Elektronische maaltijdcheque "vooral verzilverd in supermarkt" | RetailDetail

Elektronische maaltijdcheque "vooral verzilverd in supermarkt"

Elektronische maaltijdcheque "vooral verzilverd in supermarkt"

Hoewel steeds meer lokale voedingswinkels de elektronische maaltijdcheque accepteren, betaalt doorgaans slechts één procent van de klanten er ook effectief mee. Net als zijn papieren voorganger is en blijft ook de elektronische maaltijdcheque dus vooral een betaalmiddel voor in de grootdistributie.

1 op de 3 zelfstandigen zag er nog geen

Eén jaar en twee maanden na de invoering van de elektronische maaltijdcheque maakt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen een tussenbalans op na een onderzoek bij 473 bakkers, slagers, broodjeszaken en voedingswinkels. "Het loopt nog niet echt storm", besluit de zelfstandigenorganisatie, hoewel vandaag al 8% van de kleinhandelszaken klaar is voor de e-maaltijdcheque.

 

"Steeds meer lokale voedingswinkels zijn uitgerust om betalingen met de e-maaltijdcheque mogelijk te maken, maar de klant wil blijkbaar nog niet mee", zegt NSZ-topvrouw Christine Mattheeuws. "Bij 53 procent van de handelaars die de digitale maaltijdcheque accepteren betaalt immers slechts één procent van de klanten ermee. Erger nog, één derde van de winkels die de elektronische variant aanvaarden heeft zelfs nog geen enkele klant over de vloer gekregen die ermee betaalde."

 

Al bij al geeft slechts dertien procent van de ondervraagde zaken die al met de e-maaltijdcheque werken aan hooguit een paar klanten te hebben die er effectief mee betaalt, zo blijkt uit de (kleine) steekproef.

 

Vooral in grootdistributie

"Wij hebben eerst gefocust op de grote supermarktketens, omdat het gros van de papieren cheques daar ook werd verzilverd", zegt Jean-Louis Van Houwe, CEO van Monizze daarover. Dat verklaart volgens hem al grotendeels de lage cijfers bij de kleinhandel.

 

Daarnaast geeft de consument er blijkbaar nog altijd de voorkeur aan om zijn tegoed in één keer te besteden tijdens zijn grotere aankoop in een supermarkt: "Elke eerste zaterdag van de maand zien we steevast een piek in de grootdistributie. Pas nu krijgen we stilaan vragen van kleinere zaken, vooral uit de horeca", aldus nog Van Houwe.

 

Volgens Sodexo, samen met Edenred marktleider in ons land, hebben intussen al bijna 400.000 landgenoten een elektronische maaltijdcheque op zak.

 

NSZ en Unizo in koor: "Te duur voor de kleine winkelier"

78% van de lokale voedingswinkels die de elektronische maaltijdcheque accepteren, vinden dat die variant tijd en administratie uitspaart ten opzichte van de klassieke maaltijdcheque, klinkt het nog bij het NSZ. Wel wordt "dat positief aspect tenietgedaan door de hogere prijs die ze ervoor moeten betalen", zo vindt 57% van de handelaars.

 

Ook ondernemersorganisatie Unizo denkt er zo over: "De enige reden waarom weinig zelfstandige winkeliers op de elektronische maaltijdcheque intekenden, is de hoge kostprijs", zegt Karel Van Eetvelt. Uit een evaluatie van de cijfers van de Nationale Arbeidsraad blijkt immers dat kleine zelfstandige winkeliers niet of nauwelijks inschreven op de elektronische maaltijdcheque.

 

Dezelfde cijfers wijzen uit dat de cheque wel is ingeburgerd bij supermarkten en buurtwinkels: "De huidige prijszetting is op dit moment ondoorzichtelijk en ook nog eens te hoog. Als de uitgevers ook effectief kleine winkeliers in hun netwerk willen opnemen, dan mag de kostprijs niet hoger liggen dan een betaling met een debetkaart", zo vindt Unizo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.