Kwartaalomzet Carrefour stijgt met bijna 3% | RetailDetail

Kwartaalomzet Carrefour stijgt met bijna 3%

Kwartaalomzet Carrefour stijgt met bijna 3%

De Franse retailgroep Carrefour zag zijn omzet het voorbije kwartaal met 2,8% groeien tot 21,1 miljard euro. Dat brengt het totaal over de voorbije 9 maanden op 61,4 miljard euro (+3,8%), ondanks de wisselkoersen en dalende olieprijzen.

België enige Europese groeier

De gestegen omzet is vooral te danken is aan de sterke +5% internationaal, want op de Franse thuismarkt bleef de organische groei (exclusief kalendereffecten en brandstoffen) beperkt tot +0,2%. Daar komt de groei enkel nog van de kleinere (gemaks)winkels, die er 5,1% op vooruitgaan: zowel de hypermarkten (-0,2%) als de supermarkten (-1,1%) moeten terrein prijsgeven. Het management schrijft dat onder meer toe aan de onstabiele zomermaanden en de gevoelige prijsdaling van groenten en fruit.

 

Internationaal valt vooral de superprestatie op in Latijns-Amerika: +18,5%, tegenover -3,3% in Azië en -1,6% in Europa (exclusief Frankrijk). In Europa gaat overigens enkel ons land erop vooruit, met +1,3% op vergelijkbare basis. Polen en Roemenië blijven status-quo, terwijl Spanje er 1,2% en Italië zelfs 4,8% op achteruitgaat.

 

Al 10.608 verkooppunten wereldwijd

Carrefour kreeg er het voorbije kwartaal netto 196 verkooppunten bij (goed voor 51.000 m² extra verkoopoppervlakte), wat het totaal nu al op 10.608 brengt. Het betreft hoofdzakelijk kleinere gemakswinkels (121) en supermarkten (76).

 

Het management handhaaft zijn verwachting dat Carrefour over heel 2014 een bedrijfsresultaat zal boeken van 2,38 miljard euro, gebaseerd op de huidige wisselkoersen althans.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top