, maar de groep zou meer dan vijf jaar na haar op­rich­ting nog steeds rode cij­fers slik­ken, al lijkt een ope­ra­ti­o­neel nul­re­sul­taat zich te pro­fi­le­ren."

 

Een herkapitalisatie was dus aan de orde, en de broodnodige miljoenen zouden nu van (een) Chinese partner(s) komen: er wordt gepraat met een Chinese ex-werk­ne­mer van de Zwit­ser­se cho­co­la­de­gi­gant Barry Cal­l­e­baut. Mo­ge­lijk wordt nog een twee­de lo­ka­le in­ves­teer­der aan boord ge­he­sen. Het is de be­doe­ling dat die in­ves­teer­der(s) een sub­stan­tiële min­der­heid krijgt (krij­gen) in de Chi­ne­se poot van Eden Cho­co­la­tes, naar ver­luidt 20 tot 30 pro­cent.

 

Bekende investeerders

Eden Chocolates omhelst vandaag drie ven­noot­schap­pen: een top­hol­ding, een sla­pen­de Bel­gi­sche ven­noot­schap (met de on­der­tus­sen ge­slo­ten ves­ti­ging in Jab­be­ke) en de Chi­ne­se en­ti­teit. Onder meer Agri + (het fonds van Gimv en de Boe­ren­bond), het Bel­gisch-Chi­nees in­ves­te­rings­fonds, de on­der­ne­mers Luc Geu­ten (Mi­tis­ka), Rudi Mariën (ex-In­n­o­genetics) en Tho­mas Baert (Chin­af­loors Timber) en het ma­na­ge­ment onder lei­ding van Wim Pe­ter­mans.

 

Hun vroegere droom, als allereerste Belgische bedrijf een Chinese beursnotering te versieren, moet Eden Chocolates nu echter bijna zeker definitief laten varen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top