Lidl maakt Voedselbanken blij en Boerenbond boos

Lidl maakt Voedselbanken blij en Boerenbond boos

Supermarktketen Lidl maakt de Voedselbanken blij door een structurele samenwerking te beloven. Tegelijk heeft de discounter de Boerenbond tegen zich in het harnas gejaagd door te braderen met varken- en rundsvlees.

Opnieuw #luxevooriedereen

Lidl leverde vandaag 148 pakketten met hulpgoederen af aan de Voedselbanken. Die kwamen bovenop de 700 pakketten die reeds met Kerstmis werden gegeven. In de nieuwe pakketten zit naast voedsel ook wasmiddel, tandenborstels en luiers.

 

De vele pakketten waren een gevolg van een uit de hand gelopen initiatief: Lidl beloofde immers vijf pakketten van 20 euro te geven aan de Voedselbanken per tweet over de actie. De warenhuisketen onderschatte daarbij evenwel de impact van de sociale media. In geen tijd waren er 1536 tweets, waarop Lidl de actie in allerijl stopzette en het bedrag dat al werd gehaald naar boven afrondde door voor 200.000 euro aan schenkingen te doen.

 

Lidl zegt nu toe om de samenwerking met de Voedselbanken te verdiepen. Hoe dit zal gebeuren, moet echter nog worden uitgemaakt.


Boerenbond boos

Intussen krijgt Lidl met een andere actie de Boerenbond tegen. De organisatie neemt het niet dat Lidl bij een pak varkens- of kalfsgehakt een tweede pak gratis geeft. Dat is braderen met voedsel op kap van de boer, meent de organisatie.

 

“Hiermee veegt Lidl zijn voeten aan alle afspraken die binnen het Belgische agro-voedingsketenoverleg lopen en dat kan niet”, liet voorzitter Piet Vantemsche verstaan. Lidl heeft die gedragscode echter niet ondertekend. Het verwees bij het initiatief naar een eigen code.

 

Lidl betreurt de uithaal van Boerenbond. “We vinden het jammer dat Boerenbond niet eerst met ons gesproken heeft”, zegt de keten. “We zijn bereid hierover te praten. Bovendien voeren we een marktconforme actie. We zijn niet de enige die dat met vlees doen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top