LU opteert resoluut voor scharreleieren | RetailDetail

LU opteert resoluut voor scharreleieren

LU opteert resoluut voor scharreleieren

Vanaf 2014 bevatten de koekjes van LU nog enkel scharreleieren. De koekjesbakker verwerkt per jaar zowat 300 ton eieren, die door ruim 22.000 hennen worden gelegd.

De helft dit jaar, 100% vanaf 2014

De beslissing kwam er in overleg met GAIA en gaat zo snel mogelijk in. Dit jaar zal de helft van het volume LU-koekjes die verkocht worden in België en waarin eiproducten verwerkt worden, enkel nog eieren van scharrelkippen bevatten. In 2014 zal dat gelden voor alle LU-koekjes die in ons land verkocht worden.

 

"We erkennen dat het welzijn van dieren een belangrijk aandachtspunt is voor consumenten, klanten en GAIA", zegt Dionne Heijnen, Public Affairs Manager van LU. "Daarom zijn we begonnen met de aankoop van scharreleieren in sommige van onze fabrieken in Europa, inclusief voor al onze koekjes die verkocht worden in België."

 

"Dikke pluim"

GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch reageert alvast zeer tevreden: "LU krijgt van ons een dikke pluim. Het bedrijf zorgt ervoor dat meer dan 22.000 leghennen per jaar niet in batterijkooisystemen gehouden worden en een beter leven krijgen."

 

LU volgt daarmee het voorbeeld van voedingsbedrijven als Lotus Bakeries en Vandemoortele. Ook supermarktketens als Colruyt en Carrefour zetten onlangs dierenwelzijn prominenter op de agenda.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.