Jaarwinst Bonduelle neemt duik na kartelboete EU

Jaarwinst Bonduelle neemt duik na kartelboete EU

De Franse voedingsproducent Bonduelle heeft in zijn gebroken boekjaar 2013-2014 ruim 70% minder winst geboekt dan het jaar voordien. De daling is vooral toe te schrijven aan de miljoenenboete die het bedrijf kreeg opgelegd van de EU wegens prijsafspraken.

70% minder winst

Begin augustus maakte Bonduelle al duidelijk dat 2013-2014 een 'boerenjaar' was: de omzet steeg met 5,5% tot 1,92 miljard euro, "beter dan de aangekondigde jaarprognose".

 

Toch wierp toen al de boete die de groep van Europa had gekregen, wegens prijsafspraken op de markt van de champignons in blik, een schaduw over dat zegebulletin. Vandaag meldt de groep uit Duinkerken dat zijn jaarwinst met 70% teruggevallen is tot 15,2 miljoen euro.

 

"De daling van het nettoresultaat is toe te schrijven aan niet-recurrente elementen" ter waarde van 36,1 miljoen euro, aldus Bonduelle. Het gaat dan "hoofdzakelijk [om] de boete opgelegd door de Europese Commissie wegens concurrentievervalsende praktijken op de markt van de champignons in blik voor Europese huismerken, goed voor een bedrag van 32,4 miljoen euro, procedurekosten inbegrepen."

 

Expansie in Canada

Bonduelle laat echter weten dat de financiële toestand van de groep blijft verbeteren en dat "de financiële structuur van die aard is dat Bonduelle nieuwe groeiprojecten in het vooruitzicht kan stellen".

 

Zo tekende Bonduelle op 26 september laatstleden een verkoopovereenkomst met de Canadese distributiegroep Sobeys rond de overname van een diepvriesfabriek in Lethbridge (West-Canada, op een boogscheut van de Amerikaanse grens). De fabriek heeft een capaciteit van 15.000 ton diepgevroren producten. De deal moet in de loop van de maand november dit jaar afgerond zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top