Lidl maakt Voedselbanken blij en Boerenbond boos

Lidl maakt Voedselbanken blij en Boerenbond boos

Supermarktketen Lidl maakt de Voedselbanken blij door een structurele samenwerking te beloven. Tegelijk heeft de discounter de Boerenbond tegen zich in het harnas gejaagd door te braderen met varken- en rundsvlees.

Opnieuw #luxevooriedereen

Lidl leverde vandaag 148 pakketten met hulpgoederen af aan de Voedselbanken. Die kwamen bovenop de 700 pakketten die reeds met Kerstmis werden gegeven. In de nieuwe pakketten zit naast voedsel ook wasmiddel, tandenborstels en luiers.

 

De vele pakketten waren een gevolg van een uit de hand gelopen initiatief: Lidl beloofde immers vijf pakketten van 20 euro te geven aan de Voedselbanken per tweet over de actie. De warenhuisketen onderschatte daarbij evenwel de impact van de sociale media. In geen tijd waren er 1536 tweets, waarop Lidl de actie in allerijl stopzette en het bedrag dat al werd gehaald naar boven afrondde door voor 200.000 euro aan schenkingen te doen.

 

Lidl zegt nu toe om de samenwerking met de Voedselbanken te verdiepen. Hoe dit zal gebeuren, moet echter nog worden uitgemaakt.


Boerenbond boos

Intussen krijgt Lidl met een andere actie de Boerenbond tegen. De organisatie neemt het niet dat Lidl bij een pak varkens- of kalfsgehakt een tweede pak gratis geeft. Dat is braderen met voedsel op kap van de boer, meent de organisatie.

 

“Hiermee veegt Lidl zijn voeten aan alle afspraken die binnen het Belgische agro-voedingsketenoverleg lopen en dat kan niet”, liet voorzitter Piet Vantemsche verstaan. Lidl heeft die gedragscode echter niet ondertekend. Het verwees bij het initiatief naar een eigen code.

 

Lidl betreurt de uithaal van Boerenbond. “We vinden het jammer dat Boerenbond niet eerst met ons gesproken heeft”, zegt de keten. “We zijn bereid hierover te praten. Bovendien voeren we een marktconforme actie. We zijn niet de enige die dat met vlees doen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top