Exki opent eerste Amerikaanse restaurant

Exki opent eerste Amerikaanse restaurant

Vandaag opent de Belgische keten Exki zijn eerste restaurant in de Verenigde Staten. De oprichters kozen daarvoor New York als startpunt en dromen al van een flink aantal filialen over de oceaan.

Uitstel, geen afstel

"In 2008 bestudeerden we de markt voor het eerst", zegt Laurent Kahn, die indertijd de allereerste werknemer van Exki was en daarna is uitgeweken naar de VS om de Amerikaanse expansie te leiden. "Die verkenning had heel positieve resultaten. New York is perfect voor ons: er wonen miljoenen mensen en iedereen heeft het druk. Maar toen sloeg de crisis hier toe en moesten we wel even wachten."

 

Het komende jaar wil het drie of vier restaurants openen in New York en zo een omzet van ongeveer 90 miljoen euro te halen. De tweede locatie zal na de zomer al openen. "Als we daarmee tevreden zijn en als ons zakenmodel dan nog klopt, gaan we ons voorbereiden op de volgende stap: doorgroeien naar tien, twintig, dertig restaurants", zegt mede-oprichter Frédéric Rouvez.

 

Ook in VS lokale producten

Net als in Europa wordt ook hier gekozen om alle producten lokaal te zoeken. "Zo kiezen we voor kaas uit de staat Vermont. Echt heel lekker. Een van die kazen is een brie die dubbel zoveel kost als geïmporteerde Franse brie. Maar we zijn lokaal, dus we gebruiken die. De groenten komen uit de staten New York en New Jersey. Voor het brood werken we samen met twee organische bakkerijen in de stad hier. Die bakkers zijn ons in Europa komen bezoeken om in onze bakkerijen te leren hoe we het brood willen."

 

Exki kijkt ook al verder dan New York en sluit steden als Boston, Washington en Philadelphia niet uit. "Maar laat ons eerst hier in New York de cruise control vinden", zegt CEO Nicolas Steisel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top