Groep Heylen neemt Huyghebaert (Prima, Uw buurtwinkel) over

Groep Heylen neemt Huyghebaert (Prima, Uw buurtwinkel) over

De Mechelse retailgroep Eugène Huyghebaert is zopas overgenomen door Groep Heylen. De Kempenaars willen Huyghebaerts ketens Prima en Uw Buurtwinkel fors gaan uitbreiden. Er zouden dan ook geen negatieve gevolgen zijn voor het personeel: de activiteiten blijven in Mechelen en de familie Huyghebaert blijft eigenaar van het vastgoed.

Weer meer vraag naar buurtwinkels

"Wij zien in de markt steeds meer ruimte voor de authentieke (buurt)winkel", verduidelijkt CEO Didier Clerx van Groep Heylen. "Klanten zijn op zoek naar contact, naar een winkelier die zijn producten kent. Initiatieven zoals 'De Gouden Glimlach' in de stad Antwerpen, die de buurtwinkel promoten als onmisbare schakel in het sociale weefsel, bevestigen deze trend en visie."

 

Het dure imago houdt veel klanten nog weg van buurtwinkels, maar daar vreest Clerx niet voor: "Ondernemingen zoals Huyghebaert kunnen door de grote aankoopvolumes concurrentiele inkoopprijzen voor de klanten-winkeliers garanderen en gezamenlijke marketingtools aanreiken. Die combinatie van schaalgrootte en authenticiteit en service vormt de basis van ons geloof in de grote groeimogelijkheden."

 

Groep Heylen zal dan ook vooral investeren om de operaties van Huygebaert efficiënter te maken. Zo zullen manieren worden gezocht om de kosten te reduceren en "het kostenbewustzijn aan te scherpen in de hele onderneming", maar zal ook gezocht worden naar nieuwe strategische allianties, een marketingaanpak onder één naam en de ontwikkeling van nieuwe winkelformules.

 

Visie wint van emotie

Ook Huyghebaert ziet voordelen in de schaalvergroting: "De afgelopen jaren deden wij al aanzienlijke financiële en organisatorische inspanningen om de nodige veranderingen door te voeren. Die waren succesvol, maar onvoldoende om de operationele resultaten écht positief te maken", aldus directeur Philippe Nowé.

 

"Een bedrijf met 130 jaar geschiedenis overlaten, waar vier generaties een stuk van hun leven in doorbrachten, was geen gemakkelijke beslissing voor ons", gaat Nowé verder. "Alle mogelijke pistes werden grondig bestudeerd en Groep Heylen bleek onbetwistbaar de beste keuze voor de toekomst. Hun financiële en organisatorische inbreng, gekoppeld aan een gemotiveerd en kwalitatief team, zijn de beste sleutel naar de toekomst."

 

Misschien onbekend, zeker niet onbelangrijk

Huyghebaert levert momenteel aan ongeveer 400 winkels: 100 Prima's, Uw buurtwinkels en circa 250 winkels die onder hun eigen naam werken. Huyghebaert is ook de eigenaar van drie Cash&Carry's onder de merknaam 'Cashwell'.

 

Groep Heylen profileert zich dan weer als een "investeringsgroep met visie". Zij zaten eerder achter dierenspeciaalzaken Amizoo (tegenwoordig Delhaize-dochter Tom&Co) en namen in 2009 een belang van in elektro-aankoopgroepering Exellent, die 300 zelfstandige zaken samenbrengt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top