Jaareinde kleurde flink rood voor Delhaize

Jaareinde kleurde flink rood voor Delhaize

Supermarktketen Delhaize zag in 2012 de nettowinst met liefst 77% naar beneden tuimelen. De Belgische supermarktgroep keert daarom voor het eerst in tien jaar minder dividend uit. Voornaamste oorzaken zijn margedruk in de Verenigde Staten, het stijgende succes van de discounters en eenmalige afschrijvingen.

2012 eindigt in rampkwartaal

Het afgelopen jaar presteerde Delhaize 22,7 miljard euro omzet, wat een stijging betekent van circa 7,7 procent ten aanzien van boekjaar 2011. De nettowinst onderging echter een forse val van 77,8 procent tot 105 miljoen euro aan gelijke wisselkoersen.

 

Vooral het laatste kwartaal pakte voor de distributiegroep slecht uit, zowel op thuismarkt België als in de Verenigde Staten, waar Delhaize vandaag al 64% van zijn omzet haalt. De groep boekte in het vierde kwartaal een verlies van 168 miljoen euro. Ook de brutomarge daalde flink: met liefst 130 basispunten naar 24,3%.

 

"Revitaliseren" onder druk van discounters

Op de Belgische markt daalde de bedrijfswinst in het vierde kwartaal met 15,1 procent tot 53 miljoen euro, terwijl Delhaize in de VS een daling van liefst 35,7 procent (naar 156 miljoen dollar) moest incasseren. Oorzaken zijn volgens Delhaize Groep de hoge prijzendruk in de Verenigde Staten, waardoor de groep flink in prijsdalingen moet blijven investeren.

 

In 2013 wil Delhaize in België dan ook verder “revitaliseren'', zeker aangezien de distributeur verwacht dat ook dit jaar de prijsvechters aan marktaandeel zullen winnen en het ongetwijfeld “een lastig jaar” wordt. In dat opzicht wil de keten dit jaar 25 tot 30 nieuwe winkels openen, voornamelijk onder franchise en van middelgroot formaat. Volgens groepstopman Pierre-Olivier Beckers vragen de consumenten immers meer nabijheid.

 

Toch zorgde een omzetstijging van 1,6 procent op jaarbasis dat Delhaize vrij tevreden is over zijn prestaties op de thuismarkt. “Delhaize is [in België] een voorbeeldige burger", aldus nog Beckers. Zo is de prijsrealiteit bij de retailer enorm verbeterd, al volgt die prijsperceptie nog steeds niet.

 

200 nieuwe winkels in 2013

Wereldwijd plant de distributiegroep zo'n 200 nieuwe winkelopeningen in 2013. Daarbij wil Delhaize in Europa onder meer in Griekenland, Roemenië, Servië en Bulgarije zijn marktaandeel verbeteren. In de Verenigde Staten is het de bedoeling de positie van Food Lion verder – en versneld – te verstevigen.

 

Delhaize stelt een dividend voor van 1,40 euro per aandeel. Een behoorlijke daling, aangezien over 2011 nog een dividend van 1,76 euro werd uitbetaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top