RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Een voorspelbare vrijage

icon
Food15 februari, 2019

Rode hartjes, bubbels, chocolaatjes en rozen zonder doornen, die hadden we u graag gegund, maar de harde werkelijkheid besliste er anders over: de foodweek kleurde rood, jawel, maar dan van chagrijn, woede en afgunst. Lees en huiver!

 

Ruimte voor romantiek

Er was nochtans wel wat ruimte voor romantiek de afgelopen dagen. Er tekent zich bijvoorbeeld een ontroerend liefdesverhaal af tussen de Amerikaanse consument en de speculoosjes van Lotus. De passie laait nu zo hoog op dat er dringend een fabriek nodig is, aan de Oostkust. Mooi, toch? Net als de vrijage tussen Hema en Albert Heijn, die gezamenlijke winkels gaan openen waar je dus zowel Jip en Janneke brooddozen kan kopen als de boterhammen en het beleg om ze mee te vullen. Omdat de consument steeds minder tijd heeft, luidt de officiële uitleg. Misschien ook wel omdat ze in verbondenheid de daling van hun beider marktaandelen hopen af te remmen.
 

We refereren voorts aan het mooie initiatief ‘Jonge boer over de vloer’ waarmee AH jeugdige landbouwers het hof maakt in plaats van ze genadeloos uit te persen. We wijzen erop dat de duurzame relatie tussen Nestlé en Starbucks alreeds de eerste kindjes heeft voortgebracht, die nu ook in de Belgische schappen verschijnen. We kijken met belangstelling naar de duobaan bij Greenyard waar voortaan twéé CEO’s hand in hand als brothers in arms met de moed der wanhoop de crisis en de schuldenberg te lijf gaan. Het is van moetens, of een totale uitverkoop dreigt. En niet in het minst maakte ons hart een sprongetje bij het vernemen van het heuglijke nieuws dat Mars en Colruyt elkaar huilend in de armen zijn gevallen. Een heus Valentijnsakkoord kwam uit de bus, alles is vergeven en vergeten, de win-win relatie komt sterker dan ooit uit een weliswaar moeilijke periode. Snik.

 

Het einde is nabij

Maar dan. Die nationale staking. Eén retailer volgde het ordewoord met vastberaden eensgezindheid: bij alle vestigingen van Makro bleven de deuren gesloten, uit onvrede met de torenhoge werkdruk en de al te grote aanwezigheid van onbekwame uitzendkrachten op de winkelvloer. Het halve medewerkersbestand is ziek, en de overblijvende teams zijn gedemotiveerd. Het einde is dan ook nabij, volgens de rode vakbond. Als we de actievoerders mogen geloven, dan waren die piketten aan de deuren eigenlijk overbodig: het gaat bij de cash & carry retailer schijnbaar zo slecht, dat de staking nauwelijks omzetverlies kon veroorzaken.
 

Dat ze met die alarmerende boodschap hun eigen werkgever niet bepaald een dienst bewezen, dat namen die onheilsprofeten er dan maar bij. Of dat slim was? Op sociale media ontstonden vurige discussies, waar ook enkele managers aan deelnamen, die benadrukten dat het commercieel plan wel degelijk vruchten begint af te werpen. Bon. U weet dat RetailDetail zich intussen een nogal stevige reputatie heeft opgebouwd op het vlak van voorspellingen, meer bepaald betreffende de toekomst. Welnu, we hebben er ook al een tijdje eentje lopen over Makro. We zouden die eigenlijk liever niet zien uitkomen, eerlijk gezegd, maar de bookmakers zijn formeel.

 

Wereldvreemd arrest

Rewind naar enkele dagen daarvoor. De week was namelijk amper begonnen of een vete stak de kop op: die tussen prijsvolger Colruyt en verdediger der consumentenbelangen Test-Aankoop. Ooit waren ze Best Friends Forever, maar die tijd lijkt lang voorbij. Meer zelfs: de ene bleek zowaar de andere een proces te hebben aangedaan. Vergeefs, evenwel. Want al op 28 november besliste een slecht geïnformeerde rechter dat de klacht van de discounter omtrent de jaarlijkse prijsvergelijking gewoonweg ongegrond was. Stel je voor! Duidelijk geen trouwe lezer van RetailDetail, die magistraat. Wij publiceerden destijds immers een heldere en ondubbelzinnige analyse over die fameuze supermarktenquête. Maar die heeft het juridische dossier blijkbaar niet gehaald. Een gemiste kans, en opnieuw een schrijnende illustratie van de wereldvreemdheid van de rechterlijke macht.
 

