Eden Chocolates in verregaande gesprekken met Chinese investeerders | RetailDetail

Eden Chocolates in verregaande gesprekken met Chinese investeerders

Eden Chocolates in verregaande gesprekken met Chinese investeerders

Eden Chocolates voert verregaande gesprekken met één of twee Chinese investeerders. Die moeten de Chinese tak van de chocolatier voorzien van vers kapitaal, zo meldt zakenkrant De Tijd op basis van anonieme bronnen.

Voor Chinese 'private labels'

Het heeft er alle schijn van dat het bedrijf van CD&V-staatssecretaris Hendrik Bogaert zijn steile ambities om met het 'betere' pralinemerk Senz en een eigen fabriek in Suzhoy (bij Sjanghai) China te veroveren, moet opbergen. Volgens De Tijd heeft het bedrijf uit Jabbeke zijn am­bi­ties fors moeten terugschroeven: "Eden Cho­co­la­tes streed met on­ge­lij­ke wa­pens tegen cho­co­la­de­reu­zen als Lindt, Nestlé of Fer­re­ro die hon­der­den mil­joe­nen euro’s in­ves­te­ren in mar­ke­ting."

 

"Voor een kmo die geen deep poc­kets heeft, was het moei­lijk of haast on­mo­ge­lijk die re­cur­ren­te mar­ke­ting­in­ves­te­rin­gen te doen", stelt een waar­ne­mer. De zakenkrant weet bovendien dat ook de in­kom­sten uitbleven, omdat de ver­koop van Senz fors tegenviel en de ves­ti­ging van de groep in Suz­hou an­der­half jaar ge­le­den maar op een klein deel van haar ca­pa­ci­teit draai­de.

 

Een drastische koerswijziging drong zich op: Eden Chocolates zal zich voortaan concentreren op de productie van huismerkchocolade voor Aziatische distributiegroepen en heeft de in­ves­te­rin­gen om Senz in de markt te zet­ten fors ge­re­du­ceerd. Toch blijft de chocolatier erbij dat de verkoop van Senz "zelfs zon­der mar­ke­ting, maar dank­zij een be­te­re dis­tri­bu­tie, erg goed" loopt, weet De Tijd.

 

Vers kapitaal dringend gewenst

Eden Cho­co­la­tes zou in het boek­jaar 2012-2013 naar verluidt zo'n 1.​200 ton cho­co­la­de moe­ten ver­ko­pen, 200 ton meer dan het jaar voor­dien. Van­daag ver­te­gen­woor­digt pri­va­te label al het groot­ste deel van het pro­duc­tie­vo­lu­me in China, maar "dat brengt niet nood­za­ke­lijk méér op, want de mar­ges op pri­va­te­la­bel­pro­duc­ten zijn klei­ner dan die op mer­ken".

 

Financieel heeft de groep het zo al knap lastig: "Ge­con­so­li­deer­de cij­fers zijn niet voor­han­den, maar de groep zou meer dan vijf jaar na haar op­rich­ting nog steeds rode cij­fers slik­ken, al lijkt een ope­ra­ti­o­neel nul­re­sul­taat zich te pro­fi­le­ren."

 

Een herkapitalisatie was dus aan de orde, en de broodnodige miljoenen zouden nu van (een) Chinese partner(s) komen: er wordt gepraat met een Chinese ex-werk­ne­mer van de Zwit­ser­se cho­co­la­de­gi­gant Barry Cal­l­e­baut. Mo­ge­lijk wordt nog een twee­de lo­ka­le in­ves­teer­der aan boord ge­he­sen. Het is de be­doe­ling dat die in­ves­teer­der(s) een sub­stan­tiële min­der­heid krijgt (krij­gen) in de Chi­ne­se poot van Eden Cho­co­la­tes, naar ver­luidt 20 tot 30 pro­cent.

 

Bekende investeerders

Eden Chocolates omhelst vandaag drie ven­noot­schap­pen: een top­hol­ding, een sla­pen­de Bel­gi­sche ven­noot­schap (met de on­der­tus­sen ge­slo­ten ves­ti­ging in Jab­be­ke) en de Chi­ne­se en­ti­teit. Onder meer Agri + (het fonds van Gimv en de Boe­ren­bond), het Bel­gisch-Chi­nees in­ves­te­rings­fonds, de on­der­ne­mers Luc Geu­ten (Mi­tis­ka), Rudi Mariën (ex-In­n­o­genetics) en Tho­mas Baert (Chin­af­loors Timber) en het ma­na­ge­ment onder lei­ding van Wim Pe­ter­mans.

 

Hun vroegere droom, als allereerste Belgische bedrijf een Chinese beursnotering te versieren, moet Eden Chocolates nu echter bijna zeker definitief laten varen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.