Helft buurtwinkels geeft voedseloverschotten weg

Helft buurtwinkels geeft voedseloverschotten weg

Ruim de helft van de buurtwinkels geeft wekelijks voedseloverschotten weg die ze niet meer kunnen verkopen omdat de houdbaarheidsdatum verstreken is of de verpakking beschadigd. Opvallend: ongeveer één derde van die producten eten de uitbaters zelf op.

Vooral lokale goede doelen

Heel wat kleinhandelaars doen aan snelverkoop wanneer de houdbaarheidsdatum begint te naderen. Toch wordt liefst driekwart van de handelaars minstens één keer per week geconfronteerd met voedseloverschotten die niet meer verkoopbaar zijn, aldus een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 426 buurtwinkels.

 

Uit die bevraging blijkt dat 27% naar lokale goede doelen gaat en naar personen uit de buurt die maar moeilijk rond komen."'Logisch, want buurtwinkels staan heel dicht bij de lokale bevolking", aldus het NSZ. 22% wordt uitgedeeld aan personeel en klanten. Opvallend: liefst 35% van de niet-verkoopbare maar nog perfect consumeerbare producten belandt in de keuken van de uitbaters zelf.

 

Crisis speelt mee

Dat de uitbaters zelf een deel van de niet-verkochte producten opeten, hoeft niet te verbazen: "Dat fenomeen heeft altijd bestaan", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws in het Nieuwsblad op Zondag. "Mijn ouders hadden een buurtwinkel. Ook bij ons kwamen producten uit de winkel op ons bord wanneer die niet op tijd verkocht waren geraakt."

 

Toch noemt Christine Mattheeuws het "cijfer best hoog. We vermoeden dat de crisis daar voor iets tussen zit. De winstmarges staan onder druk. Waarom zou een uitbater dan producten weggooien die hij privé ook nodig heeft, goed wetende dat veel van die vervallen producten nog perfect te consumeren zijn?"

 

Fiscale regeling gewenst

De zelfstandigenorganisatie maakt van de gelegenheid gebruik om een duidelijke fiscale regeling te vragen voor kmo's die voedsel wegschenken, naar het voorbeeld van de grotere supermarkten die veelal samenwerken met de Voedselbanken.

 

"Grote supermarkten hoeven op die goederen geen btw meer te betalen. Maar voor kruideniers en lokale supermarkten geldt die regeling nog niet. Ook dat zet een rem op het wegschenken van voedseloverschotten", aldus nog het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top