Lidl laat Facebook-fans zaterdagpromotie kiezen | RetailDetail

Lidl laat Facebook-fans zaterdagpromotie kiezen

Lidl laat Facebook-fans zaterdagpromotie kiezen

Lidl gaat zijn zaterdagpromotie opnieuw laten kiezen door zijn Facebook-fans. De Belgische afdeling volgt daarmee de Nederlandse, die vorige week al hetzelfde initiatief nam.

Facebook als businessgenerator

"Vanaf half maart kunnen onze klanten via Facebook elke week uit vier aanbiedingen kiezen welk product onze zaterdagpromo wordt", zegt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt. Het winnende product zou dan 2,5 weken na het afsluiten van de stemronde in promotie gaan, die tijd heeft Lidl nodig om voldoende voorraad te verdelen en om de folders te drukken en te verspreiden.

 

Daarmee blaast de Belgische afdeling van de Duitse discounter een experiment van juni vorig jaar nieuw leven in. Dat was geen lang leven beschoren was, maar "toen hadden we ook nog maar 11.700 fans. We zaten dan ook pas drie maanden op Facebook", blikt Rynwalt terug. Inmiddels is dat aantal fans bijna vertienvoudigd, dus de kans op succes is nu ook heel wat groter.

 

Lidl begint Facebook trouwens meer en meer in te zetten om extra verkoop te genereren. Begin dit jaar organiseerde de keten ook al een receptenwedstrijd via Facebook. "De recepten en foto's van de winnaars verschijnen binnenkort in onze folder. En uiteraard zullen we telkens enkele ingrediënten in promotie zetten."

 

"Geen enkele supermarkt doet beter"

Met 110.700 fans op Facebook heeft Lidl naar eigen zeggen de grootste schare fans. Kwantitatief gesproken krijgt de keten gelijk van Page Karma, een bedrijf dat zich specialiseert in "Facebook-optimalisatie". Met 110.697 fans (op 22 februari) laat Lidl de concurrentie inderdaad ver achter zich: Delhaize heeft 69.570 fans, Carrefour Belgium 63.922, Albert Heijn België 34.435 en Red Market 10.517.

 

Volgens datzelfde bedrijf heeft Lidl wel de minst geëngageerde Facebook-fans en prijkt Red Market daar op één. Benieuwd of en, zo ja, hoe snel de nieuwe zaterdagpromotie daar verandering in kan brengen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".