Fusie bananenmerken goedgekeurd | RetailDetail

Fusie bananenmerken goedgekeurd

Fusie bananenmerken goedgekeurd

De in maart aangekondigde fusie tussen het Amerikaanse Chiquita en het Ierse Fyffes is door de Europese commissie goedgekeurd. Samen vormen ze nu het grootste bananenbedrijf ter wereld.

180 miljoen dozen

Samen zullen beide bedrijven ongeveer 180 miljoen dozen bananen per jaar verkopen. Volgens de Europese Commissie zorgt de grootte van het bedrijf echter niet voor problemen op de markt, omdat er nog voldoende alternatieven zijn. Het vraagt wel dat Fyffes een overeenkomst met containervervoerder Maersk ongedaan maakt.

 

In het nieuwe bedrijf, dat de naam ChiquitaFyffes meekrijgt, zal Chiquita 50,7 procent van de aandelen in handen krijgen. De rest zal naar Fyffes gaan. Beide merken hopen de fusie nu voor het einde van het jaar volledig rond te krijgen.

 

De fusie zou het nieuwe bedrijf een besparing van 40 miljoen euro per jaar opleveren. ChiquitaFyffes moet een jaaromzet van ongeveer 3,3 miljard euro halen en zal ongeveer 32.000 mensen tewerkstellen in meer dan 70 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".