Jaareinde kleurde flink rood voor Delhaize

Jaareinde kleurde flink rood voor Delhaize

Supermarktketen Delhaize zag in 2012 de nettowinst met liefst 77% naar beneden tuimelen. De Belgische supermarktgroep keert daarom voor het eerst in tien jaar minder dividend uit. Voornaamste oorzaken zijn margedruk in de Verenigde Staten, het stijgende succes van de discounters en eenmalige afschrijvingen.

2012 eindigt in rampkwartaal

Het afgelopen jaar presteerde Delhaize 22,7 miljard euro omzet, wat een stijging betekent van circa 7,7 procent ten aanzien van boekjaar 2011. De nettowinst onderging echter een forse val van 77,8 procent tot 105 miljoen euro aan gelijke wisselkoersen.

 

Vooral het laatste kwartaal pakte voor de distributiegroep slecht uit, zowel op thuismarkt België als in de Verenigde Staten, waar Delhaize vandaag al 64% van zijn omzet haalt. De groep boekte in het vierde kwartaal een verlies van 168 miljoen euro. Ook de brutomarge daalde flink: met liefst 130 basispunten naar 24,3%.

 

"Revitaliseren" onder druk van discounters

Op de Belgische markt daalde de bedrijfswinst in het vierde kwartaal met 15,1 procent tot 53 miljoen euro, terwijl Delhaize in de VS een daling van liefst 35,7 procent (naar 156 miljoen dollar) moest incasseren. Oorzaken zijn volgens Delhaize Groep de hoge prijzendruk in de Verenigde Staten, waardoor de groep flink in prijsdalingen moet blijven investeren.

 

In 2013 wil Delhaize in België dan ook verder “revitaliseren'', zeker aangezien de distributeur verwacht dat ook dit jaar de prijsvechters aan marktaandeel zullen winnen en het ongetwijfeld “een lastig jaar” wordt. In dat opzicht wil de keten dit jaar 25 tot 30 nieuwe winkels openen, voornamelijk onder franchise en van middelgroot formaat. Volgens groepstopman Pierre-Olivier Beckers vragen de consumenten immers meer nabijheid.

 

Toch zorgde een omzetstijging van 1,6 procent op jaarbasis dat Delhaize vrij tevreden is over zijn prestaties op de thuismarkt. “Delhaize is [in België] een voorbeeldige burger", aldus nog Beckers. Zo is de prijsrealiteit bij de retailer enorm verbeterd, al volgt die prijsperceptie nog steeds niet.

 

200 nieuwe winkels in 2013

Wereldwijd plant de distributiegroep zo'n 200 nieuwe winkelopeningen in 2013. Daarbij wil Delhaize in Europa onder meer in Griekenland, Roemenië, Servië en Bulgarije zijn marktaandeel verbeteren. In de Verenigde Staten is het de bedoeling de positie van Food Lion verder – en versneld – te verstevigen.

 

Delhaize stelt een dividend voor van 1,40 euro per aandeel. Een behoorlijke daling, aangezien over 2011 nog een dividend van 1,76 euro werd uitbetaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top