LU opteert resoluut voor scharreleieren

LU opteert resoluut voor scharreleieren

Vanaf 2014 bevatten de koekjes van LU nog enkel scharreleieren. De koekjesbakker verwerkt per jaar zowat 300 ton eieren, die door ruim 22.000 hennen worden gelegd.

De helft dit jaar, 100% vanaf 2014

De beslissing kwam er in overleg met GAIA en gaat zo snel mogelijk in. Dit jaar zal de helft van het volume LU-koekjes die verkocht worden in België en waarin eiproducten verwerkt worden, enkel nog eieren van scharrelkippen bevatten. In 2014 zal dat gelden voor alle LU-koekjes die in ons land verkocht worden.

 

"We erkennen dat het welzijn van dieren een belangrijk aandachtspunt is voor consumenten, klanten en GAIA", zegt Dionne Heijnen, Public Affairs Manager van LU. "Daarom zijn we begonnen met de aankoop van scharreleieren in sommige van onze fabrieken in Europa, inclusief voor al onze koekjes die verkocht worden in België."

 

"Dikke pluim"

GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch reageert alvast zeer tevreden: "LU krijgt van ons een dikke pluim. Het bedrijf zorgt ervoor dat meer dan 22.000 leghennen per jaar niet in batterijkooisystemen gehouden worden en een beter leven krijgen."

 

LU volgt daarmee het voorbeeld van voedingsbedrijven als Lotus Bakeries en Vandemoortele. Ook supermarktketens als Colruyt en Carrefour zetten onlangs dierenwelzijn prominenter op de agenda.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top