Kwartaalomzet Carrefour stijgt met bijna 3% | RetailDetail

Kwartaalomzet Carrefour stijgt met bijna 3%

Kwartaalomzet Carrefour stijgt met bijna 3%

De Franse retailgroep Carrefour zag zijn omzet het voorbije kwartaal met 2,8% groeien tot 21,1 miljard euro. Dat brengt het totaal over de voorbije 9 maanden op 61,4 miljard euro (+3,8%), ondanks de wisselkoersen en dalende olieprijzen.

België enige Europese groeier

De gestegen omzet is vooral te danken is aan de sterke +5% internationaal, want op de Franse thuismarkt bleef de organische groei (exclusief kalendereffecten en brandstoffen) beperkt tot +0,2%. Daar komt de groei enkel nog van de kleinere (gemaks)winkels, die er 5,1% op vooruitgaan: zowel de hypermarkten (-0,2%) als de supermarkten (-1,1%) moeten terrein prijsgeven. Het management schrijft dat onder meer toe aan de onstabiele zomermaanden en de gevoelige prijsdaling van groenten en fruit.

 

Internationaal valt vooral de superprestatie op in Latijns-Amerika: +18,5%, tegenover -3,3% in Azië en -1,6% in Europa (exclusief Frankrijk). In Europa gaat overigens enkel ons land erop vooruit, met +1,3% op vergelijkbare basis. Polen en Roemenië blijven status-quo, terwijl Spanje er 1,2% en Italië zelfs 4,8% op achteruitgaat.

 

Al 10.608 verkooppunten wereldwijd

Carrefour kreeg er het voorbije kwartaal netto 196 verkooppunten bij (goed voor 51.000 m² extra verkoopoppervlakte), wat het totaal nu al op 10.608 brengt. Het betreft hoofdzakelijk kleinere gemakswinkels (121) en supermarkten (76).

 

Het management handhaaft zijn verwachting dat Carrefour over heel 2014 een bedrijfsresultaat zal boeken van 2,38 miljard euro, gebaseerd op de huidige wisselkoersen althans.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.