Kwartaalomzet Carrefour stijgt met bijna 3%

Kwartaalomzet Carrefour stijgt met bijna 3%

De Franse retailgroep Carrefour zag zijn omzet het voorbije kwartaal met 2,8% groeien tot 21,1 miljard euro. Dat brengt het totaal over de voorbije 9 maanden op 61,4 miljard euro (+3,8%), ondanks de wisselkoersen en dalende olieprijzen.

België enige Europese groeier

De gestegen omzet is vooral te danken is aan de sterke +5% internationaal, want op de Franse thuismarkt bleef de organische groei (exclusief kalendereffecten en brandstoffen) beperkt tot +0,2%. Daar komt de groei enkel nog van de kleinere (gemaks)winkels, die er 5,1% op vooruitgaan: zowel de hypermarkten (-0,2%) als de supermarkten (-1,1%) moeten terrein prijsgeven. Het management schrijft dat onder meer toe aan de onstabiele zomermaanden en de gevoelige prijsdaling van groenten en fruit.

 

Internationaal valt vooral de superprestatie op in Latijns-Amerika: +18,5%, tegenover -3,3% in Azië en -1,6% in Europa (exclusief Frankrijk). In Europa gaat overigens enkel ons land erop vooruit, met +1,3% op vergelijkbare basis. Polen en Roemenië blijven status-quo, terwijl Spanje er 1,2% en Italië zelfs 4,8% op achteruitgaat.

 

Al 10.608 verkooppunten wereldwijd

Carrefour kreeg er het voorbije kwartaal netto 196 verkooppunten bij (goed voor 51.000 m² extra verkoopoppervlakte), wat het totaal nu al op 10.608 brengt. Het betreft hoofdzakelijk kleinere gemakswinkels (121) en supermarkten (76).

 

Het management handhaaft zijn verwachting dat Carrefour over heel 2014 een bedrijfsresultaat zal boeken van 2,38 miljard euro, gebaseerd op de huidige wisselkoersen althans.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Back to top