"Helft van de supermarkten voert valse promoties"

"Helft van de supermarkten voert valse promoties"

Volgens een onderzoek van de FOD Financiën werkt ongeveer de helft van de supermarkten met valse promoties. Daarbij worden producten als goedkoper aangeduid, terwijl ze dat eigenlijk niet zijn.

"Consument wordt misleid"

Zo blijkt uit het onderzoek dat familieverpakkingen vaak niet goedkoper zijn en dat zelfs een '1+1 gratis'-promotie niet altijd voordeliger uitkomt. Bij het onderzoek van de FOD Financiën bleek immers dat het bij 5 supermarktketens goedkoper was om de producten apart te kopen, in plaats van in een voordeelverpakking.

 

"Een ander voorbeeld is een korting op een bepaald bedrag, zonder dat er een referentieprijs is vernoemd. De consument kan dus eigenlijk niet weten op basis van welk bedrag hij een korting krijgt", zegt Chantal De Pauw van de FOD. "De fameuze 'family packs' wekken dan weer de indruk dat je een prijskorting krijgt omdat je een grote hoeveelheid koopt, maar dat is jammer genoeg niet altijd het geval."

 

Bij het onderzoek werden de prijzen van elf grootdistributieketens bekeken. Slechts zes daarvan waren in orde met de regelgeving. De andere vijf riskeren nu een boete die kan oplopen tot 60.000 euro, aangezien klanten op die manier "misleiden", aldus de FOD, onwettig is.

 

Comeos verbolgen over "publiek proces"

Comeos, de federatie van handel en diensten, is echter niet te spreken over de werkwijze van de FOD Financiën. Deze vindt het niet kunnen dat het proces van de supermarkten op deze manier in de media wordt gemaakt. "Dat onderzoek is nog niet aan de betrokken sector overgemaakt", zegt Comeos in een persbericht. "Het is dus onduidelijk over hoeveel eventuele inbreuken het zou gaan, welke soort fouten er zouden gemaakt worden of om welke winkelformules het zou gaan. Maar de toon wordt door de ambtenaar van de FOD Economie wel gezet: 'supermarkten bedriegen hun klanten'."

 

"Als er fouten worden gemaakt, moeten die onmiddellijk worden rechtgezet. Dat gebeurt in de winkel, wanneer de klant een fout opmerkt, en dat gebeurt na controles van de Economische Inspectie. Nu krijgen we die kans echter niet: ons proces wordt op radio en televisie gemaakt, zonder enige kans op verdediging. Dat is beneden alle peil", zegt ook Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos.

 

"In onze sector zijn er constant duizenden promoties, prijswijzigingen of kortingen. Dan kan er al eens een fout worden gemaakt – maar het lijkt mij een minimum dat we die fouten kunnen rechtzetten, zonder eerst door een ambtenaar aan de schandpaal te worden genageld." Over

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top