RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Exclusief] Delhaize lanceert najaarsoffensief om verloren klanten terug te winnen

icon
Food10 augustus, 2023
Alexandros Boussis, Delhaize

Half augustus trekt Delhaize in het offensief: een groot activatieplan moet verloren klanten weer naar de winkels trekken. De retailer rekent daarvoor op zijn leveranciers en meldt ook dat de aangesloten winkels recordomzetten boeken.

Commerciële krachtlijnen

Ondanks de moeilijke situatie bleven de bestaande aangesloten winkels van Delhaize de afgelopen maanden zeer goed presteren: ze bereikten zelfs recordomzetten dit jaar, zei marketingdirecteur Alexandros Boussis woensdag in een videoboodschap aan de leveranciers van de keten. Hij benadrukt dat het zakenmodel van de retailer nieuwe opportuniteiten opent voor leveranciers en verzekert ook dat de overdracht van de filialen naar zelfstandige uitbaters slechts een minimale impact zal hebben op de business.

Hij schetst de krachtlijnen voor de commerciële strategie 2024-2026: het accent ligt in de eerste plaats op koopkracht, maar ook op differentiatie in het assortiment (met een focus op gezondheid en duurzaamheid), op lokale verankering, digital en e-commerce. Delhaize is ervan overtuigd dat de nieuwe waardepropositie zal leiden tot een verhoging van de klantentrouw, marktaandeel en duurzame groei.

Gepersonaliseerde communicatie

Om het merk te herlanceren werkt Delhaize op twee hefbomen, aldus de manager: gepersonaliseerde communicatie en een groot activeringsplan. “Sinds mei hebben we onze gepersonaliseerde communicatie versneld, met één-op-één communicatie naar klanten die we waren kwijtgespeeld tijdens de stakingen. Met digitale en analysetools identificeren we klanten die we gedeeltelijk of geheel zijn verloren, en we zetten alle mogelijke middelen in om hen terug te winnen. Met veelbelovende resultaten, vooral in het noorden van het land.”

In de tweede helft van augustus lanceert Delhaize een sterk activatieplan. “De grootste negatieve impact ligt achter ons. We zullen klanten weer naar onze winkels trekken”, zegt Boussis. Hij rekent daarvoor op zijn leveranciers: “Laat ons samen de commerciële motor herstarten. We rekenen op u voor sterke aanbiedingen.” Meer details over die campagne wil Delhaize voorlopig niet kwijt.

Exclusiviteiten

In een aanvullende e-mail vraagt Delhaize concreet aan merkfabrikanten om in de komende negotiaties te focussen op de prestaties van hun producten bij de zelfstandige winkels en te rapporteren welke promoties in deze winkels het best hebben gewerkt. De retailer rekent op exclusieve promotieacties, exclusieve lanceringen en stevige marketingondersteuning om weer aan te knopen met groei.

Begin oktober nodigt Delhaize de leveranciers uit voor een digitale update over de strategie 2024-2026, het groeiplan, de commerciële aanpak en de verwachtingen voor de jaargesprekken.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN