Investeringen zorgen voor flinke groei Lotus | RetailDetail

Investeringen zorgen voor flinke groei Lotus

Investeringen zorgen voor flinke groei Lotus

Dankzij onder andere de succesvolle herlancering van de Dinosauruskoeken en enkele investeringsprogramma's heeft Lotus Bakeries er een succesvolle eerste jaarhelft opzitten, met een flink hogere bedrijfswinst.

Ook wafels en speculaas verkopen sterk

In de eerste zes maanden van 2014 steeg de omzet van de koekjesfabrikant met 5 procent naar 167,8 miljoen euro. Dat is volgens het bedrijf te danken aan de groei van enkele merken binnen de groep. Vooral de Dinosauruskoeken deden het bijzonder goed.

 

Lotus verwierf in 2012 al de rechten op de populaire koekjes, maar moest toen nog wachten tot de licentie van concurrent Lu ten einde liep. Daarna werd er een uitgebreide reclamecampagne op poten gezet in België en Frankrijk. Lu kwam zelf op de proppen met het Azteken-gamma, maar dat kon de sterke prestaties van de Dinosauruskoeken niet drukken.

 

Ook andere segmenten binnen Lotus deden het goed: de verkoop van speculaaspasta vervijfvoudigde het afgelopen jaar in het Verenigd Koninkrijk en ook in Frankrijk, Amerika en Nederland steeg de verkoop van speculaas en speculaaspasta. Het nieuwe formaat van de Luikse wafels, die er nu ook in een mini-vorm zijn, zorgde er dan weer voor dat ook de wafels een positieve evolutie doormaakten.

 

Stijging winst

Tot slot hadden ook verschillende investeringsprogramma's van de voorbije jaren hun effect op de resultaten. Zo kwam er een herstructurering van de ontbijtkoekfabrieken in Nederland en verhuisde de frangipaneproductie van Lembeke naar Oostakker. In Lembeke kwamen nieuwe speculaaslijnen.


Dit alles samen zorgde er voor dat het recurrent bedrijfsresultaat uitkwam op 22 miljoen euro, 16,9% meer dan vorig jaar. Ook de nettowinst steeg flink, met 19,4%, naar 16 miljoen euro. "Het management is verheugd om te zien dat onder impuls van deze investeringen de rendabiliteit van de Groep fors vooruitgaat in het huidig boekjaar", aldus Lotus in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.