Geen bouwvergunning voor Lidl in Kalmthout | RetailDetail

Geen bouwvergunning voor Lidl in Kalmthout

Geen bouwvergunning voor Lidl in Kalmthout

Discountketen Lidl krijgt geen vergunning om een nieuw filiaal op te trekken aan de Kapellensteenweg in Kalmthout: het kreeg een bindend negatief advies van het Agentschap Wegen en Verkeer.

"Lidl niet welkom"

De plannen van Lidl om aan de Kapellensteenweg in Kalmthout een filiaal van 1.000 m² groot en 6 meter hoog op te trekken met vooraan 63 parkeerplaatsen, gaan voorlopig niet door. De discounter diende eerder dit jaar een bouwaanvraag in, maar ziet die nu geweigerd.

 

Vooral Wegen en Verkeer had flink wat bezwaren. Zo had het Agentschap moeite met de grote reclamezuilen die "te dicht bij de openbare weg" zouden komen, alsook met de ligging van de laad- en loszone ("te dicht bij de perceelgrens"). Aangezien een negatief advies van het Agentschap Wegen en Verkeer bindend is, werd de bouwvergunning dus geweigerd.

 

Ook de gemeentelijke milieu- en groendienst van Kalmthout én de diensten Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit hadden al negatief geadviseerd. Tegen de komst van een Lidl - meteen het vijfde grote warenhuis op Kalmthouts grondgebied - waren ook al een veertigtal bezwaarschriften ingediend en een petitie die door zestig omwonenden was ondertekend.

 

Nog niet 'over en uit'

In Gazet van Antwerpen uit het college van burgemeester en schepenen serieuze twijfels bij een nieuw warenhuis op de bewuste locatie: "Een warenhuis brengt altijd extra verkeersbewegingen mee. In een van de drukste straten van de gemeente is dat zeker geen pluspunt. Zelfs wanneer Lidl in een nieuw plan rekening houdt met alle opmerkingen, is het niet zeker of de ruimte nog groot genoeg is om voldoende parkeerplaatsen over te houden."

 

Lidl geeft zich echter nog niet gewonnen: "We bestuderen op dit moment de weigering. In functie hiervan willen we met de betrokken instanties in dialoog treden om te kijken wat mogelijk is en om gepaste verdere stappen te nemen", zegt woordvoerder Eveline Raymakers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.