RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Coca-ColaColruyt GroupDelhaizeJumboLidlNestléUnilever
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Aiaiai!

icon
Food22 november, 2024
Shutterstock.com

Multinationals geraken niet van hun hoofdpijn af, discounters zijn domme naïevelingen, het Gele Gevaar is niet vies van een overdrijving meer of minder en artificiële intelligentie dreigt de kerstsfeer grondig te verpesten. Gelukkig is er het gezond verstand van Filet Pur.

Lauw water

Grootte doet er niet toe, beseffen steeds meer multinationals. Maar kleiner worden is moeilijker dan het lijkt. Neem nu Unilever, dat een tijdje geleden besloot om z’n ijsjesdivisie in de uitverkoop te zetten. Dat plan is bij investeerders op een koude steen gevallen: te duur, te complex, geen zin in ruzie met de activisten van Ben & Herrie. Omdat ze van hun Magnums niet af geraken, is een aparte beursgang nu plan B. Met dank aan Trump, die voor een gunstiger beleggersklimaat zou zorgen. Het zal ons benieuwen.

Ook Nestlé, het grootste voedingsbedrijf ter wereld, wil afslanken. De watermerken staan in de etalage. ’t Is te zeggen: worden afgesplitst in een aparte onderneming. Dat betekent meestal hetzelfde, het is nu gewoon wachten op een goed bod van een durfkapitaalfonds. Als dat er al komt. Water is nochtans een gezonde groeimarkt, zou je denken, maar ja, Nestlé heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt door te sjoemelen met de kwaliteit en het niet te nauw te nemen met duurzame waterwinning – in Vittel zakt het grondwater naar verluidt met 30 centimeter per jaar. Laat een ander die hoofdpijndossiers maar oplossen, zal nieuwbakken CEO Laurent Freixe gedacht hebben. Al werd zijn “groeiplan” door de beurs maar lauw onthaald.

Eerlijke klanten

Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening, zegt het spreekwoord. Ik heb het even voor u gecheckt: Lidl is springlevend en zo smart als een discounter maar kan zijn. Dat ze daar nu na een pauze van twee jaar toch opnieuw met zelfscankassa’s starten, is dus allesbehalve een blijk van zinsverbijstering. De optelsom is simpel: mensen willen snel en efficiënt shoppen (of toch de indruk hebben dat ze dat doen) en retailers vinden steeds moeilijker winkelmedewerkers. Et voilà. Een Europees project trouwens, die Scan & Go-uitrol.

En dat zelfscankassa’s dieven zouden aantrekken? Dat is een lekker verhaaltje voor de kranten, maar niet de realiteit volgens de meeste foodretailers. En al zeker niet volgens de zeer kostenbewuste discounters: ook Colruyt Group bevestigde recent immers z’n geloof in de eerlijkheid van de gemiddelde klant – toch voor de Okay-winkels. Naïef? De Delhaize-franchisé die ik wel eens frequenteer, is van een ander gedacht: daar worden de groenten en fruit sinds kort aan de kassa gewogen, wegens vermoedens van fraude. Tja.

Op de borst

Uitspraak van de week: “Ging het in Nederland maar zo goed als in België, dan waren we allang uit de penarie.” Jumbo-hoofdman Ton van Veen klopt zich werkelijk met de dag harder op de borst als het gaat over de ge-wél-di-ge prestaties van die 36 – straks 37 – Vlaamse vestigingen van het Gele Gevaar. “We zijn nu al rendabel en we groeien harder dan de markt”, klonk het alweer afgelopen weekend, in wel twéé kranten tegelijk. Straks moeten we nog gaan geloven dat het de Belgische winkels zijn die de armlastige Nederlandse organisatie overeind houden.

We hebben geen redenen om aan zijn boude beweringen te twijfelen hoor, maar in werkelijkheid zal het nogal meevallen. Met de EBITDA van de franchisewinkel in Lauwe – één van hun meest succesvolle supermarkten, het mag gezegd – betaal je lang nog niet het loon van de CEO, denk ik wanneer ik de balans even inkijk. En dat ze wel degelijk marktaandeel winnen: uiteraard, het moest er nog aan mankeren. Nochtans: een exitplan lag wel degelijk op tafel, geeft de topman toe. Zo krijgt onze Grote Roerganger, die gisteravond op de RetailDetail Night werd uitgeroepen tot Pessimist van het Jaar, – gefeliciteerd, baas! – toch een klein béétje gelijk.  

Fritske

En dat de expansie tergend langzaam verloopt, is intussen geen bezwaar meer: “We hadden destijds beter niet zo hoog van de toren geblazen over die honderd winkels.” Maar ja, dat was Frits. Die is nu het hoofdpersonage in een schelmenroman, “Fritske” getiteld, ik verzin het niet. Naar verluidt een spannend boek over het dubbelleven van de gevallen topman. Lekker leesvoer voor de kerstvakantie wordt dat. Tenminste, als de drukker er wat vaart achter zet: de eerste druk is al uitverkocht. Zijn advocaten laten weten dat van Eerd zich distantieert van de publicatie. Dat maakt het alleen maar interessanter, natuurlijk.

De persconferentie en de feestelijke opening moesten we wegens de drukke voorbereidingen voor de RetailDetail Night aan ons laten voorbijgaan, maar mooie foto’s kregen we wel vanuit Breda, waar de allereerste Foodmarkt een complete make-over kreeg. Met een groentengrillafdeling als leuke innovatie: originele bereidingen moeten mensen inspireren om meer groenten te eten. Kijk, dát wekt de nieuwsgierigheid van deze groentekok. Net als de 45 kruidenmelanges, smaakoliën, smaakboters en miso’s die speciaal werden ontwikkeld om groenten op smaak te brengen. Het is niet zo ver, ik ga toch eens langskomen.

Creepy

En dan nog dit. Het budget dat Coca-Cola heeft uitgespaard door voor z’n nieuwe kerstcommercial échte acteurs en decors te vervangen door generatieve AI, levert hen ook nog eens massa’s gratis publiciteit op, nu Amerikaanse media zich vrolijk of zelfs boos maken over de “zielloze” spots die er op tv verschijnen. Een kunstmatige herwerking is het van een iconische campagne uit 1995, maar dan onbedoeld onbeholpen, tot zelfs een beetje creepy. Niet écht the real thing, in elk geval. Aiaiai!

“The future of advertising”, volgens de enen, “lui en ongeïnspireerd”, volgens anderen. Maar ja: Any publicity is good publicity. Dubbele winst! Je bent voorloper in reclame of je bent het niet. Coca-Cola is het wél. En straks volgt de rest. Of niet? Eén creatieveling gebruikte diezelfde AI voor een significant opwindender versie. Hoewel die misschien niet helemáál in lijn is met de vredige kerstgedachte. Maar oordeelt u vooral zelf. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [In Beeld] Carrefour test mobiele winkel ‘The Box’ tijdens Winterpret in Brussel

    Carrefour duikt op het Poelaertplein, aan de voet van het reuzenrad van Winterpret, op met The Box: een mobiele winkel van minder dan vijftig vierkante meter. De supermarktketen test zo een nieuw format, dat later ook op andere evenementen en festivals kan worden ingezet.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [Opinie] Het eindejaarsgevecht in de Belgische foodretail is de voorbode van 2026

    De Belgische foodretail zet dit jaar de eindsprint in alsof het een alles-of-niets finale is. De consument zit midden in een storm van deals en stunts die elke week extremer lijken. Toch is dit eindejaar geen strijd op zich: het is de trailer van 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN