Just Eat ziet omzet en winst spectaculair groeien

Just Eat ziet omzet en winst spectaculair groeien

Het Britse online fastfoodplatform Just Eat, een soort van 'onlinetelefoongids voor bezorgmaaltijden', speelt de pannen van het dak. Het beursgenoteerde internetbedrijf zag de voorbije zes maanden zijn omzet met bijna 60% groeien en zijn winst zo goed als verdrievoudigen.

40 miljoen bestellingen in 2013

Je moet er maar opkomen: een website lanceren waarop hongerige klanten de menukaart van bezorgrestaurants in hun omgeving kunnen vergelijken, pizza of frieten kunnen bestellen en meteen ook kunnen afrekenen. Dat is precies wat Just Eat doet sinds eind 2001.

 

Bovenop een eenmalige bijdrage van 300 euro voor de technologie rekent Just Eat aan resto's die het platform wensen te gebruiken een commissie aan van 12% per maaltijd. Meer dan (veelal lokale of regionale) concurrenten, maar - zo zegt financieel directeur Michael Wroe in de Financial Times - "beter 12% betalen op 100 bestellingen dan maar 5% betalen op twee orders, want dat is ongeveer het verschil in schaalgrootte met onze concurrenten".

 

Just Eat is dan ook uitgegroeid tot een enorm succes: vorig jaar bestelden liefst 9 miljoen mensen via het platform 40 miljoen afhaalmenu's bij 36.000 restaurants, en de cijfers blijven maar groeien. Het voorbije halfjaar steeg de omzet liefst 58% tot 69,8 miljoen pond (ruim 87 miljoen euro) en spurtte de winst voor belastingen van 3,1 miljoen pond vorig jaar tot 8,6 miljoen pond of bijna 10,75 miljoen euro nu. "We zijn de onbetwiste marktleider op veruit de meeste markten waarin we opereren", aldus CEO David Buttress.

 

520 restaurants in België

Just Eat is inmiddels actief in 13 landen, waaronder België en Nederland. Al blijft het Verenigd Koninkrijk met voorsprong de belangrijkste markt, goed voor driekwart van de omzet en voor bijna alle winst.

 

In ons land zouden zo'n 520 restaurants aangesloten zijn. "Bij de start, in 2009, ging het moeizaam", zegt Kristof Saks van Just Eat België in De Morgen. "We zijn gestart met een zestigtal restaurants. Het concept was nieuw en de scepsis groot. Vandaag is het goed ingeburgerd aan het raken. We dekken over heel Vlaanderen zowat 75% van de bevolking. Het zal niet verbazen dat de grote steden de voornaamste gebruikers tellen."

 

Volgens Saks werden vorig jaar in ons land ruim 500.000 bestellingen geplaatst via Just Eat. In het kantoor in Mechelen werken vijf mensen, op de klantendienst nog een zestal freelancers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top