"Helft van de supermarkten voert valse promoties"

"Helft van de supermarkten voert valse promoties"

Volgens een onderzoek van de FOD Financiën werkt ongeveer de helft van de supermarkten met valse promoties. Daarbij worden producten als goedkoper aangeduid, terwijl ze dat eigenlijk niet zijn.

"Consument wordt misleid"

Zo blijkt uit het onderzoek dat familieverpakkingen vaak niet goedkoper zijn en dat zelfs een '1+1 gratis'-promotie niet altijd voordeliger uitkomt. Bij het onderzoek van de FOD Financiën bleek immers dat het bij 5 supermarktketens goedkoper was om de producten apart te kopen, in plaats van in een voordeelverpakking.

 

"Een ander voorbeeld is een korting op een bepaald bedrag, zonder dat er een referentieprijs is vernoemd. De consument kan dus eigenlijk niet weten op basis van welk bedrag hij een korting krijgt", zegt Chantal De Pauw van de FOD. "De fameuze 'family packs' wekken dan weer de indruk dat je een prijskorting krijgt omdat je een grote hoeveelheid koopt, maar dat is jammer genoeg niet altijd het geval."

 

Bij het onderzoek werden de prijzen van elf grootdistributieketens bekeken. Slechts zes daarvan waren in orde met de regelgeving. De andere vijf riskeren nu een boete die kan oplopen tot 60.000 euro, aangezien klanten op die manier "misleiden", aldus de FOD, onwettig is.

 

Comeos verbolgen over "publiek proces"

Comeos, de federatie van handel en diensten, is echter niet te spreken over de werkwijze van de FOD Financiën. Deze vindt het niet kunnen dat het proces van de supermarkten op deze manier in de media wordt gemaakt. "Dat onderzoek is nog niet aan de betrokken sector overgemaakt", zegt Comeos in een persbericht. "Het is dus onduidelijk over hoeveel eventuele inbreuken het zou gaan, welke soort fouten er zouden gemaakt worden of om welke winkelformules het zou gaan. Maar de toon wordt door de ambtenaar van de FOD Economie wel gezet: 'supermarkten bedriegen hun klanten'."

 

"Als er fouten worden gemaakt, moeten die onmiddellijk worden rechtgezet. Dat gebeurt in de winkel, wanneer de klant een fout opmerkt, en dat gebeurt na controles van de Economische Inspectie. Nu krijgen we die kans echter niet: ons proces wordt op radio en televisie gemaakt, zonder enige kans op verdediging. Dat is beneden alle peil", zegt ook Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos.

 

"In onze sector zijn er constant duizenden promoties, prijswijzigingen of kortingen. Dan kan er al eens een fout worden gemaakt – maar het lijkt mij een minimum dat we die fouten kunnen rechtzetten, zonder eerst door een ambtenaar aan de schandpaal te worden genageld." Over

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top