Groenten en fruit duurder "dankzij" Chinezen

Groenten en fruit duurder "dankzij" Chinezen

De kans is zeer reëel dat groenten en fruit binnenkort fors duurder worden, nu de welvaart van de middenklasse in China, India en andere groeilanden stijgt en daarmee ook de vraag naar kwaliteitsvolle groenten en fruit de pan uitswingt. Goed nieuws voor de Belgische telers en export, minder goed voor de retailers en de consumenten.

Chinese middenklasse heeft de smaak te pakken

"De wereldhandel in groenten en fruit is ingrijpend aan het veranderen", zegt Theo de Kool, CEO van groothandel Univeg, in De Tijd. "Zeker het laatste jaar zien we een versnelling: Azië en het Midden-Oosten eisen een steeds groter deel op."

 

De export naar die groeiregio's stijgt met dubbele cijfers en dat zal volgens de CEO "absoluut een impact hebben op de prijs die wij betalen. De boeren krijgen een alternatief voor de Europese afzetmarkt, dus stellen ze hogere eisen." Lees: vragen ze meer geld voor hun waren.

 

Tony Debock, divisiemanager voor groenten en fruit bij Colruyt, bevestigt de trend: "In eerste instantie wordt de prijs van groenten en fruit bepaald door de beschikbare volumes, dus door oogsten en seizoenen. Maar er zijn steeds meer landen die producten van de beste kwaliteit willen."

 

Dat is niet het enige gevolg: doordat in de groeilanden niet enkel de vraag naar buitenlandse producten maar ook naar de betere lokale producten stijgt, zal dat ook aanleiding geven tot een dalende export (van bijvoorbeeld pomelo's uit China). Ook voor die producten dreigen de prijzen dus de hoogte in te gaan.

 

Goed nieuws voor de telers

"Naarmate mensen welvarender worden, willen ze dat tonen. Dat was bij ons vroeger niet anders met appelsienen en bananen, maar in China heb je de macht van de getallen", reageert Philippe Appeltans van het Verbond van Belgische Tuinbouwveilingen. Voor de sector is dit goed nieuws: "Vier vijfde van het Belgische hardfruit (appels, peren) is al voor export bestemd. Japan, het Midden-Oosten en steeds meer China", aldus nog Appeltans.

 

Enige troost: voor dagverse producten zoals frambozen of aardbeien loopt het wellicht zo’n vaart niet, aldus nog Appeltans, "want die vereisen luchttransport en dat is duur".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top