Melkverkoop daalt, alternatieve zuivel in de lift

Melkverkoop daalt, alternatieve zuivel in de lift

Vijftien jaar geleden dronken we 75 liter koemelk per jaar per persoon, vandaag is dat nog 50,5 liter. Intussen stijgt de verloop van sojamelk en andere alternatieve zuivel: de Belg lust blijkbaar vaker een alternatief voor koemelk.

Rijstdrank, sojamelk en consoorten

De totale consumptiemelkaankopen per Belg daalden in 2013 met bijna 2%, maar een hogere gemiddelde prijs gaven de Belgen vorig jaar toch 3,6% meer uit aan zuivel, zo blijkt uit cijfers van de VLAM. Koemelk blijft met 50,5 liter per capita dan wel de topper, we drinken toch ook al 3,25 liter soja-, rijst- en andere zuivelvarianten.

 

"We zien de verschuiving in onze verkoop", bevestigt Pieter Ceuleers van Bio-Planet de trend naar melkvervangers: "De verkoop van plantaardige zuivelproducten stijgt met 37 procent ten opzichte van vorig jaar."

 

"De winkelrekken en de VLAM-cijfers bewijzen het: er is vraag naar alternatieven voor koemelk", schrijft De Standaard. "Naast de goed ingeburgerde soja- en rijstdranken vind je vandaag ook plantaardige melk van onder meer spelt, haver, amandel, hazelnoot, kokos, quinoa en kamut (een tarwesoort). En het aanbod blijft groeien: er is al sprake van melk van cashew-appels."

 

Overigens is de opmars van "alternatieve melk" geen exclusief Belgisch fenomeen: volgens sojadrankenproducent Alpro groeit de markt voor plantaardige variaties op zuivel in heel Europa met liefst 11%, terwijl Alpro zelf een groei van zelfs 16% claimt.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top