FrieslandCampina sluit fabriek in Sleidinge

FrieslandCampina sluit fabriek in Sleidinge

Zuivelproducent Frieslandcampina wil zijn vestiging in Sleidinge sluiten en de productie overbrengen naar Aalter. In Sleidinge werken 134 mensen. De fabriek was totaal verouderd, klinkt het bij het Nederlandse zuivelconcern.

"Geen verrassing"

Na bijna 125 jaar gaat in augustus 2015 het licht definitief uit bij FrieslandCampina in Sleidinge. 'De Melkerij', zoals de fabriek ter plaatse bekend staat, produceert naast een assortiment zuiveldranken onder het eigen merk Yazoo ook nog enkele huismerken voor distributeurs.

 

De fabriek werkte echter al enkele jaren onder haar capaciteit door de slinkende vraag naar melkdrankjes: "We benutten minder dan de helft van de productiecapaciteit, wat toch wel een kritische grens is", aldus de directie. "Bovendien is de technologie verouderd."

 

Dat bevestigen ook de vakbonden: "De mensen wisten dat het vroeg of laat ging gebeuren. FrieslandCampina heeft gekozen voor Aalter als vestiging van de toekomst, met heel wat investeringen. In Sleidinge werd, buiten instandhoudingswerken, de laatste jaren weinig geïnvesteerd", klinkt het bij het gemeenschappelijk vakbondsfront.

 

In de fabriek werken 134 mensen, van wie er een 20-tal zeker aan de slag kunnen in de vestiging van Aalter. Die zal de volledige productie uit Sleidinge overnemen. De directie belooft ook te kijken naar "mogelijkheden in onze vestigingen in Bornem, Lummen en Genk." Daarnaast willen de vakbonden zoveel mogelijk inzetten op natuurlijke afvloeiingen en halftijds werken.

 

FrieslandCampina, met hoofdkantoor in het Nederlandse Amersfoort behoort met een jaaromzet van 1,14 miljard euro tot de vijf grootste zuivelconcerns van de wereld. De groep is actief in 24 landen en verkoopt zijn producten in meer dan 100 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top