Limburgse Fruitveiling meldt verdubbeling perenverkoop | RetailDetail

Limburgse Fruitveiling meldt verdubbeling perenverkoop

Limburgse Fruitveiling meldt verdubbeling perenverkoop

Belgen eten sinds de Russische invoerboycot dubbel zoveel peren als voordien. De campagnes op twitter met 'peerfies' - selfies van perenetende landgenoten (foto) - hebben hun effect duidelijk niet gemist: "Zo stoven we die Poetin een peer!"

Verkoop verdubbeld in supermarkten

Belgen reageren massaal op de oproep om meer eigen fruit te eten en zo de effecten van de Russische boycot te compenseren, zegt Petra Wautraets van de Limburgse Fruitveiling in Herk-de Stad: bij de groothandels en retailersis de verkoop meer dan verdubbeld en grootwarenhuizen hebben hun orders verhoogd. De Limburgse Fruitveiling is de grootste voor peren en heeft zowel afnemers in eigen land als in Nederland.

 

Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen trokken naar een hele rist supermarkten in hun provincie en hoorden van de uitbaters dat ze "de stock al moeten aanvullen" of dat ze "op een week tijd de perenomzet met 30 tot 40 procent zagen stijgen". Een enkeling zat "zaterdag zelfs al door de hele voorraad" heen.

 

Ook hoevewinkels profiteren mee

Ook op de markten is de vraag naar peren enorm, terwijl ook de fruittelers een stijging van de perenverkoop merken in hun eigen hoevewinkels. Sommige klanten vragen zelfs expliciet welke peren ze moeten kopen tegen Poetin en tegen de boycot: "Wij verkopen nu dus ook peren tégen de Russen, alsof dat een speciale soort zou zijn", lacht Greet De Wilde van fruitbedrijf Notelteirs in Broechem. "Als iedereen twee peren per week zou eten, dan krijgen de Vlaamse boeren hun peren verkocht in eigen land", zegt ze in Gazet van Antwerpen.

 

De helft van de peren die in ons land gekweekt worden, wordt normaal naar Rusland uitgevoerd: alles samen gaat het om zo'n 125.000 ton peren of 100 miljoen stuks. Om het verlies door die Russische boycot op te vangen, zouden de Belgen komend jaar een half miljard peren moeten eten. Dat is per Belg ongeveer één peer per week extra.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.