Lidl maakt Voedselbanken blij en Boerenbond boos

Lidl maakt Voedselbanken blij en Boerenbond boos

Supermarktketen Lidl maakt de Voedselbanken blij door een structurele samenwerking te beloven. Tegelijk heeft de discounter de Boerenbond tegen zich in het harnas gejaagd door te braderen met varken- en rundsvlees.

Opnieuw #luxevooriedereen

Lidl leverde vandaag 148 pakketten met hulpgoederen af aan de Voedselbanken. Die kwamen bovenop de 700 pakketten die reeds met Kerstmis werden gegeven. In de nieuwe pakketten zit naast voedsel ook wasmiddel, tandenborstels en luiers.

 

De vele pakketten waren een gevolg van een uit de hand gelopen initiatief: Lidl beloofde immers vijf pakketten van 20 euro te geven aan de Voedselbanken per tweet over de actie. De warenhuisketen onderschatte daarbij evenwel de impact van de sociale media. In geen tijd waren er 1536 tweets, waarop Lidl de actie in allerijl stopzette en het bedrag dat al werd gehaald naar boven afrondde door voor 200.000 euro aan schenkingen te doen.

 

Lidl zegt nu toe om de samenwerking met de Voedselbanken te verdiepen. Hoe dit zal gebeuren, moet echter nog worden uitgemaakt.


Boerenbond boos

Intussen krijgt Lidl met een andere actie de Boerenbond tegen. De organisatie neemt het niet dat Lidl bij een pak varkens- of kalfsgehakt een tweede pak gratis geeft. Dat is braderen met voedsel op kap van de boer, meent de organisatie.

 

“Hiermee veegt Lidl zijn voeten aan alle afspraken die binnen het Belgische agro-voedingsketenoverleg lopen en dat kan niet”, liet voorzitter Piet Vantemsche verstaan. Lidl heeft die gedragscode echter niet ondertekend. Het verwees bij het initiatief naar een eigen code.

 

Lidl betreurt de uithaal van Boerenbond. “We vinden het jammer dat Boerenbond niet eerst met ons gesproken heeft”, zegt de keten. “We zijn bereid hierover te praten. Bovendien voeren we een marktconforme actie. We zijn niet de enige die dat met vlees doen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top