Helft buurtwinkels geeft voedseloverschotten weg | RetailDetail

Helft buurtwinkels geeft voedseloverschotten weg

Helft buurtwinkels geeft voedseloverschotten weg

Ruim de helft van de buurtwinkels geeft wekelijks voedseloverschotten weg die ze niet meer kunnen verkopen omdat de houdbaarheidsdatum verstreken is of de verpakking beschadigd. Opvallend: ongeveer één derde van die producten eten de uitbaters zelf op.

Vooral lokale goede doelen

Heel wat kleinhandelaars doen aan snelverkoop wanneer de houdbaarheidsdatum begint te naderen. Toch wordt liefst driekwart van de handelaars minstens één keer per week geconfronteerd met voedseloverschotten die niet meer verkoopbaar zijn, aldus een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 426 buurtwinkels.

 

Uit die bevraging blijkt dat 27% naar lokale goede doelen gaat en naar personen uit de buurt die maar moeilijk rond komen."'Logisch, want buurtwinkels staan heel dicht bij de lokale bevolking", aldus het NSZ. 22% wordt uitgedeeld aan personeel en klanten. Opvallend: liefst 35% van de niet-verkoopbare maar nog perfect consumeerbare producten belandt in de keuken van de uitbaters zelf.

 

Crisis speelt mee

Dat de uitbaters zelf een deel van de niet-verkochte producten opeten, hoeft niet te verbazen: "Dat fenomeen heeft altijd bestaan", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws in het Nieuwsblad op Zondag. "Mijn ouders hadden een buurtwinkel. Ook bij ons kwamen producten uit de winkel op ons bord wanneer die niet op tijd verkocht waren geraakt."

 

Toch noemt Christine Mattheeuws het "cijfer best hoog. We vermoeden dat de crisis daar voor iets tussen zit. De winstmarges staan onder druk. Waarom zou een uitbater dan producten weggooien die hij privé ook nodig heeft, goed wetende dat veel van die vervallen producten nog perfect te consumeren zijn?"

 

Fiscale regeling gewenst

De zelfstandigenorganisatie maakt van de gelegenheid gebruik om een duidelijke fiscale regeling te vragen voor kmo's die voedsel wegschenken, naar het voorbeeld van de grotere supermarkten die veelal samenwerken met de Voedselbanken.

 

"Grote supermarkten hoeven op die goederen geen btw meer te betalen. Maar voor kruideniers en lokale supermarkten geldt die regeling nog niet. Ook dat zet een rem op het wegschenken van voedseloverschotten", aldus nog het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.