Elektronische maaltijdcheque "vooral verzilverd in supermarkt"

Elektronische maaltijdcheque "vooral verzilverd in supermarkt"

Hoewel steeds meer lokale voedingswinkels de elektronische maaltijdcheque accepteren, betaalt doorgaans slechts één procent van de klanten er ook effectief mee. Net als zijn papieren voorganger is en blijft ook de elektronische maaltijdcheque dus vooral een betaalmiddel voor in de grootdistributie.

1 op de 3 zelfstandigen zag er nog geen

Eén jaar en twee maanden na de invoering van de elektronische maaltijdcheque maakt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen een tussenbalans op na een onderzoek bij 473 bakkers, slagers, broodjeszaken en voedingswinkels. "Het loopt nog niet echt storm", besluit de zelfstandigenorganisatie, hoewel vandaag al 8% van de kleinhandelszaken klaar is voor de e-maaltijdcheque.

 

"Steeds meer lokale voedingswinkels zijn uitgerust om betalingen met de e-maaltijdcheque mogelijk te maken, maar de klant wil blijkbaar nog niet mee", zegt NSZ-topvrouw Christine Mattheeuws. "Bij 53 procent van de handelaars die de digitale maaltijdcheque accepteren betaalt immers slechts één procent van de klanten ermee. Erger nog, één derde van de winkels die de elektronische variant aanvaarden heeft zelfs nog geen enkele klant over de vloer gekregen die ermee betaalde."

 

Al bij al geeft slechts dertien procent van de ondervraagde zaken die al met de e-maaltijdcheque werken aan hooguit een paar klanten te hebben die er effectief mee betaalt, zo blijkt uit de (kleine) steekproef.

 

Vooral in grootdistributie

"Wij hebben eerst gefocust op de grote supermarktketens, omdat het gros van de papieren cheques daar ook werd verzilverd", zegt Jean-Louis Van Houwe, CEO van Monizze daarover. Dat verklaart volgens hem al grotendeels de lage cijfers bij de kleinhandel.

 

Daarnaast geeft de consument er blijkbaar nog altijd de voorkeur aan om zijn tegoed in één keer te besteden tijdens zijn grotere aankoop in een supermarkt: "Elke eerste zaterdag van de maand zien we steevast een piek in de grootdistributie. Pas nu krijgen we stilaan vragen van kleinere zaken, vooral uit de horeca", aldus nog Van Houwe.

 

Volgens Sodexo, samen met Edenred marktleider in ons land, hebben intussen al bijna 400.000 landgenoten een elektronische maaltijdcheque op zak.

 

NSZ en Unizo in koor: "Te duur voor de kleine winkelier"

78% van de lokale voedingswinkels die de elektronische maaltijdcheque accepteren, vinden dat die variant tijd en administratie uitspaart ten opzichte van de klassieke maaltijdcheque, klinkt het nog bij het NSZ. Wel wordt "dat positief aspect tenietgedaan door de hogere prijs die ze ervoor moeten betalen", zo vindt 57% van de handelaars.

 

Ook ondernemersorganisatie Unizo denkt er zo over: "De enige reden waarom weinig zelfstandige winkeliers op de elektronische maaltijdcheque intekenden, is de hoge kostprijs", zegt Karel Van Eetvelt. Uit een evaluatie van de cijfers van de Nationale Arbeidsraad blijkt immers dat kleine zelfstandige winkeliers niet of nauwelijks inschreven op de elektronische maaltijdcheque.

 

Dezelfde cijfers wijzen uit dat de cheque wel is ingeburgerd bij supermarkten en buurtwinkels: "De huidige prijszetting is op dit moment ondoorzichtelijk en ook nog eens te hoog. Als de uitgevers ook effectief kleine winkeliers in hun netwerk willen opnemen, dan mag de kostprijs niet hoger liggen dan een betaling met een debetkaart", zo vindt Unizo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top