FrieslandCampina sluit fabriek in Sleidinge | RetailDetail

FrieslandCampina sluit fabriek in Sleidinge

FrieslandCampina sluit fabriek in Sleidinge

Zuivelproducent Frieslandcampina wil zijn vestiging in Sleidinge sluiten en de productie overbrengen naar Aalter. In Sleidinge werken 134 mensen. De fabriek was totaal verouderd, klinkt het bij het Nederlandse zuivelconcern.

"Geen verrassing"

Na bijna 125 jaar gaat in augustus 2015 het licht definitief uit bij FrieslandCampina in Sleidinge. 'De Melkerij', zoals de fabriek ter plaatse bekend staat, produceert naast een assortiment zuiveldranken onder het eigen merk Yazoo ook nog enkele huismerken voor distributeurs.

 

De fabriek werkte echter al enkele jaren onder haar capaciteit door de slinkende vraag naar melkdrankjes: "We benutten minder dan de helft van de productiecapaciteit, wat toch wel een kritische grens is", aldus de directie. "Bovendien is de technologie verouderd."

 

Dat bevestigen ook de vakbonden: "De mensen wisten dat het vroeg of laat ging gebeuren. FrieslandCampina heeft gekozen voor Aalter als vestiging van de toekomst, met heel wat investeringen. In Sleidinge werd, buiten instandhoudingswerken, de laatste jaren weinig geïnvesteerd", klinkt het bij het gemeenschappelijk vakbondsfront.

 

In de fabriek werken 134 mensen, van wie er een 20-tal zeker aan de slag kunnen in de vestiging van Aalter. Die zal de volledige productie uit Sleidinge overnemen. De directie belooft ook te kijken naar "mogelijkheden in onze vestigingen in Bornem, Lummen en Genk." Daarnaast willen de vakbonden zoveel mogelijk inzetten op natuurlijke afvloeiingen en halftijds werken.

 

FrieslandCampina, met hoofdkantoor in het Nederlandse Amersfoort behoort met een jaaromzet van 1,14 miljard euro tot de vijf grootste zuivelconcerns van de wereld. De groep is actief in 24 landen en verkoopt zijn producten in meer dan 100 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".