Lidl maakt Voedselbanken blij en Boerenbond boos | RetailDetail

Lidl maakt Voedselbanken blij en Boerenbond boos

Lidl maakt Voedselbanken blij en Boerenbond boos

Supermarktketen Lidl maakt de Voedselbanken blij door een structurele samenwerking te beloven. Tegelijk heeft de discounter de Boerenbond tegen zich in het harnas gejaagd door te braderen met varken- en rundsvlees.

Opnieuw #luxevooriedereen

Lidl leverde vandaag 148 pakketten met hulpgoederen af aan de Voedselbanken. Die kwamen bovenop de 700 pakketten die reeds met Kerstmis werden gegeven. In de nieuwe pakketten zit naast voedsel ook wasmiddel, tandenborstels en luiers.

 

De vele pakketten waren een gevolg van een uit de hand gelopen initiatief: Lidl beloofde immers vijf pakketten van 20 euro te geven aan de Voedselbanken per tweet over de actie. De warenhuisketen onderschatte daarbij evenwel de impact van de sociale media. In geen tijd waren er 1536 tweets, waarop Lidl de actie in allerijl stopzette en het bedrag dat al werd gehaald naar boven afrondde door voor 200.000 euro aan schenkingen te doen.

 

Lidl zegt nu toe om de samenwerking met de Voedselbanken te verdiepen. Hoe dit zal gebeuren, moet echter nog worden uitgemaakt.


Boerenbond boos

Intussen krijgt Lidl met een andere actie de Boerenbond tegen. De organisatie neemt het niet dat Lidl bij een pak varkens- of kalfsgehakt een tweede pak gratis geeft. Dat is braderen met voedsel op kap van de boer, meent de organisatie.

 

“Hiermee veegt Lidl zijn voeten aan alle afspraken die binnen het Belgische agro-voedingsketenoverleg lopen en dat kan niet”, liet voorzitter Piet Vantemsche verstaan. Lidl heeft die gedragscode echter niet ondertekend. Het verwees bij het initiatief naar een eigen code.

 

Lidl betreurt de uithaal van Boerenbond. “We vinden het jammer dat Boerenbond niet eerst met ons gesproken heeft”, zegt de keten. “We zijn bereid hierover te praten. Bovendien voeren we een marktconforme actie. We zijn niet de enige die dat met vlees doen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.