Kwartaalomzet Carrefour stijgt met bijna 3%

Kwartaalomzet Carrefour stijgt met bijna 3%

De Franse retailgroep Carrefour zag zijn omzet het voorbije kwartaal met 2,8% groeien tot 21,1 miljard euro. Dat brengt het totaal over de voorbije 9 maanden op 61,4 miljard euro (+3,8%), ondanks de wisselkoersen en dalende olieprijzen.

België enige Europese groeier

De gestegen omzet is vooral te danken is aan de sterke +5% internationaal, want op de Franse thuismarkt bleef de organische groei (exclusief kalendereffecten en brandstoffen) beperkt tot +0,2%. Daar komt de groei enkel nog van de kleinere (gemaks)winkels, die er 5,1% op vooruitgaan: zowel de hypermarkten (-0,2%) als de supermarkten (-1,1%) moeten terrein prijsgeven. Het management schrijft dat onder meer toe aan de onstabiele zomermaanden en de gevoelige prijsdaling van groenten en fruit.

 

Internationaal valt vooral de superprestatie op in Latijns-Amerika: +18,5%, tegenover -3,3% in Azië en -1,6% in Europa (exclusief Frankrijk). In Europa gaat overigens enkel ons land erop vooruit, met +1,3% op vergelijkbare basis. Polen en Roemenië blijven status-quo, terwijl Spanje er 1,2% en Italië zelfs 4,8% op achteruitgaat.

 

Al 10.608 verkooppunten wereldwijd

Carrefour kreeg er het voorbije kwartaal netto 196 verkooppunten bij (goed voor 51.000 m² extra verkoopoppervlakte), wat het totaal nu al op 10.608 brengt. Het betreft hoofdzakelijk kleinere gemakswinkels (121) en supermarkten (76).

 

Het management handhaaft zijn verwachting dat Carrefour over heel 2014 een bedrijfsresultaat zal boeken van 2,38 miljard euro, gebaseerd op de huidige wisselkoersen althans.

Tags: