Lotus Bakeries lijft Biscuiterie Willems in | RetailDetail

Lotus Bakeries lijft Biscuiterie Willems in

Lotus Bakeries lijft Biscuiterie Willems in

De beursgenoteerde koekjesbakker Lotus neemt zijn branchegenoot Willems over. Daardoor krijgt Lotus een grotere voet aan de grond in de horeca en kan het de productiecapaciteit voor speculaas spreiden over twee vestigingen.

Risicospreiding en private labels

Algemeen directeur Jan Boone van Lotus: "De overname biedt ons de mogelijkheid om het risico voor ons meest strategische product te spreiden. De voorbije jaren was speculaas immers de groeimotor van de verkopen, voornamelijk buiten België." Lotus heeft als strategie dan ook om speculaas ook buiten Europa te commercialiseren en op termijn uit te bouwen tot een wereldproduct.

 

Bovendien geeft de overname het bedrijf uit Lembeke een betere toegang in de horeca en het kanaal van de foodservice, want Willems is een producent van huismerken voor onder meer koffiebranders.

 

Twee commerciële ploegen

De voorbije jaren koos Lotus voor een focus op merkproducten en werd private label fors gereduceerd, maar de overname noopt het merk tot een koerswijziging: "We hebben nog altijd wat private label. We gaan die toevoegen aan het pakket van Willems. We zullen dus met twee commerciële ploegen werken: een voor Lotus-producten en een voor private label", aldus Boone.

 

Willems realiseert een omzet van ruim 23 miljoen euro, waarvan een groeiend deel in het buitenland. Lotus betaalt voor het bedrijf uit Eeklo circa 6,5 keer de recurrente bedrijfscashflow, zo'n 31 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.