Investeringen zorgen voor flinke groei Lotus

Investeringen zorgen voor flinke groei Lotus

Dankzij onder andere de succesvolle herlancering van de Dinosauruskoeken en enkele investeringsprogramma's heeft Lotus Bakeries er een succesvolle eerste jaarhelft opzitten, met een flink hogere bedrijfswinst.

Ook wafels en speculaas verkopen sterk

In de eerste zes maanden van 2014 steeg de omzet van de koekjesfabrikant met 5 procent naar 167,8 miljoen euro. Dat is volgens het bedrijf te danken aan de groei van enkele merken binnen de groep. Vooral de Dinosauruskoeken deden het bijzonder goed.

 

Lotus verwierf in 2012 al de rechten op de populaire koekjes, maar moest toen nog wachten tot de licentie van concurrent Lu ten einde liep. Daarna werd er een uitgebreide reclamecampagne op poten gezet in België en Frankrijk. Lu kwam zelf op de proppen met het Azteken-gamma, maar dat kon de sterke prestaties van de Dinosauruskoeken niet drukken.

 

Ook andere segmenten binnen Lotus deden het goed: de verkoop van speculaaspasta vervijfvoudigde het afgelopen jaar in het Verenigd Koninkrijk en ook in Frankrijk, Amerika en Nederland steeg de verkoop van speculaas en speculaaspasta. Het nieuwe formaat van de Luikse wafels, die er nu ook in een mini-vorm zijn, zorgde er dan weer voor dat ook de wafels een positieve evolutie doormaakten.

 

Stijging winst

Tot slot hadden ook verschillende investeringsprogramma's van de voorbije jaren hun effect op de resultaten. Zo kwam er een herstructurering van de ontbijtkoekfabrieken in Nederland en verhuisde de frangipaneproductie van Lembeke naar Oostakker. In Lembeke kwamen nieuwe speculaaslijnen.


Dit alles samen zorgde er voor dat het recurrent bedrijfsresultaat uitkwam op 22 miljoen euro, 16,9% meer dan vorig jaar. Ook de nettowinst steeg flink, met 19,4%, naar 16 miljoen euro. "Het management is verheugd om te zien dat onder impuls van deze investeringen de rendabiliteit van de Groep fors vooruitgaat in het huidig boekjaar", aldus Lotus in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top