Lotus Bakeries lijft Biscuiterie Willems in | RetailDetail

Lotus Bakeries lijft Biscuiterie Willems in

Lotus Bakeries lijft Biscuiterie Willems in

De beursgenoteerde koekjesbakker Lotus neemt zijn branchegenoot Willems over. Daardoor krijgt Lotus een grotere voet aan de grond in de horeca en kan het de productiecapaciteit voor speculaas spreiden over twee vestigingen.

Risicospreiding en private labels

Algemeen directeur Jan Boone van Lotus: "De overname biedt ons de mogelijkheid om het risico voor ons meest strategische product te spreiden. De voorbije jaren was speculaas immers de groeimotor van de verkopen, voornamelijk buiten België." Lotus heeft als strategie dan ook om speculaas ook buiten Europa te commercialiseren en op termijn uit te bouwen tot een wereldproduct.

 

Bovendien geeft de overname het bedrijf uit Lembeke een betere toegang in de horeca en het kanaal van de foodservice, want Willems is een producent van huismerken voor onder meer koffiebranders.

 

Twee commerciële ploegen

De voorbije jaren koos Lotus voor een focus op merkproducten en werd private label fors gereduceerd, maar de overname noopt het merk tot een koerswijziging: "We hebben nog altijd wat private label. We gaan die toevoegen aan het pakket van Willems. We zullen dus met twee commerciële ploegen werken: een voor Lotus-producten en een voor private label", aldus Boone.

 

Willems realiseert een omzet van ruim 23 miljoen euro, waarvan een groeiend deel in het buitenland. Lotus betaalt voor het bedrijf uit Eeklo circa 6,5 keer de recurrente bedrijfscashflow, zo'n 31 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.