Marine Harvest wil sectorgenoot Cermaq inlijven | RetailDetail

Marine Harvest wil sectorgenoot Cermaq inlijven

Marine Harvest wil sectorgenoot Cermaq inlijven

Het Noorse Marine Harvest, 's werelds grootste seafoodconcern en eigenaar van het Belgische visbedrijf Pieters, heeft een overnamebod aangekondigd op zijn ook al Noorse sectorgenoot Cermaq.

"Wereldwijde sectorleider" in aquacultuur

Cermaq is gespecialiseerd in visvoer en zalmkweek en realiseerde vorig jaar een omzet van 11,8 miljard Noorse kronen (1,6 miljard euro). Volgens Marine Harvest, dat vandaag een vijfde van alle wereldwijd verkochte zalm kweekt, zal door het samengaan met Cermaq een "wereldwijde sectorleider" in aquacultuur ontstaan.

 

Marine Harvest heeft nu al 4,34 miljoen aandelen van Cermaq in handen, goed voor 4,7% van het kapitaal. De Noren willen 105 kronen (13,85 euro) per aandeel betalen om Cermaq in te lijven, goed voor een totale waarde van 9,7 miljard kronen (de helft in cash, de andere helft in aandelen). De grootste aandeelhouder van Cermaq is de Noorse overheid (43,54%). Marine Harvest zou zijn bod kort na de algemene vergadering van 23 mei willen lanceren.

 

Bij het beursgenoteerde Marine Harvest, het moederbedrijf van het West-Vlaamse "Marine Harvest Pieters" met vestigingen in Brugge en Oostende, werken alles samen zo'n 6.200 mensen. Het concern is actief in 22 landen en draaide in 2012 een omzet van 2,1 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.