Fusie bananenmerken goedgekeurd

Fusie bananenmerken goedgekeurd

De in maart aangekondigde fusie tussen het Amerikaanse Chiquita en het Ierse Fyffes is door de Europese commissie goedgekeurd. Samen vormen ze nu het grootste bananenbedrijf ter wereld.

180 miljoen dozen

Samen zullen beide bedrijven ongeveer 180 miljoen dozen bananen per jaar verkopen. Volgens de Europese Commissie zorgt de grootte van het bedrijf echter niet voor problemen op de markt, omdat er nog voldoende alternatieven zijn. Het vraagt wel dat Fyffes een overeenkomst met containervervoerder Maersk ongedaan maakt.

 

In het nieuwe bedrijf, dat de naam ChiquitaFyffes meekrijgt, zal Chiquita 50,7 procent van de aandelen in handen krijgen. De rest zal naar Fyffes gaan. Beide merken hopen de fusie nu voor het einde van het jaar volledig rond te krijgen.

 

De fusie zou het nieuwe bedrijf een besparing van 40 miljoen euro per jaar opleveren. ChiquitaFyffes moet een jaaromzet van ongeveer 3,3 miljard euro halen en zal ongeveer 32.000 mensen tewerkstellen in meer dan 70 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top