FrieslandCampina sluit fabriek in Sleidinge | RetailDetail

FrieslandCampina sluit fabriek in Sleidinge

FrieslandCampina sluit fabriek in Sleidinge

Zuivelproducent Frieslandcampina wil zijn vestiging in Sleidinge sluiten en de productie overbrengen naar Aalter. In Sleidinge werken 134 mensen. De fabriek was totaal verouderd, klinkt het bij het Nederlandse zuivelconcern.

"Geen verrassing"

Na bijna 125 jaar gaat in augustus 2015 het licht definitief uit bij FrieslandCampina in Sleidinge. 'De Melkerij', zoals de fabriek ter plaatse bekend staat, produceert naast een assortiment zuiveldranken onder het eigen merk Yazoo ook nog enkele huismerken voor distributeurs.

 

De fabriek werkte echter al enkele jaren onder haar capaciteit door de slinkende vraag naar melkdrankjes: "We benutten minder dan de helft van de productiecapaciteit, wat toch wel een kritische grens is", aldus de directie. "Bovendien is de technologie verouderd."

 

Dat bevestigen ook de vakbonden: "De mensen wisten dat het vroeg of laat ging gebeuren. FrieslandCampina heeft gekozen voor Aalter als vestiging van de toekomst, met heel wat investeringen. In Sleidinge werd, buiten instandhoudingswerken, de laatste jaren weinig geïnvesteerd", klinkt het bij het gemeenschappelijk vakbondsfront.

 

In de fabriek werken 134 mensen, van wie er een 20-tal zeker aan de slag kunnen in de vestiging van Aalter. Die zal de volledige productie uit Sleidinge overnemen. De directie belooft ook te kijken naar "mogelijkheden in onze vestigingen in Bornem, Lummen en Genk." Daarnaast willen de vakbonden zoveel mogelijk inzetten op natuurlijke afvloeiingen en halftijds werken.

 

FrieslandCampina, met hoofdkantoor in het Nederlandse Amersfoort behoort met een jaaromzet van 1,14 miljard euro tot de vijf grootste zuivelconcerns van de wereld. De groep is actief in 24 landen en verkoopt zijn producten in meer dan 100 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.