RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: een kwaadaardig virus

icon
Food22 februari, 2019

Choco en ketchup: geen aanrader qua foodpairing, maar ze kleurden samen wel een deel van het FMCG-nieuws afgelopen week. Geniet desalniettemin van uw portie alternatieve feiten in het essentiële overzicht van RetailDetail Food!

 

Uitverkoop

“We hebben in België nog niet de vooruitgang geboekt die we hadden willen maken”, “We overwegen alle opties”, “De huidige situatie vormt een uitdaging” en “zeg nooit nooit”: nee, zelfs in zijn voorzichtige en diplomatische antwoorden aan de krant L’Echo klonk Metro-topman Olaf Koch niet al te bemoedigend of geruststellend over de toekomst van Makro in ons land. Een verkoop is wel degelijk een optie, zo blijkt. Maar dan moet je wel een koper vinden. Met een 2+4 gratis promotie, misschien? De ironie wil dat de topman die vragen voorgeschoteld kreeg terwijl zijn eigen werkgever, het moederbedrijf Metro AG, ook in de uitverkoop dreigt te gaan. Een Tsjechische miljardair zou er graag wat mee spelen. Ook dat voorspelt weinig goeds, zo op het eerste gezicht.
 

Vrolijk nieuws was er evenmin bij PepsiCo, dat een groot herstructureringsplan op tafel legt omdat consumenten blijkbaar minder chips en cola snoepen. Tja, wat hadden ze dan gedacht? Er zullen fabrieken moeten sluiten, maar daarover houdt de producent z’n vele medewerkers nog even in spanning. Kwestie van de sfeer er in te houden op de werkvloer, vermoeden we. Ook bij Danone was er geen feestje, na dalende winstcijfers als gevolg van een boycot in Marokko. Dankzij de klimaatopwarming verkoopt het bedrijf wél meer water – zolang er nog water is om te verkopen, uiteraard. Red Bull van zijn kant heeft zélf vleugels gekregen: het merk verkocht nooit eerder zoveel verdunde hoestsiroop op speed. U had het nodig, blijkbaar.

 

Chocotekort

Intussen wordt heel Europa overspoeld door een golf van paniek, nu bekend is geraakt dat de grootste Nutella-fabriek ter wereld al sinds dinsdag geen pot meer heeft afgevuld. Miljoenen verslaafde consumenten dreigen de komende dagen zonder levensnoodzakelijke voorraad te vallen. Her en der halen hamsteraars nu de supermarktschappen leeg. Want alleen al het idéé dat ze zich noodgedwongen met Delinut of Choconussa zouden moeten tevreden stellen, drijft hen tot wanhoop. Ze zitten in hazelnood, als het ware. Ons moet je geen les in flauwe woordspelingen komen geven.
 

De overheid weigert gewoon om in te grijpen, en de producent lost helemaal niks over de oorzaak van de sluiting, wat uiteraard aanleiding geeft tot de wildste speculaties, van noten-etende bacteriën tot chocoladegekke aliens. Terwijl de simpele waarheid is dat fabrikant Ferrero hiermee gewoon op slinkse wijze vermijdt een onverwacht grote bestelling van Albert Heijn België te moeten leveren, uit schrik voor nieuwe 1+2 stuntpromoties. Die vechtpartijen van een jaar geleden bij Intermarché liggen per slot van rekening nog vers in het geheugen.

 

Ketchupoorlog

Over stunts gesproken: die schandalig goedkope AH Basic-melk heeft dan toch enkele mensen wakker gemaakt. Colruyt en Inex gaan melkveehouders voortaan een vaste melkprijs aanbieden, om de lokale economie te steunen. Mooi. In de winkels zullen de prijzen echter wél de markt blijven volgen, waarschuwt de discounter. Lees: als Albert Heijn een melkprijzenoorlog wil, dan kunnen ze die krijgen. Maar niet (meer) op de kosten van de boeren.
 

En over vechtpartijen gesproken: nu Mars en Colruyt weer dikke vriendjes zijn, gingen we naarstig op zoek naar verdachte lege plekken in de schappen van zowat alle supermarktketens. Tevergeefs, voorlopig. Maar we geven niet op. Even over de grens was het wél prijs. Margarines van Becel, Bertolli, Blue Band en Croma blijken uit de rekken te verdwijnen bij de leden van inkoopcombinatie Superunie, die bij onze noorderburen zowat alle ketens vertegenwoordigt die niét Albert Heijn, Jumbo, Aldi of Lidl heten. De onderhandelingen met producent Upfield zijn vastgelopen, zo blijkt. Het ‘botert’ niet meer tussen de handelspartners, schreef onze supervrouw daarover. Never a dull moment hoor, bij RetailDetail.
 

Trouwens, ook in Duitsland is het alweer hommeles. Daar is het echter de omgekeerde wereld: producent Heinz weigert er nog langer te leveren aan Edeka, omdat de retailer een voorgestelde prijsverhoging niet wil aanvaarden. “Durfkapitalisten moeten hun deals niet bekostigen op de kap van onze klanten,” roept de supermarktketen. Een niet mis te verstane sneer naar Warren Buffet en 3G Capital, die de beurskoers van fusiegroep Kraft Heinz zien kelderen na de publicatie van ketchuprode jaarcijfers.

 

Kwaadaardig virus

Na een stevig najaarsoffensief is het nog even wachten op de opening van de 43ste Albert Heijn in ons land. Dat zou bijvoorbeeld die winkel in Kuringen kunnen zijn, waarvoor de aanwervingen nu gestart zijn. Het blauwe fabriekje neemt er z’n intrek in een pand waar al wel enkele enseignes hun tanden op stukbeten. De laatste huurder is/was Carrefour Market, dat nu dus de handdoek gooit nadat een hele tijd eerder ook Spar het er voor bekeken hield. We wensen de nieuwe uitbater Kenny De Vries veel succes. Met enkele welgemikte promoties moet het wel lukken, zeker? 
 

Maar uiteindelijk was er slechts één echt hoogtepunt deze week: de opening van die mooie belevingsmarkt CRU in Antwerpen. Niet in het minst omdat het walhalla voor fijnproevers zich nu op wandelafstand van de RetailDetail kantoren bevindt, uiteraard. Of we blij waren? Het is te zeggen: van onze eerste winkeltrip keerden we toch wat bleekjes terug. Dat ze er maar niet in slagen rendabel te worden, met dat waanzinnige prijsniveau, dat gaat ons begripsvermogen te boven. Nota aan de vriendelijke medewerkers van het filiaal: dat volle winkelkarretje dat jullie achtergelaten aantroffen aan de derde selfscan van rechts, dat was dus van ons. Sorry hoor. Na het zien van het totaalbedrag gingen we ervan uit dat het toestel getroffen was door een kwaadaardig Wit-Russisch computervirus en maakten we ons gauw uit de voeten. We zullen eens een nieuwe poging wagen in het begin van de maand. Misschien. Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN