Jaareinde kleurde flink rood voor Delhaize | RetailDetail

Jaareinde kleurde flink rood voor Delhaize

Jaareinde kleurde flink rood voor Delhaize

Supermarktketen Delhaize zag in 2012 de nettowinst met liefst 77% naar beneden tuimelen. De Belgische supermarktgroep keert daarom voor het eerst in tien jaar minder dividend uit. Voornaamste oorzaken zijn margedruk in de Verenigde Staten, het stijgende succes van de discounters en eenmalige afschrijvingen.

2012 eindigt in rampkwartaal

Het afgelopen jaar presteerde Delhaize 22,7 miljard euro omzet, wat een stijging betekent van circa 7,7 procent ten aanzien van boekjaar 2011. De nettowinst onderging echter een forse val van 77,8 procent tot 105 miljoen euro aan gelijke wisselkoersen.

 

Vooral het laatste kwartaal pakte voor de distributiegroep slecht uit, zowel op thuismarkt België als in de Verenigde Staten, waar Delhaize vandaag al 64% van zijn omzet haalt. De groep boekte in het vierde kwartaal een verlies van 168 miljoen euro. Ook de brutomarge daalde flink: met liefst 130 basispunten naar 24,3%.

 

"Revitaliseren" onder druk van discounters

Op de Belgische markt daalde de bedrijfswinst in het vierde kwartaal met 15,1 procent tot 53 miljoen euro, terwijl Delhaize in de VS een daling van liefst 35,7 procent (naar 156 miljoen dollar) moest incasseren. Oorzaken zijn volgens Delhaize Groep de hoge prijzendruk in de Verenigde Staten, waardoor de groep flink in prijsdalingen moet blijven investeren.

 

In 2013 wil Delhaize in België dan ook verder “revitaliseren'', zeker aangezien de distributeur verwacht dat ook dit jaar de prijsvechters aan marktaandeel zullen winnen en het ongetwijfeld “een lastig jaar” wordt. In dat opzicht wil de keten dit jaar 25 tot 30 nieuwe winkels openen, voornamelijk onder franchise en van middelgroot formaat. Volgens groepstopman Pierre-Olivier Beckers vragen de consumenten immers meer nabijheid.

 

Toch zorgde een omzetstijging van 1,6 procent op jaarbasis dat Delhaize vrij tevreden is over zijn prestaties op de thuismarkt. “Delhaize is [in België] een voorbeeldige burger", aldus nog Beckers. Zo is de prijsrealiteit bij de retailer enorm verbeterd, al volgt die prijsperceptie nog steeds niet.

 

200 nieuwe winkels in 2013

Wereldwijd plant de distributiegroep zo'n 200 nieuwe winkelopeningen in 2013. Daarbij wil Delhaize in Europa onder meer in Griekenland, Roemenië, Servië en Bulgarije zijn marktaandeel verbeteren. In de Verenigde Staten is het de bedoeling de positie van Food Lion verder – en versneld – te verstevigen.

 

Delhaize stelt een dividend voor van 1,40 euro per aandeel. Een behoorlijke daling, aangezien over 2011 nog een dividend van 1,76 euro werd uitbetaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top