Groenten en fruit duurder "dankzij" Chinezen

Groenten en fruit duurder "dankzij" Chinezen

De kans is zeer reëel dat groenten en fruit binnenkort fors duurder worden, nu de welvaart van de middenklasse in China, India en andere groeilanden stijgt en daarmee ook de vraag naar kwaliteitsvolle groenten en fruit de pan uitswingt. Goed nieuws voor de Belgische telers en export, minder goed voor de retailers en de consumenten.

Chinese middenklasse heeft de smaak te pakken

"De wereldhandel in groenten en fruit is ingrijpend aan het veranderen", zegt Theo de Kool, CEO van groothandel Univeg, in De Tijd. "Zeker het laatste jaar zien we een versnelling: Azië en het Midden-Oosten eisen een steeds groter deel op."

 

De export naar die groeiregio's stijgt met dubbele cijfers en dat zal volgens de CEO "absoluut een impact hebben op de prijs die wij betalen. De boeren krijgen een alternatief voor de Europese afzetmarkt, dus stellen ze hogere eisen." Lees: vragen ze meer geld voor hun waren.

 

Tony Debock, divisiemanager voor groenten en fruit bij Colruyt, bevestigt de trend: "In eerste instantie wordt de prijs van groenten en fruit bepaald door de beschikbare volumes, dus door oogsten en seizoenen. Maar er zijn steeds meer landen die producten van de beste kwaliteit willen."

 

Dat is niet het enige gevolg: doordat in de groeilanden niet enkel de vraag naar buitenlandse producten maar ook naar de betere lokale producten stijgt, zal dat ook aanleiding geven tot een dalende export (van bijvoorbeeld pomelo's uit China). Ook voor die producten dreigen de prijzen dus de hoogte in te gaan.

 

Goed nieuws voor de telers

"Naarmate mensen welvarender worden, willen ze dat tonen. Dat was bij ons vroeger niet anders met appelsienen en bananen, maar in China heb je de macht van de getallen", reageert Philippe Appeltans van het Verbond van Belgische Tuinbouwveilingen. Voor de sector is dit goed nieuws: "Vier vijfde van het Belgische hardfruit (appels, peren) is al voor export bestemd. Japan, het Midden-Oosten en steeds meer China", aldus nog Appeltans.

 

Enige troost: voor dagverse producten zoals frambozen of aardbeien loopt het wellicht zo’n vaart niet, aldus nog Appeltans, "want die vereisen luchttransport en dat is duur".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top