Investeringen zorgen voor flinke groei Lotus | RetailDetail

Investeringen zorgen voor flinke groei Lotus

Investeringen zorgen voor flinke groei Lotus

Dankzij onder andere de succesvolle herlancering van de Dinosauruskoeken en enkele investeringsprogramma's heeft Lotus Bakeries er een succesvolle eerste jaarhelft opzitten, met een flink hogere bedrijfswinst.

Ook wafels en speculaas verkopen sterk

In de eerste zes maanden van 2014 steeg de omzet van de koekjesfabrikant met 5 procent naar 167,8 miljoen euro. Dat is volgens het bedrijf te danken aan de groei van enkele merken binnen de groep. Vooral de Dinosauruskoeken deden het bijzonder goed.

 

Lotus verwierf in 2012 al de rechten op de populaire koekjes, maar moest toen nog wachten tot de licentie van concurrent Lu ten einde liep. Daarna werd er een uitgebreide reclamecampagne op poten gezet in België en Frankrijk. Lu kwam zelf op de proppen met het Azteken-gamma, maar dat kon de sterke prestaties van de Dinosauruskoeken niet drukken.

 

Ook andere segmenten binnen Lotus deden het goed: de verkoop van speculaaspasta vervijfvoudigde het afgelopen jaar in het Verenigd Koninkrijk en ook in Frankrijk, Amerika en Nederland steeg de verkoop van speculaas en speculaaspasta. Het nieuwe formaat van de Luikse wafels, die er nu ook in een mini-vorm zijn, zorgde er dan weer voor dat ook de wafels een positieve evolutie doormaakten.

 

Stijging winst

Tot slot hadden ook verschillende investeringsprogramma's van de voorbije jaren hun effect op de resultaten. Zo kwam er een herstructurering van de ontbijtkoekfabrieken in Nederland en verhuisde de frangipaneproductie van Lembeke naar Oostakker. In Lembeke kwamen nieuwe speculaaslijnen.


Dit alles samen zorgde er voor dat het recurrent bedrijfsresultaat uitkwam op 22 miljoen euro, 16,9% meer dan vorig jaar. Ook de nettowinst steeg flink, met 19,4%, naar 16 miljoen euro. "Het management is verheugd om te zien dat onder impuls van deze investeringen de rendabiliteit van de Groep fors vooruitgaat in het huidig boekjaar", aldus Lotus in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top