Groenten en fruit duurder "dankzij" Chinezen

Groenten en fruit duurder "dankzij" Chinezen

De kans is zeer reëel dat groenten en fruit binnenkort fors duurder worden, nu de welvaart van de middenklasse in China, India en andere groeilanden stijgt en daarmee ook de vraag naar kwaliteitsvolle groenten en fruit de pan uitswingt. Goed nieuws voor de Belgische telers en export, minder goed voor de retailers en de consumenten.

Chinese middenklasse heeft de smaak te pakken

"De wereldhandel in groenten en fruit is ingrijpend aan het veranderen", zegt Theo de Kool, CEO van groothandel Univeg, in De Tijd. "Zeker het laatste jaar zien we een versnelling: Azië en het Midden-Oosten eisen een steeds groter deel op."

 

De export naar die groeiregio's stijgt met dubbele cijfers en dat zal volgens de CEO "absoluut een impact hebben op de prijs die wij betalen. De boeren krijgen een alternatief voor de Europese afzetmarkt, dus stellen ze hogere eisen." Lees: vragen ze meer geld voor hun waren.

 

Tony Debock, divisiemanager voor groenten en fruit bij Colruyt, bevestigt de trend: "In eerste instantie wordt de prijs van groenten en fruit bepaald door de beschikbare volumes, dus door oogsten en seizoenen. Maar er zijn steeds meer landen die producten van de beste kwaliteit willen."

 

Dat is niet het enige gevolg: doordat in de groeilanden niet enkel de vraag naar buitenlandse producten maar ook naar de betere lokale producten stijgt, zal dat ook aanleiding geven tot een dalende export (van bijvoorbeeld pomelo's uit China). Ook voor die producten dreigen de prijzen dus de hoogte in te gaan.

 

Goed nieuws voor de telers

"Naarmate mensen welvarender worden, willen ze dat tonen. Dat was bij ons vroeger niet anders met appelsienen en bananen, maar in China heb je de macht van de getallen", reageert Philippe Appeltans van het Verbond van Belgische Tuinbouwveilingen. Voor de sector is dit goed nieuws: "Vier vijfde van het Belgische hardfruit (appels, peren) is al voor export bestemd. Japan, het Midden-Oosten en steeds meer China", aldus nog Appeltans.

 

Enige troost: voor dagverse producten zoals frambozen of aardbeien loopt het wellicht zo’n vaart niet, aldus nog Appeltans, "want die vereisen luchttransport en dat is duur".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top