Italianen brengen smeerbaar bier op de markt

Italianen brengen smeerbaar bier op de markt

Wat krijg je als je een Italiaanse chocolatier laat samenwerken met een bierbrouwer? De eerste smeerbare bierchoco ter wereld. Al moeten ze bij Nutella nog niet meteen panikeren: 'Birra Spalmabile' is niet bedoeld voor bij het ontbijt, maar veeleer voor bij de aperitief of het dessert.

In donkere en bleke variant

Wie de voorbije zomer Rome bezocht, heeft hem misschien al geproefd: 'Birra Spalmabile' of 'smeerbaar bier'. Het product is een idee van chocolatier Napoleone en de Alta Quota-brouwerij, allebei uit de omgeving van Rome. Zij bereidden een romige, gladde crème die de consistentie heeft van chocopasta, maar wel 40 procent bier bevat.

 

De 'smeerbare bierchoco' komt meteen in twee varianten op de markt - met het donkere Omid-bier en het bleke Greta-bier van de brouwerij - en zou ideaal moeten zijn voor aperitiefhapjes (op toastjes of bij kaas), als vulling voor taarten of cakes en als garnituur op een pannenkoek.

 

Nog niet in ons land

Het smeerbare bier is te verkrijgen in speciaalzaken in Italië en wordt intussen uitgevoerd naar Duitsland en Groot-Brittannië. Onder meer de Britse warenhuisketen Selfridges voegde de Birra Spalmabile al toe aan zijn assortiment. Met succes, want het product is intussen "tijdelijk uit voorraad", net als bij andere gespecialiseerde webshops.

 

Of het product ook bij ons op de markt komt en, zo ja, wanneer en in welke supermarkt, is nog niet bekend. Maar de liefde van de Belgen voor chocolade én bier kennende...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top