Limburgse Fruitveiling meldt verdubbeling perenverkoop

Limburgse Fruitveiling meldt verdubbeling perenverkoop

Belgen eten sinds de Russische invoerboycot dubbel zoveel peren als voordien. De campagnes op twitter met 'peerfies' - selfies van perenetende landgenoten (foto) - hebben hun effect duidelijk niet gemist: "Zo stoven we die Poetin een peer!"

Verkoop verdubbeld in supermarkten

Belgen reageren massaal op de oproep om meer eigen fruit te eten en zo de effecten van de Russische boycot te compenseren, zegt Petra Wautraets van de Limburgse Fruitveiling in Herk-de Stad: bij de groothandels en retailersis de verkoop meer dan verdubbeld en grootwarenhuizen hebben hun orders verhoogd. De Limburgse Fruitveiling is de grootste voor peren en heeft zowel afnemers in eigen land als in Nederland.

 

Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen trokken naar een hele rist supermarkten in hun provincie en hoorden van de uitbaters dat ze "de stock al moeten aanvullen" of dat ze "op een week tijd de perenomzet met 30 tot 40 procent zagen stijgen". Een enkeling zat "zaterdag zelfs al door de hele voorraad" heen.

 

Ook hoevewinkels profiteren mee

Ook op de markten is de vraag naar peren enorm, terwijl ook de fruittelers een stijging van de perenverkoop merken in hun eigen hoevewinkels. Sommige klanten vragen zelfs expliciet welke peren ze moeten kopen tegen Poetin en tegen de boycot: "Wij verkopen nu dus ook peren tégen de Russen, alsof dat een speciale soort zou zijn", lacht Greet De Wilde van fruitbedrijf Notelteirs in Broechem. "Als iedereen twee peren per week zou eten, dan krijgen de Vlaamse boeren hun peren verkocht in eigen land", zegt ze in Gazet van Antwerpen.

 

De helft van de peren die in ons land gekweekt worden, wordt normaal naar Rusland uitgevoerd: alles samen gaat het om zo'n 125.000 ton peren of 100 miljoen stuks. Om het verlies door die Russische boycot op te vangen, zouden de Belgen komend jaar een half miljard peren moeten eten. Dat is per Belg ongeveer één peer per week extra.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top