Exki opent eerste Amerikaanse restaurant | RetailDetail

Exki opent eerste Amerikaanse restaurant

Exki opent eerste Amerikaanse restaurant

Vandaag opent de Belgische keten Exki zijn eerste restaurant in de Verenigde Staten. De oprichters kozen daarvoor New York als startpunt en dromen al van een flink aantal filialen over de oceaan.

Uitstel, geen afstel

"In 2008 bestudeerden we de markt voor het eerst", zegt Laurent Kahn, die indertijd de allereerste werknemer van Exki was en daarna is uitgeweken naar de VS om de Amerikaanse expansie te leiden. "Die verkenning had heel positieve resultaten. New York is perfect voor ons: er wonen miljoenen mensen en iedereen heeft het druk. Maar toen sloeg de crisis hier toe en moesten we wel even wachten."

 

Het komende jaar wil het drie of vier restaurants openen in New York en zo een omzet van ongeveer 90 miljoen euro te halen. De tweede locatie zal na de zomer al openen. "Als we daarmee tevreden zijn en als ons zakenmodel dan nog klopt, gaan we ons voorbereiden op de volgende stap: doorgroeien naar tien, twintig, dertig restaurants", zegt mede-oprichter Frédéric Rouvez.

 

Ook in VS lokale producten

Net als in Europa wordt ook hier gekozen om alle producten lokaal te zoeken. "Zo kiezen we voor kaas uit de staat Vermont. Echt heel lekker. Een van die kazen is een brie die dubbel zoveel kost als geïmporteerde Franse brie. Maar we zijn lokaal, dus we gebruiken die. De groenten komen uit de staten New York en New Jersey. Voor het brood werken we samen met twee organische bakkerijen in de stad hier. Die bakkers zijn ons in Europa komen bezoeken om in onze bakkerijen te leren hoe we het brood willen."

 

Exki kijkt ook al verder dan New York en sluit steden als Boston, Washington en Philadelphia niet uit. "Maar laat ons eerst hier in New York de cruise control vinden", zegt CEO Nicolas Steisel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.