Fusie bananenmerken goedgekeurd

Fusie bananenmerken goedgekeurd

De in maart aangekondigde fusie tussen het Amerikaanse Chiquita en het Ierse Fyffes is door de Europese commissie goedgekeurd. Samen vormen ze nu het grootste bananenbedrijf ter wereld.

180 miljoen dozen

Samen zullen beide bedrijven ongeveer 180 miljoen dozen bananen per jaar verkopen. Volgens de Europese Commissie zorgt de grootte van het bedrijf echter niet voor problemen op de markt, omdat er nog voldoende alternatieven zijn. Het vraagt wel dat Fyffes een overeenkomst met containervervoerder Maersk ongedaan maakt.

 

In het nieuwe bedrijf, dat de naam ChiquitaFyffes meekrijgt, zal Chiquita 50,7 procent van de aandelen in handen krijgen. De rest zal naar Fyffes gaan. Beide merken hopen de fusie nu voor het einde van het jaar volledig rond te krijgen.

 

De fusie zou het nieuwe bedrijf een besparing van 40 miljoen euro per jaar opleveren. ChiquitaFyffes moet een jaaromzet van ongeveer 3,3 miljard euro halen en zal ongeveer 32.000 mensen tewerkstellen in meer dan 70 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top