Melkverkoop daalt, alternatieve zuivel in de lift

Melkverkoop daalt, alternatieve zuivel in de lift

Vijftien jaar geleden dronken we 75 liter koemelk per jaar per persoon, vandaag is dat nog 50,5 liter. Intussen stijgt de verloop van sojamelk en andere alternatieve zuivel: de Belg lust blijkbaar vaker een alternatief voor koemelk.

Rijstdrank, sojamelk en consoorten

De totale consumptiemelkaankopen per Belg daalden in 2013 met bijna 2%, maar een hogere gemiddelde prijs gaven de Belgen vorig jaar toch 3,6% meer uit aan zuivel, zo blijkt uit cijfers van de VLAM. Koemelk blijft met 50,5 liter per capita dan wel de topper, we drinken toch ook al 3,25 liter soja-, rijst- en andere zuivelvarianten.

 

"We zien de verschuiving in onze verkoop", bevestigt Pieter Ceuleers van Bio-Planet de trend naar melkvervangers: "De verkoop van plantaardige zuivelproducten stijgt met 37 procent ten opzichte van vorig jaar."

 

"De winkelrekken en de VLAM-cijfers bewijzen het: er is vraag naar alternatieven voor koemelk", schrijft De Standaard. "Naast de goed ingeburgerde soja- en rijstdranken vind je vandaag ook plantaardige melk van onder meer spelt, haver, amandel, hazelnoot, kokos, quinoa en kamut (een tarwesoort). En het aanbod blijft groeien: er is al sprake van melk van cashew-appels."

 

Overigens is de opmars van "alternatieve melk" geen exclusief Belgisch fenomeen: volgens sojadrankenproducent Alpro groeit de markt voor plantaardige variaties op zuivel in heel Europa met liefst 11%, terwijl Alpro zelf een groei van zelfs 16% claimt.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top