Ex-brouwer Theo Maes overleden | RetailDetail

Ex-brouwer Theo Maes overleden

Ex-brouwer Theo Maes overleden

Vorige woensdag is Theo Maes overleden, zo is gisteren bekend geraakt. De gewezen topman van brouwerij Alken-Maes werd 74.

Internationale koers

Theo Maes was de achterkleinzoon van Egied Maes, die de brouwerij Maes in 1880 stichtte in Waarloos bij Kontich. In 1988 fuseerde Maes met de Limburgse brouwerij Cristal (uit Alken), waarna de groep onder de leiding van Theo uitgroeide tot de op één na grootste biergroep van ons land.

 

Als bedrijfsleider liet Theo Maes zijn brouwerij een internationale koers varen, al betekende dit dat hij moest gaan aankloppen bij buitenlandse multinationals wegens onvoldoende eigen kapitaal. Alken Maes maakt sinds 2008 deel uit van het Nederlandse Heineken-concern, na omzwervingen bij onder meer het Franse Danone en het Britse Scottish & Newcastle.

 

In 1993 trok Theo Maes, die ook als mecenas bekend stond in de basketwereld en als investeerder mee de start van VTM financierde, als laatste telg van de stichtende familie de deur achter zich dicht bij Alken Maes.

 

"Een échte verkoper"

"Theo was een echte brouwer, zoals er nog maar een handvol zijn in België. Ging hij op cafébezoek met zijn verkopers, dan was hij de beste verkoper", vertelt Frédéric van der Kelen, CEO van de brouwerij Haacht en leeftijdsgenoot van Maes in De Tijd. "We zijn nog van de oude generatie. We zijn een paar keer samen gaan eten. Als het feest was, dan was het feest. Maar als hij kwaad was, dan was hij ook echt kwaad."

 

Ook Theo Vervloet, voorzitter van de Belgische bierfederatie, kende Theo Maes goed: "Hij heeft zich altijd ingezet voor de biersector. Hij was flamboyant en sprak met kennis van zaken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.