Fusie bananenmerken goedgekeurd

Fusie bananenmerken goedgekeurd

De in maart aangekondigde fusie tussen het Amerikaanse Chiquita en het Ierse Fyffes is door de Europese commissie goedgekeurd. Samen vormen ze nu het grootste bananenbedrijf ter wereld.

180 miljoen dozen

Samen zullen beide bedrijven ongeveer 180 miljoen dozen bananen per jaar verkopen. Volgens de Europese Commissie zorgt de grootte van het bedrijf echter niet voor problemen op de markt, omdat er nog voldoende alternatieven zijn. Het vraagt wel dat Fyffes een overeenkomst met containervervoerder Maersk ongedaan maakt.

 

In het nieuwe bedrijf, dat de naam ChiquitaFyffes meekrijgt, zal Chiquita 50,7 procent van de aandelen in handen krijgen. De rest zal naar Fyffes gaan. Beide merken hopen de fusie nu voor het einde van het jaar volledig rond te krijgen.

 

De fusie zou het nieuwe bedrijf een besparing van 40 miljoen euro per jaar opleveren. ChiquitaFyffes moet een jaaromzet van ongeveer 3,3 miljard euro halen en zal ongeveer 32.000 mensen tewerkstellen in meer dan 70 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top