FrieslandCampina sluit fabriek in Sleidinge

FrieslandCampina sluit fabriek in Sleidinge

Zuivelproducent Frieslandcampina wil zijn vestiging in Sleidinge sluiten en de productie overbrengen naar Aalter. In Sleidinge werken 134 mensen. De fabriek was totaal verouderd, klinkt het bij het Nederlandse zuivelconcern.

"Geen verrassing"

Na bijna 125 jaar gaat in augustus 2015 het licht definitief uit bij FrieslandCampina in Sleidinge. 'De Melkerij', zoals de fabriek ter plaatse bekend staat, produceert naast een assortiment zuiveldranken onder het eigen merk Yazoo ook nog enkele huismerken voor distributeurs.

 

De fabriek werkte echter al enkele jaren onder haar capaciteit door de slinkende vraag naar melkdrankjes: "We benutten minder dan de helft van de productiecapaciteit, wat toch wel een kritische grens is", aldus de directie. "Bovendien is de technologie verouderd."

 

Dat bevestigen ook de vakbonden: "De mensen wisten dat het vroeg of laat ging gebeuren. FrieslandCampina heeft gekozen voor Aalter als vestiging van de toekomst, met heel wat investeringen. In Sleidinge werd, buiten instandhoudingswerken, de laatste jaren weinig geïnvesteerd", klinkt het bij het gemeenschappelijk vakbondsfront.

 

In de fabriek werken 134 mensen, van wie er een 20-tal zeker aan de slag kunnen in de vestiging van Aalter. Die zal de volledige productie uit Sleidinge overnemen. De directie belooft ook te kijken naar "mogelijkheden in onze vestigingen in Bornem, Lummen en Genk." Daarnaast willen de vakbonden zoveel mogelijk inzetten op natuurlijke afvloeiingen en halftijds werken.

 

FrieslandCampina, met hoofdkantoor in het Nederlandse Amersfoort behoort met een jaaromzet van 1,14 miljard euro tot de vijf grootste zuivelconcerns van de wereld. De groep is actief in 24 landen en verkoopt zijn producten in meer dan 100 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top