Maar waarom kwam dat nieuws dan pas afgelopen week in de pers, als het vonnis van maanden geleden dateert? Een gevolg van de legendarische traagheid van ons justitioneel apparaat? Of zaten de media te slapen? Schoten ze pas wakker na een tip van een intrigant, een partij die er schik in heeft dat de reputatie van de marktleider opnieuw enigszins beschadigd wordt, zo kort na de grote prijsstunt van een week eerder?

 

Kolossale proporties

Nu, de rechter sprak zich niet uit over de kern van de zaak: namelijk de waarde(loosheid) van het bewuste online onderzoekje. En daardoor weten we vandaag nog altijd niet zeker wie er nu écht de goedkoopste is van het land. Maar geen nood: binnenkort is dat probleem opgelost. Bij Jumbo België zoeken ze momenteel namelijk een pricing analyst om àlle prijzen bij àlle concurrenten netjes te verzamelen, te analyseren en te controleren. Zo zal er eindelijk een ernstige en diepgaande studie beschikbaar zijn van de onderlinge verhoudingen op de Belgische markt. We lanceren hierbij dan ook een warme oproep richting Jumbo om de resultaten van die studie te gepasten tijde naar buiten te brengen. Dan kunnen die heilloze welles/nietes discussies over de zin of onzin van prijsenquêteurs eindelijk eens en voorgoed worden afgesloten. Toch?
 

Wél weten we zeker dat Colruyt de goedkoopste busritten organiseert naar de winkel in Halle: die zijn namelijk volledig gratis. Maar voor de rest? Ach, we hebben in deze en andere kolommen al eerder geschreven dat de prijzenslag z’n beste tijd wel gehad heeft. Hoe kan je nog wat dan ook garanderen in een virtuele wereld zonder grenzen? En hoe zou een weliswaar sympathiek maar klein Vlaams familiebedrijf op termijn weerstand kunnen blijven bieden tegen belagers die stilaan bovenmatig kolossale proporties aannemen? Inderdaad.

 

De geheimzinnige grijns

Welnu, in dat verband sprong er ons afgelopen week geheel toevallig iets onwaarschijnlijk intrigerends in het oog. Kijkt u even aandachtig naar de afbeelding hieronder. Ik kan u met de hand op het hart verzekeren dat ze niet werd vervalst, het is gewoon een zeer recente schermafbeelding van de website colruyt.fr (en ere wie ere toekomt, het was de onvolprezen retailwatcher Olivier Dauvers die er ons op attendeerde in een tweet).

Wel? Komt die geheimzinnige glimlach u niet héél erg bekend voor? Is dat niet gewoon de gepatenteerde grijns van de grootste webwinkel ter wereld? En wat doet die daar dan, in vredesnaam? Bloeit er een bromance tussen Jef en Jeff? Heeft die van Halle z’n boeltje al heimelijk aan die van Seattle verkocht misschien? Of is het een statement, een opgestoken middenvinger? Heeft de ene Jef de andere gejost – enfin, gejeft dus eigenlijk? Geef toe, het is een fascinerend mysterie waarover we u in een komende aflevering opheldering hopen te geven. Of niet, dat kan ook. Cliffhanger! Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 december, 2025
    ALDI beëindigt 2025 met 496 supermarkten in Spanje

    Aldi Spanje sluit 2025 af 496 supermarkten na de toevoeging van 28 nieuwe winkels. De retailer breidt tegelijk zijn logistiek uit. Meer dan 7,8 miljoen Spaanse huishoudens kopen inmiddels bij de discounter.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Brexit was klap voor Britse voedselsector: uitvoer naar EU kromp met kwart

    De export van voeding en dranken van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie is de afgelopen vijf jaar met 23,4% teruggevallen in vergelijking met de vijf jaar vóór Brexit, zegt de Britse federatie van voedingsproducenten FDF.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Campari stoot Averna-likeur af

    De Italiaanse Campari-groep gaat verder met het afslanken van zijn portfolio: de sterkedrankenproducent verkoopt de merken Averna (amaro) en Zedda Piras (mirto) aan de Illva Saronno-holding, bekend van hun amaretto. De deal van 100 miljoen euro omvat de merken, productiefaciliteiten en een deel van het personeel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN