Limburgse Fruitveiling meldt verdubbeling perenverkoop

Limburgse Fruitveiling meldt verdubbeling perenverkoop

Belgen eten sinds de Russische invoerboycot dubbel zoveel peren als voordien. De campagnes op twitter met 'peerfies' - selfies van perenetende landgenoten (foto) - hebben hun effect duidelijk niet gemist: "Zo stoven we die Poetin een peer!"

Verkoop verdubbeld in supermarkten

Belgen reageren massaal op de oproep om meer eigen fruit te eten en zo de effecten van de Russische boycot te compenseren, zegt Petra Wautraets van de Limburgse Fruitveiling in Herk-de Stad: bij de groothandels en retailersis de verkoop meer dan verdubbeld en grootwarenhuizen hebben hun orders verhoogd. De Limburgse Fruitveiling is de grootste voor peren en heeft zowel afnemers in eigen land als in Nederland.

 

Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen trokken naar een hele rist supermarkten in hun provincie en hoorden van de uitbaters dat ze "de stock al moeten aanvullen" of dat ze "op een week tijd de perenomzet met 30 tot 40 procent zagen stijgen". Een enkeling zat "zaterdag zelfs al door de hele voorraad" heen.

 

Ook hoevewinkels profiteren mee

Ook op de markten is de vraag naar peren enorm, terwijl ook de fruittelers een stijging van de perenverkoop merken in hun eigen hoevewinkels. Sommige klanten vragen zelfs expliciet welke peren ze moeten kopen tegen Poetin en tegen de boycot: "Wij verkopen nu dus ook peren tégen de Russen, alsof dat een speciale soort zou zijn", lacht Greet De Wilde van fruitbedrijf Notelteirs in Broechem. "Als iedereen twee peren per week zou eten, dan krijgen de Vlaamse boeren hun peren verkocht in eigen land", zegt ze in Gazet van Antwerpen.

 

De helft van de peren die in ons land gekweekt worden, wordt normaal naar Rusland uitgevoerd: alles samen gaat het om zo'n 125.000 ton peren of 100 miljoen stuks. Om het verlies door die Russische boycot op te vangen, zouden de Belgen komend jaar een half miljard peren moeten eten. Dat is per Belg ongeveer één peer per week extra.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een soufflé van windeieren

18/08/2017

De excuses raken op bij Delhaize, en het geduld is op bij Dick Boer, zo leerden we afgelopen week. Nee, het is daar niet bepaald koek en ei. Maar elders ook niet. Hier is het zonnige nieuwsoverzicht van RetailDetail Food! 

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Back to top