Ex-brouwer Theo Maes overleden

Ex-brouwer Theo Maes overleden

Vorige woensdag is Theo Maes overleden, zo is gisteren bekend geraakt. De gewezen topman van brouwerij Alken-Maes werd 74.

Internationale koers

Theo Maes was de achterkleinzoon van Egied Maes, die de brouwerij Maes in 1880 stichtte in Waarloos bij Kontich. In 1988 fuseerde Maes met de Limburgse brouwerij Cristal (uit Alken), waarna de groep onder de leiding van Theo uitgroeide tot de op één na grootste biergroep van ons land.

 

Als bedrijfsleider liet Theo Maes zijn brouwerij een internationale koers varen, al betekende dit dat hij moest gaan aankloppen bij buitenlandse multinationals wegens onvoldoende eigen kapitaal. Alken Maes maakt sinds 2008 deel uit van het Nederlandse Heineken-concern, na omzwervingen bij onder meer het Franse Danone en het Britse Scottish & Newcastle.

 

In 1993 trok Theo Maes, die ook als mecenas bekend stond in de basketwereld en als investeerder mee de start van VTM financierde, als laatste telg van de stichtende familie de deur achter zich dicht bij Alken Maes.

 

"Een échte verkoper"

"Theo was een echte brouwer, zoals er nog maar een handvol zijn in België. Ging hij op cafébezoek met zijn verkopers, dan was hij de beste verkoper", vertelt Frédéric van der Kelen, CEO van de brouwerij Haacht en leeftijdsgenoot van Maes in De Tijd. "We zijn nog van de oude generatie. We zijn een paar keer samen gaan eten. Als het feest was, dan was het feest. Maar als hij kwaad was, dan was hij ook echt kwaad."

 

Ook Theo Vervloet, voorzitter van de Belgische bierfederatie, kende Theo Maes goed: "Hij heeft zich altijd ingezet voor de biersector. Hij was flamboyant en sprak met kennis van zaken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top