RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AmazonCarrefourCoca-ColaColruytColruyt GroupDanoneDelhaizeDelitraiteurUnilever
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Overwerkt en onderbetaald

icon
Food25 oktober, 2024
Shutterstock.com

Crisis? Welke crisis? Consumenten gooien hun winkelkar weer zorgeloos vol, terwijl winkelmedewerkers bezwijken onder de werkdruk. Geen nood, aan shoppen op zondag komt dra definitief een einde, weet Filet Pur.

Dwangarbeid

Overwerkt, ondergewaardeerd en onderbetaald: ziehier de gemiddelde supermarktmedewerker, en al zeker bij Delhaize, waar uitbuiting, pesterijen en intimidatie de regel zijn sinds de uitvoering van dat fameuze toekomstplan – tenminste, als we de verontrustende rapporten van de vakbonden mogen geloven, die gewag maken van onheuse ontslagprocedures, gedwongen zondagswerk en liefst verdrievoudigde werkdruk. Als je niet fel overdrijft, kom je toch niet in de media, moeten ze gedacht hebben. De retailer reageerde met een simpel schouderophalen op dat achterhoedegevechtje.  

Maar als het bij ons al zo erg is, hoe schrijnend moet de toestand dan wel niet zijn in landen waar ze géén vakbonden hebben om de megafoon ter hand te nemen? In de Carrefour-winkels in Saoedi-Arabië geldt een zevendaagse werkweek van zestig uren, worden overuren niet uitbetaald en kunnen klagers van de zweep krijgen als ze niet inbinden. Als Amnesty International het zegt, is er mogelijk iets van aan. Ook hier gaat het om een franchisepartner: de retailer heeft alleszins een onderzoek bevolen. Voetballers met prepensioen hoor je nochtans niet klagen over de arbeidsomstandigheden in de woestijn.

Glimmend van trots

Wat heb je aan tevreden klanten als ze minder bij je besteden? Een vraag voor datzelfde Carrefour, dat in België ondanks een stijgende net promoter score de omzet met 2,2% zag dalen door de toegenomen concurrentie, met name op zondag. Tiens, ze zijn niet de eersten om hierover te klagen. Maar in contrast met onze fiere marktleider is het ruime merendeel van hun winkels wel degelijk op zondag open, toch? Alleen niet die grote omzetmakers van hypermarkten, natuurlijk. Toch ook een positieve noot vanwege monsieur Bompard: de Europese consument ziet het weer zitten, wat zich vertaalt in stijgende volumes en betere verkopen voor bio en A-merken.

Enfin, misschien niet die van Nestlé, en evenmin die van Heineken, maar onder andere Unilever, Danone en Coca-Cola kwamen de afgelopen dagen glimmend van trots uitpakken met mooie cijfers die in slechts zéér beperkte mate te danken waren aan bescheiden prijsverhogingen en des te meer aan volumestijgingen. Kijk eens aan: het is nog wat vroeg om het einde van de koopkrachtcrisis uit te roepen, maar shoppers vullen de voorraadkasten toch weer aan. Met dank aan het toegenomen promotiegeweld?

Niet achterlijk

Als winkelen niet gezellig kan zijn, dan moet het op z’n minst snel gaan. Vinden ze toch bij Amazon, waar ze nog maar eens het wiel denken heruit te vinden met de ontwikkeling van een nieuw gemakswinkelconcept. Nu ja, nieuw? Afgaande op de eerste verslagen lijkt de recentste uitvinding van de meest innovatieve retailer ter wereld toch wel verdacht veel op een doorsnee Carrefour Express – maar ja, die hadden ze nog niet in Chicago. Geen Just Walk Out-technologie te bespeuren alleszins. Is de winkel van de toekomst dan toch gewoon de kruidenier op de hoek?

Ook bij Lidl moet het vooruit gaan: straks kunnen shoppers er zo snel als ze zelf willen aan de slag met hun eigen zelfscanner, de Lidl Plus-app op hun smartphone. Dat klanten in de verste verte niet sneller werken dan een getrainde caissière, is bijzaak – zolang ze maar de indruk krijgen dat ze de boel onder controle hebben. Topman Kenneth McGrath is niet achterlijk: waarom investeren in dure handscanners voor elke winkel, wanneer je klanten zo gek krijgt om helemaal gratis het werk van je kassabedienden uit handen te nemen, gebruikmakend van hun eigen smartphone die ze thuis op eigen kosten hebben opgeladen? Voilà. Over de wifi in de winkels denkt hij naar verluidt nog na.

Nu ook lekker

Het gemak dient de mens: dat hebben ze ook in Halle begrepen. Slechts luttele weken na de participatie in lunchketen BON doet de hongerige Stefan Goethaert alweer een nieuwe aankoop. Delitraiteur is een kleine maar fijne toevoeging aan het stilletjesaan wel héél erg gevarieerde en gefragmenteerde winkelmerkenportfolio van de groep. Expertise in een categorie waar Colruyt bepaald geen voorloper is – namelijk bereide maaltijden die ook lékker zijn – én open op zondag: exact wat de dokter voorschreef, dus. Rendabel bovendien, en met een mooi groeipotentieel dat tot nu toe onderbenut bleef.

Bij de familie Bouriez zijn ze opgelucht dat ze er vanaf zijn. Nog twee hoofdpijndossiers hebben ze daar op de ontbijttafel liggen. Om ooit van dat ellendige Cora verlost te geraken zal er een flinke zak geld bovenop moeten, valt te vrezen. En dan nog. Bonne chance. Wat er moet of kan gebeuren met Delfood, de leverancier van de louis delhaize-buurtwinkels en tankshops, is een open vraag. Geen verkeerd bedrijf, maar bij wie past het puzzelstukje? Benieuwd.

Terugdraaien

Er was overigens nog meer heuglijk nieuws deze week voor Colruyt. Met de oneerlijke concurrentie op zondag zal het namelijk snel gedaan zijn. Dat speelveld ligt er binnenkort weer helemaal waterpas bij, en glad als een biljartlaken. Toch als we de vakbonden (alweer) op hun woord mogen geloven: werknemers in de retail zien het totaal niet zitten om op zondag te werken. Het is welletjes: ze doen het niet, punt. Werk-privébalans en zo, u kent dat.

Kortom: straks vinden supermarkten gewoonweg helemaal geen vrijwilligers meer voor de zondagsdienst, en dan is het over. Gaan we gewoon weer terug naar de openingsuren van vroeger: van maandag tot zaterdag, van negen tot zes, met een vol sluitingsuur betaalde middagpauze tussen twaalf en één bovendien. Er zijn er tegenwoordig wel meer die pleiten voor het ongeveer zeventig jaar terugdraaien van de klok, op meerdere vlakken, dus dit kan er ook nog bij.

Nu ja, één uur zal voorlopig wel volstaan, komende zaterdagnacht. Niet vergeten! En tot over twee weken: wegens vakantie volgende week geen Filet Pur.

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN