Iglo duwt zijn kapitein in bijrol | RetailDetail

Iglo duwt zijn kapitein in bijrol

Iglo duwt zijn kapitein in bijrol

Kapitein Iglo heeft zijn hoofdrol in de tv-commercials van het gelijknamige diepvriesmerk verloren. Dat is het gevolg van de nieuwe positionering van de marktleider in diepvriesvoeding. En die slaat aan, zegt algemeen directeur Guillaume Argand van Iglo Belgium.

"Ruimte voor opschudden van markt"

“Er zat de voorbije jaren nog nauwelijks groei in de markt van de diepvriesproducten”, aldus Argand. “Toch ligt er nog potentieel: een onderzoek bij 13.000 consumenten in Italië, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk leert ons dat we het aandeel van diepvriesvoeding nog zouden kunnen verviervoudigen.” Alleen denken klanten vaak niet aan diepvries, of vinden ze de producten te duur, aldus nog Argand.

 

“Het komt er dus voor ons op aan om daar een gepast antwoord op te vinden. Bijvoorbeeld door de wijzen op de gemakkelijke proportionering. Diepvriesmaaltijden hebben weinig overschotten, verse voeding wel. Dit heeft zowel een gevolg voor het milieu als voor de portemonnee. Bovendien is een diepvriesmaaltijd snel klaar, iets waaraan consumenten ook veel belang hechten.”

 

Elio Leoni Sceti, de nieuwe topman van de diepvriesproducent, wil de omzet van het concern de komende zes jaar tot 3,2 miljard euro verdubbelen. Ook de Belgische organisatie moet daarin haar steentje bijdragen. Sinds dit voorjaar is die overigens losgekoppeld van de Nederlandse: er wordt nu meer markt per markt gewerkt.

 

Kapitein Iglo verliest centrale rol

Iglo wil de verkoop doen toenemen met een nieuwe positionering: tot nog toe stond in de publiciteit de familie met kinderen centraal, denk maar aan Kapitein Iglo. In de nieuwe publicitaire aanpak wordt echter gefocust op alle families. Bovendien zal daarbij niet alleen het functionele van de diepvriesvoeding worden beklemtoond, maar ook het emotionele aspect ervan: "het bereiden van de maaltijd en het nuttigen ervan is een aangenaam moment".

 

In de totaliteit van die aanpak zal het relatieve belang van tv-reclame ook dalen ten voordele van andere kanalen en bij dit alles krijgt Kapitein Iglo een minder opvallende taak. Hij moet zich voortaan tevreden stellen met het beklemtonen van de duurzaamheidsaanpak van het merk op de verpakking. De nieuwe strategische opstelling gaat dan ook gepaard met een vernieuwing van het logo en met nieuwe productverpakkingen.

 

Bovendien komt er een vernieuwing van het productengamma. Vooral in 2015 moeten heel wat nieuwe producten op de Belgische markt komen, maar de innovaties starten al dit najaar. Zo komt er in september een spinaziekroket op de Belgische markt, die nu al in Duitsland verkrijgbaar is. Vanuit Italië komt dan weer de 'sofficino' met mozzarella en vanuit Nederland komen gebakken visfilets.

 

8% meer verkoop bij andere opstelling

Ook de verkoop in de winkel moet beter, weet verkoopdirecteur Kobe Vanhaecke. “We hebben samen met Unilever en Oetker al testen gedaan met een nieuwe opstelling, waarbij we het aanbod aan diepvries op een meer logische manier rangschikten met bijvoorbeeld alle soepen samen, alle vis samen, alle groenten samen, en met daaraan gekoppeld een juiste kleurencode. Het leverde ons een meerverkoop van 8% op. Bij de andere partners lag dat in dezelfde lijn.”

 

Om de verkoop verder aan te zwengelen wil Iglo ook meer acties doen in het winkelpunt zelf. Voorts pleit het diepvriesmerk ervoor om de diepvrieskasten meer vooraan in de winkel te plaatsen. “Nu zijn de voedingsaankopen vaak gedaan vooraleer men aan de diepvriesafdeling is”, luidt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.