Volgend jaar treedt de Finse marktleider S Group toe tot inkoopalliantie EMD Retail Group voor onderhandelingen met multinationale merkfabrikanten – maar niet voor de inkoop van huismerkproducten.
Dominante positie
S Group is de grootste coöperatie in Finland, met 84% van alle Finse huishoudens als coöperatieleden. De groep heeft een sterke aanwezigheid op de Finse foodretailmarkt, met meer dan duizend winkels onder vier formules: 80 Prisma-hypermarkten, 463 S-market-supermarkten en 413 buurtwinkels onder de merknamen Sale en Alepa. Hiermee heeft de groep een marktaandeel van wel 48,8%. Daarnaast is S Group ook Fins marktleider op het gebied van restaurants en hotels, tankstations en speciaalzaken.
S Group treedt toe tot de Retail Group van EMD, die zogenaamde “on top” diensten levert aan multinationale A-merkfabrikanten. EMD koopt daarnaast ook huismerkproducten in voor haar leden, waaronder het Belgische Colruyt, het Nederlandse Superunie, het Italiaanse ESD, het Duitse RTG en het Zweedse Axfood.
Huismerken vallen wel buiten de samenwerking met S Group, benadrukt het persbericht. Eerder deze zomer verwelkomde de retailalliantie ook al nieuwe leden uit Polen.


