Groenten en fruit duurder "dankzij" Chinezen | RetailDetail

Groenten en fruit duurder "dankzij" Chinezen

Groenten en fruit duurder "dankzij" Chinezen

De kans is zeer reëel dat groenten en fruit binnenkort fors duurder worden, nu de welvaart van de middenklasse in China, India en andere groeilanden stijgt en daarmee ook de vraag naar kwaliteitsvolle groenten en fruit de pan uitswingt. Goed nieuws voor de Belgische telers en export, minder goed voor de retailers en de consumenten.

Chinese middenklasse heeft de smaak te pakken

"De wereldhandel in groenten en fruit is ingrijpend aan het veranderen", zegt Theo de Kool, CEO van groothandel Univeg, in De Tijd. "Zeker het laatste jaar zien we een versnelling: Azië en het Midden-Oosten eisen een steeds groter deel op."

 

De export naar die groeiregio's stijgt met dubbele cijfers en dat zal volgens de CEO "absoluut een impact hebben op de prijs die wij betalen. De boeren krijgen een alternatief voor de Europese afzetmarkt, dus stellen ze hogere eisen." Lees: vragen ze meer geld voor hun waren.

 

Tony Debock, divisiemanager voor groenten en fruit bij Colruyt, bevestigt de trend: "In eerste instantie wordt de prijs van groenten en fruit bepaald door de beschikbare volumes, dus door oogsten en seizoenen. Maar er zijn steeds meer landen die producten van de beste kwaliteit willen."

 

Dat is niet het enige gevolg: doordat in de groeilanden niet enkel de vraag naar buitenlandse producten maar ook naar de betere lokale producten stijgt, zal dat ook aanleiding geven tot een dalende export (van bijvoorbeeld pomelo's uit China). Ook voor die producten dreigen de prijzen dus de hoogte in te gaan.

 

Goed nieuws voor de telers

"Naarmate mensen welvarender worden, willen ze dat tonen. Dat was bij ons vroeger niet anders met appelsienen en bananen, maar in China heb je de macht van de getallen", reageert Philippe Appeltans van het Verbond van Belgische Tuinbouwveilingen. Voor de sector is dit goed nieuws: "Vier vijfde van het Belgische hardfruit (appels, peren) is al voor export bestemd. Japan, het Midden-Oosten en steeds meer China", aldus nog Appeltans.

 

Enige troost: voor dagverse producten zoals frambozen of aardbeien loopt het wellicht zo’n vaart niet, aldus nog Appeltans, "want die vereisen luchttransport en dat is duur".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.