Kwartaalomzet Carrefour stijgt met bijna 3%

Kwartaalomzet Carrefour stijgt met bijna 3%

De Franse retailgroep Carrefour zag zijn omzet het voorbije kwartaal met 2,8% groeien tot 21,1 miljard euro. Dat brengt het totaal over de voorbije 9 maanden op 61,4 miljard euro (+3,8%), ondanks de wisselkoersen en dalende olieprijzen.

België enige Europese groeier

De gestegen omzet is vooral te danken is aan de sterke +5% internationaal, want op de Franse thuismarkt bleef de organische groei (exclusief kalendereffecten en brandstoffen) beperkt tot +0,2%. Daar komt de groei enkel nog van de kleinere (gemaks)winkels, die er 5,1% op vooruitgaan: zowel de hypermarkten (-0,2%) als de supermarkten (-1,1%) moeten terrein prijsgeven. Het management schrijft dat onder meer toe aan de onstabiele zomermaanden en de gevoelige prijsdaling van groenten en fruit.

 

Internationaal valt vooral de superprestatie op in Latijns-Amerika: +18,5%, tegenover -3,3% in Azië en -1,6% in Europa (exclusief Frankrijk). In Europa gaat overigens enkel ons land erop vooruit, met +1,3% op vergelijkbare basis. Polen en Roemenië blijven status-quo, terwijl Spanje er 1,2% en Italië zelfs 4,8% op achteruitgaat.

 

Al 10.608 verkooppunten wereldwijd

Carrefour kreeg er het voorbije kwartaal netto 196 verkooppunten bij (goed voor 51.000 m² extra verkoopoppervlakte), wat het totaal nu al op 10.608 brengt. Het betreft hoofdzakelijk kleinere gemakswinkels (121) en supermarkten (76).

 

Het management handhaaft zijn verwachting dat Carrefour over heel 2014 een bedrijfsresultaat zal boeken van 2,38 miljard euro, gebaseerd op de huidige wisselkoersen althans.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top