Lidl koopt vijf vestigingen van O'Cool | RetailDetail

Lidl koopt vijf vestigingen van O'Cool

Lidl koopt vijf vestigingen van O'Cool

Niet alleen Carrefour en Colruyt, maar ook Lidl heeft een aantal vestigingen van O'Cool gekocht. Intussen dreigt de liberale vakbond ACLVB met een actiedag in januari als de directie van de noodlijdende diepvriesketen niet snel naar de onderhandelingstafel komt.

Al dertigtal overgenomen en vijf gesloten

Na Carrefour, dat dertien vestigingen overneemt, en de Colruyt-groep, die eerder al zeven overnames bevestigde, neemt nu ook discounter Lidl vijf voormalige verkooppunten van O'Cool over. Het gaat om de winkels in Aalst (Aelbrechtstraat), Dison, Herentals, Houthalen, en Nijlen. "De gesprekken zijn zo goed als rond", zegt de liberale vakbond ACLVB.

 

Lidl heeft het nieuws inmiddels bevestigd: "We starten zo snel mogelijk met de renovatie en hopen de nieuwe winkels in de tweede helft van 2013 te openen", klinkt het op de hoofdzetel in Merelbeke.

 

Volgens de liberale vakbond lopen er trouwens nog volop gesprekken met Colruyt voor nog eens zes winkels, meer bepaald in Aubel, Boussu, Lanaken, Nijvel, Oosterzele en Sprimont. Colruyt wil enkel bevestigen dat er inderdaad nog gesproken wordt met O'Cool, maar over het aantal, laat staan de locaties, wil men in Halle vooralsnog niets kwijt. Vijf (van de destijds 106) winkels zouden intussen zijn gesloten, meer bepaald in Bouge, Deinze, Houthalen, Jodoigne en Temse.

 

Actiedag in januari

De liberale vakbond bracht de cijfers en namen naar buiten om wat druk op de ketel te zetten bij de directie. Het ACLVB dreigt met een actiedag in januari indien de top van O'Cool niet snel rond de tafel komt zitten. "We hebben overleg aangevraagd via aangetekend schrijven, omdat een gewoon schrijven niet wordt beantwoord", aldus het ACLVB. "We hebben verwezen naar regelgeving die hen verplicht om binnen een termijn van twee weken samen te zitten, maar volgens hen is die regelgeving niet van toepassing."

 

De directie van O'Cool wil niet vóór 15 januari met de bonden aan tafel zitten, zegt het ALCVB. De vakbond vreest dat tegen die tijd opnieuw een aantal winkels zal zijn overgenomen "zonder dat wij voldoende garanties voor het personeel uit de brand kunnen slepen".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.