Exki opent eerste Amerikaanse restaurant

Exki opent eerste Amerikaanse restaurant

Vandaag opent de Belgische keten Exki zijn eerste restaurant in de Verenigde Staten. De oprichters kozen daarvoor New York als startpunt en dromen al van een flink aantal filialen over de oceaan.

Uitstel, geen afstel

"In 2008 bestudeerden we de markt voor het eerst", zegt Laurent Kahn, die indertijd de allereerste werknemer van Exki was en daarna is uitgeweken naar de VS om de Amerikaanse expansie te leiden. "Die verkenning had heel positieve resultaten. New York is perfect voor ons: er wonen miljoenen mensen en iedereen heeft het druk. Maar toen sloeg de crisis hier toe en moesten we wel even wachten."

 

Het komende jaar wil het drie of vier restaurants openen in New York en zo een omzet van ongeveer 90 miljoen euro te halen. De tweede locatie zal na de zomer al openen. "Als we daarmee tevreden zijn en als ons zakenmodel dan nog klopt, gaan we ons voorbereiden op de volgende stap: doorgroeien naar tien, twintig, dertig restaurants", zegt mede-oprichter Frédéric Rouvez.

 

Ook in VS lokale producten

Net als in Europa wordt ook hier gekozen om alle producten lokaal te zoeken. "Zo kiezen we voor kaas uit de staat Vermont. Echt heel lekker. Een van die kazen is een brie die dubbel zoveel kost als geïmporteerde Franse brie. Maar we zijn lokaal, dus we gebruiken die. De groenten komen uit de staten New York en New Jersey. Voor het brood werken we samen met twee organische bakkerijen in de stad hier. Die bakkers zijn ons in Europa komen bezoeken om in onze bakkerijen te leren hoe we het brood willen."

 

Exki kijkt ook al verder dan New York en sluit steden als Boston, Washington en Philadelphia niet uit. "Maar laat ons eerst hier in New York de cruise control vinden", zegt CEO Nicolas Steisel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top