"Helft van de supermarkten voert valse promoties"

"Helft van de supermarkten voert valse promoties"

Volgens een onderzoek van de FOD Financiën werkt ongeveer de helft van de supermarkten met valse promoties. Daarbij worden producten als goedkoper aangeduid, terwijl ze dat eigenlijk niet zijn.

"Consument wordt misleid"

Zo blijkt uit het onderzoek dat familieverpakkingen vaak niet goedkoper zijn en dat zelfs een '1+1 gratis'-promotie niet altijd voordeliger uitkomt. Bij het onderzoek van de FOD Financiën bleek immers dat het bij 5 supermarktketens goedkoper was om de producten apart te kopen, in plaats van in een voordeelverpakking.

 

"Een ander voorbeeld is een korting op een bepaald bedrag, zonder dat er een referentieprijs is vernoemd. De consument kan dus eigenlijk niet weten op basis van welk bedrag hij een korting krijgt", zegt Chantal De Pauw van de FOD. "De fameuze 'family packs' wekken dan weer de indruk dat je een prijskorting krijgt omdat je een grote hoeveelheid koopt, maar dat is jammer genoeg niet altijd het geval."

 

Bij het onderzoek werden de prijzen van elf grootdistributieketens bekeken. Slechts zes daarvan waren in orde met de regelgeving. De andere vijf riskeren nu een boete die kan oplopen tot 60.000 euro, aangezien klanten op die manier "misleiden", aldus de FOD, onwettig is.

 

Comeos verbolgen over "publiek proces"

Comeos, de federatie van handel en diensten, is echter niet te spreken over de werkwijze van de FOD Financiën. Deze vindt het niet kunnen dat het proces van de supermarkten op deze manier in de media wordt gemaakt. "Dat onderzoek is nog niet aan de betrokken sector overgemaakt", zegt Comeos in een persbericht. "Het is dus onduidelijk over hoeveel eventuele inbreuken het zou gaan, welke soort fouten er zouden gemaakt worden of om welke winkelformules het zou gaan. Maar de toon wordt door de ambtenaar van de FOD Economie wel gezet: 'supermarkten bedriegen hun klanten'."

 

"Als er fouten worden gemaakt, moeten die onmiddellijk worden rechtgezet. Dat gebeurt in de winkel, wanneer de klant een fout opmerkt, en dat gebeurt na controles van de Economische Inspectie. Nu krijgen we die kans echter niet: ons proces wordt op radio en televisie gemaakt, zonder enige kans op verdediging. Dat is beneden alle peil", zegt ook Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos.

 

"In onze sector zijn er constant duizenden promoties, prijswijzigingen of kortingen. Dan kan er al eens een fout worden gemaakt – maar het lijkt mij een minimum dat we die fouten kunnen rechtzetten, zonder eerst door een ambtenaar aan de schandpaal te worden genageld." Over

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top