Lotus Bakeries lijft Biscuiterie Willems in

Lotus Bakeries lijft Biscuiterie Willems in

De beursgenoteerde koekjesbakker Lotus neemt zijn branchegenoot Willems over. Daardoor krijgt Lotus een grotere voet aan de grond in de horeca en kan het de productiecapaciteit voor speculaas spreiden over twee vestigingen.

Risicospreiding en private labels

Algemeen directeur Jan Boone van Lotus: "De overname biedt ons de mogelijkheid om het risico voor ons meest strategische product te spreiden. De voorbije jaren was speculaas immers de groeimotor van de verkopen, voornamelijk buiten België." Lotus heeft als strategie dan ook om speculaas ook buiten Europa te commercialiseren en op termijn uit te bouwen tot een wereldproduct.

 

Bovendien geeft de overname het bedrijf uit Lembeke een betere toegang in de horeca en het kanaal van de foodservice, want Willems is een producent van huismerken voor onder meer koffiebranders.

 

Twee commerciële ploegen

De voorbije jaren koos Lotus voor een focus op merkproducten en werd private label fors gereduceerd, maar de overname noopt het merk tot een koerswijziging: "We hebben nog altijd wat private label. We gaan die toevoegen aan het pakket van Willems. We zullen dus met twee commerciële ploegen werken: een voor Lotus-producten en een voor private label", aldus Boone.

 

Willems realiseert een omzet van ruim 23 miljoen euro, waarvan een groeiend deel in het buitenland. Lotus betaalt voor het bedrijf uit Eeklo circa 6,5 keer de recurrente bedrijfscashflow, zo'n 31 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top