Kipverwerker VPG uit Olen is failliet | RetailDetail

Kipverwerker VPG uit Olen is failliet

Kipverwerker VPG uit Olen is failliet

(update) Kipverwerker Verbinnen Poultry Group uit Olen heeft het faillisement aangevraagd, nadat de enige overgebleven kandidaat-overnemer onverwacht zijn bod heeft ingetrokken. Er komt geen doorstart, zo heeft de curator aangekondigd: 450 banen gaan verloren.

Al langer financiële problemen

Verbinnen Poultry Group, kortweg VPG, overkoepelt kippenslachterij Lintor, transporttak Wafitra en slachtafvalverwerker Verlirend. Het voedingsbedrijf, ontstaan uit de fusie tussen kippenslachterij Lintor en kipverwerkingsbedrijf Verbinnen, slacht en verwerkt dagelijks zo'n 150.000 kippen.  Die zijn in  hoofdzaak bestemd voor Belgische grootwarenhuizen, speciaalzaken en de groothandel.

 

Het bedrijf heeft al langer financiële problemen, naar eigen zeggen onder druk van de gestegen grondstof- en productieprijzen en de sterke buitenlandse concurrentie. Bovendien zouden recentelijk enkele buitenlandse leveranciers van cruciale grondstoffen hun leveringen hebben teruggeschroefd; sommigen wilden enkel nog leveren tegen contante betaling.

 

Geen overnemer gevonden

VPG is al sinds september vorig jaar op zoek naar een overnemer. Begin oktober verstrekten de GIMV, Belfius, KBC en ING nog een bijkomende kredietlijn aan het bedrijf om de periode tot de overname te overbruggen. Er waren oorspronkelijk zestien partijen geïnteresseerd, van wie er vier een niet-bindend bod indienden. 

 

In december behielden "twee grote industriële groepen ernstige interesse", maar half februari haakte één kandidaat af en vorige vrijdag liet ook de tweede "totaal onverwacht" weten niet langer geïnteresseerd te zijn in een overname.

 

"Het bod van de overnamekandidaat, dat tot stand was gekomen na zeer vergevorderde gesprekken (...), voorzag in het behoud van tewerkstelling, de overname van gebouwen en machines en interimfinanciering om de periode tot aan de overname te overbruggen", zegt de directie van VPG. Uiteindelijk restte het management niets anders dan het faillissement aan te vragen bij de Turnhoutse rechtbank van koophandel.

 

Geen doorstart, geen loon

VPG is voor 80% in handen van investeringsmaatschappij GIMV en voor 20% in handen van de familie Verbinnen.  "Voor ons ligt er een zware verantwoordelijkheid bij de vorige directie. De huidige heeft het tij niet meer kunnen keren", zei ABVV-vakbondssecretaris Nicole Houbrechts. De vakbonden hoopten nog dat de curator zo snel mogelijk een overnemer kon vinden, maar dat was ijdele hoop.

 

Vanochtend is het faillissement uitgesproken en iedereen wordt ontslagen. "Het ergste daarbij is dat men zei dat er ook geen geld meer blijkt te zijn om de lonen van februari uit te betalen", zegt ACV-vakbondssecretaris Antoine Van den Broeck, "terwijl een flink aantal zelfstandige hoge managers wellicht wel hun geld ontvangen zullen hebben."

 

"De sfeer bij de werknemers is momenteel zeer gespannen en we gaan bekijken wat we kunnen doen. We gaan zeker de druk hoog houden", aldus nog de vakbondsman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.