Lidl gaat snijden in assortiment

Lidl gaat snijden in assortiment

Discounter Lidl gaat het aanbod van zijn premiummerk en het aanbod tijdens de landenweken beperken. Die beslissing werd genomen op het Duitse hoofdkantoor, omdat het huidige gamma tot te veel restanten leidt.

Producten blijven te lang liggen

Volgens Lebensmittelzeitung liggen er momenteel nog producten in Duitse winkels die eigenlijk verkocht moesten zijn rond de periode van Pinksteren. Daarnaast blijven er ook steeds meer producten uit verschillende landenweken beschikbaar in de winkels, wat tot overvolle schappen leidt.

 

Lidl zou volgens het Duitse vakblad het afgelopen jaar voor 100 miljoen euro producten van zijn premiummerk Deluxe uit de rekken hebben moeten halen. Daarom wordt er nu gesneden in de hoeveel producten, maar ook in de bestelhoeveelheden. Ongeveer twintig procent van het gamma zou op het kapblok liggen. Daarnaast zal er voortaan ook sneller worden ingegrepen als producten niet de beoogde omzet halen.

 

De landendirecties krijgen dan weer meer vrijheid in de ontwikkeling van specifieke producten voor hun markt, wat momenteel vooral bepaald wordt door het hoofdkantoor in Duitsland. Het nieuwe systeem moet voor assortimenten zorgen die beter zijn afgestemd op de verschillende lokale markten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top