Lidl laat Facebook-fans zaterdagpromotie kiezen

Lidl laat Facebook-fans zaterdagpromotie kiezen

Lidl gaat zijn zaterdagpromotie opnieuw laten kiezen door zijn Facebook-fans. De Belgische afdeling volgt daarmee de Nederlandse, die vorige week al hetzelfde initiatief nam.

Facebook als businessgenerator

"Vanaf half maart kunnen onze klanten via Facebook elke week uit vier aanbiedingen kiezen welk product onze zaterdagpromo wordt", zegt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt. Het winnende product zou dan 2,5 weken na het afsluiten van de stemronde in promotie gaan, die tijd heeft Lidl nodig om voldoende voorraad te verdelen en om de folders te drukken en te verspreiden.

 

Daarmee blaast de Belgische afdeling van de Duitse discounter een experiment van juni vorig jaar nieuw leven in. Dat was geen lang leven beschoren was, maar "toen hadden we ook nog maar 11.700 fans. We zaten dan ook pas drie maanden op Facebook", blikt Rynwalt terug. Inmiddels is dat aantal fans bijna vertienvoudigd, dus de kans op succes is nu ook heel wat groter.

 

Lidl begint Facebook trouwens meer en meer in te zetten om extra verkoop te genereren. Begin dit jaar organiseerde de keten ook al een receptenwedstrijd via Facebook. "De recepten en foto's van de winnaars verschijnen binnenkort in onze folder. En uiteraard zullen we telkens enkele ingrediënten in promotie zetten."

 

"Geen enkele supermarkt doet beter"

Met 110.700 fans op Facebook heeft Lidl naar eigen zeggen de grootste schare fans. Kwantitatief gesproken krijgt de keten gelijk van Page Karma, een bedrijf dat zich specialiseert in "Facebook-optimalisatie". Met 110.697 fans (op 22 februari) laat Lidl de concurrentie inderdaad ver achter zich: Delhaize heeft 69.570 fans, Carrefour Belgium 63.922, Albert Heijn België 34.435 en Red Market 10.517.

 

Volgens datzelfde bedrijf heeft Lidl wel de minst geëngageerde Facebook-fans en prijkt Red Market daar op één. Benieuwd of en, zo ja, hoe snel de nieuwe zaterdagpromotie daar verandering in kan brengen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top