Just Eat ziet omzet en winst spectaculair groeien | RetailDetail

Just Eat ziet omzet en winst spectaculair groeien

Just Eat ziet omzet en winst spectaculair groeien

Het Britse online fastfoodplatform Just Eat, een soort van 'onlinetelefoongids voor bezorgmaaltijden', speelt de pannen van het dak. Het beursgenoteerde internetbedrijf zag de voorbije zes maanden zijn omzet met bijna 60% groeien en zijn winst zo goed als verdrievoudigen.

40 miljoen bestellingen in 2013

Je moet er maar opkomen: een website lanceren waarop hongerige klanten de menukaart van bezorgrestaurants in hun omgeving kunnen vergelijken, pizza of frieten kunnen bestellen en meteen ook kunnen afrekenen. Dat is precies wat Just Eat doet sinds eind 2001.

 

Bovenop een eenmalige bijdrage van 300 euro voor de technologie rekent Just Eat aan resto's die het platform wensen te gebruiken een commissie aan van 12% per maaltijd. Meer dan (veelal lokale of regionale) concurrenten, maar - zo zegt financieel directeur Michael Wroe in de Financial Times - "beter 12% betalen op 100 bestellingen dan maar 5% betalen op twee orders, want dat is ongeveer het verschil in schaalgrootte met onze concurrenten".

 

Just Eat is dan ook uitgegroeid tot een enorm succes: vorig jaar bestelden liefst 9 miljoen mensen via het platform 40 miljoen afhaalmenu's bij 36.000 restaurants, en de cijfers blijven maar groeien. Het voorbije halfjaar steeg de omzet liefst 58% tot 69,8 miljoen pond (ruim 87 miljoen euro) en spurtte de winst voor belastingen van 3,1 miljoen pond vorig jaar tot 8,6 miljoen pond of bijna 10,75 miljoen euro nu. "We zijn de onbetwiste marktleider op veruit de meeste markten waarin we opereren", aldus CEO David Buttress.

 

520 restaurants in België

Just Eat is inmiddels actief in 13 landen, waaronder België en Nederland. Al blijft het Verenigd Koninkrijk met voorsprong de belangrijkste markt, goed voor driekwart van de omzet en voor bijna alle winst.

 

In ons land zouden zo'n 520 restaurants aangesloten zijn. "Bij de start, in 2009, ging het moeizaam", zegt Kristof Saks van Just Eat België in De Morgen. "We zijn gestart met een zestigtal restaurants. Het concept was nieuw en de scepsis groot. Vandaag is het goed ingeburgerd aan het raken. We dekken over heel Vlaanderen zowat 75% van de bevolking. Het zal niet verbazen dat de grote steden de voornaamste gebruikers tellen."

 

Volgens Saks werden vorig jaar in ons land ruim 500.000 bestellingen geplaatst via Just Eat. In het kantoor in Mechelen werken vijf mensen, op de klantendienst nog een zestal freelancers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top