Melkverkoop daalt, alternatieve zuivel in de lift | RetailDetail

Melkverkoop daalt, alternatieve zuivel in de lift

Melkverkoop daalt, alternatieve zuivel in de lift

Vijftien jaar geleden dronken we 75 liter koemelk per jaar per persoon, vandaag is dat nog 50,5 liter. Intussen stijgt de verloop van sojamelk en andere alternatieve zuivel: de Belg lust blijkbaar vaker een alternatief voor koemelk.

Rijstdrank, sojamelk en consoorten

De totale consumptiemelkaankopen per Belg daalden in 2013 met bijna 2%, maar een hogere gemiddelde prijs gaven de Belgen vorig jaar toch 3,6% meer uit aan zuivel, zo blijkt uit cijfers van de VLAM. Koemelk blijft met 50,5 liter per capita dan wel de topper, we drinken toch ook al 3,25 liter soja-, rijst- en andere zuivelvarianten.

 

"We zien de verschuiving in onze verkoop", bevestigt Pieter Ceuleers van Bio-Planet de trend naar melkvervangers: "De verkoop van plantaardige zuivelproducten stijgt met 37 procent ten opzichte van vorig jaar."

 

"De winkelrekken en de VLAM-cijfers bewijzen het: er is vraag naar alternatieven voor koemelk", schrijft De Standaard. "Naast de goed ingeburgerde soja- en rijstdranken vind je vandaag ook plantaardige melk van onder meer spelt, haver, amandel, hazelnoot, kokos, quinoa en kamut (een tarwesoort). En het aanbod blijft groeien: er is al sprake van melk van cashew-appels."

 

Overigens is de opmars van "alternatieve melk" geen exclusief Belgisch fenomeen: volgens sojadrankenproducent Alpro groeit de markt voor plantaardige variaties op zuivel in heel Europa met liefst 11%, terwijl Alpro zelf een groei van zelfs 16% claimt.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.