Just Eat ziet omzet en winst spectaculair groeien

Just Eat ziet omzet en winst spectaculair groeien

Het Britse online fastfoodplatform Just Eat, een soort van 'onlinetelefoongids voor bezorgmaaltijden', speelt de pannen van het dak. Het beursgenoteerde internetbedrijf zag de voorbije zes maanden zijn omzet met bijna 60% groeien en zijn winst zo goed als verdrievoudigen.

40 miljoen bestellingen in 2013

Je moet er maar opkomen: een website lanceren waarop hongerige klanten de menukaart van bezorgrestaurants in hun omgeving kunnen vergelijken, pizza of frieten kunnen bestellen en meteen ook kunnen afrekenen. Dat is precies wat Just Eat doet sinds eind 2001.

 

Bovenop een eenmalige bijdrage van 300 euro voor de technologie rekent Just Eat aan resto's die het platform wensen te gebruiken een commissie aan van 12% per maaltijd. Meer dan (veelal lokale of regionale) concurrenten, maar - zo zegt financieel directeur Michael Wroe in de Financial Times - "beter 12% betalen op 100 bestellingen dan maar 5% betalen op twee orders, want dat is ongeveer het verschil in schaalgrootte met onze concurrenten".

 

Just Eat is dan ook uitgegroeid tot een enorm succes: vorig jaar bestelden liefst 9 miljoen mensen via het platform 40 miljoen afhaalmenu's bij 36.000 restaurants, en de cijfers blijven maar groeien. Het voorbije halfjaar steeg de omzet liefst 58% tot 69,8 miljoen pond (ruim 87 miljoen euro) en spurtte de winst voor belastingen van 3,1 miljoen pond vorig jaar tot 8,6 miljoen pond of bijna 10,75 miljoen euro nu. "We zijn de onbetwiste marktleider op veruit de meeste markten waarin we opereren", aldus CEO David Buttress.

 

520 restaurants in België

Just Eat is inmiddels actief in 13 landen, waaronder België en Nederland. Al blijft het Verenigd Koninkrijk met voorsprong de belangrijkste markt, goed voor driekwart van de omzet en voor bijna alle winst.

 

In ons land zouden zo'n 520 restaurants aangesloten zijn. "Bij de start, in 2009, ging het moeizaam", zegt Kristof Saks van Just Eat België in De Morgen. "We zijn gestart met een zestigtal restaurants. Het concept was nieuw en de scepsis groot. Vandaag is het goed ingeburgerd aan het raken. We dekken over heel Vlaanderen zowat 75% van de bevolking. Het zal niet verbazen dat de grote steden de voornaamste gebruikers tellen."

 

Volgens Saks werden vorig jaar in ons land ruim 500.000 bestellingen geplaatst via Just Eat. In het kantoor in Mechelen werken vijf mensen, op de klantendienst nog een zestal freelancers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oetker, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Back to top