Mestdagh investeert 25 miljoen in uitbreiding distributiecentrum

Mestdagh investeert 25 miljoen in uitbreiding distributiecentrum

Warenhuisgroep Mestdagh gaat zijn distributiecentrum in Gosselies (bij Charleroi) met de helft uitbreiden. Op die manier moet de groei van het bedrijf worden opgevangen. De werken moeten eind 2013 klaar zijn en zullen zowat 25 miljoen euro kosten.

Voorbije en toekomstige groei

Mestdagh baat nu 83 warenhuizen van 1.000 m² à 2.500 m² uit, die bijna allemaal in Wallonië of rond Brussel liggen. Zestien ervan zijn verkooppunten van Carrefour die in 2010 werden overgenomen, de rest opereert onder het enseigne Champion. Alle 83 winkels worden omgevormd tot Carrefour Markets, een operatie die tegen de zomer van 2013 moet rond zijn. Die verandering zorgt trouwens ook voor een uitbreiding van het assortiment met een kwart.

 

"De overname van de 16 winkels van Carrefour deed onze omzet al met 40% toenemen tot zo'n 700 miljoen euro", zegt bestuurder Carl Mestdagh. "Bovendien mikken we op een verdere groei. Het is onze ambitie om een netwerk van zowat honderd winkels uit te bouwen."

 

Nood aan extra capaciteit

Die uitbreiding zorgt voor extra behoefte aan distributiecapaciteit,vandaar de uitbreiding van zijn logistiek centrum van 32.000 m² naar 48.000 m² die tegen eind volgend jaar klaar moet zijn. De warenhuisgroep werkt daarvoor samen met Equilis, de vastgoedpoot van het familieconcern. Mestdagh verwacht dat er na de uitbreiding van het distributiecentrum 750 vrachtwagens per dag worden behandeld, tegenover 500 nu.

 

Eens de operatie rond is, wordt ook de belevering van de zestien gewezen Carrefour-vestigingen door Gosselies gerealiseerd: nu worden die nog door de centrale van de Franse groep zelf voorzien van goederen. Bovendien is er dan nog ruimte over om ook de verwachte expansie naar 100 vestigingen te kunnen verwerken.

 

De uitbreiding van het distributiecentrum zorgt ook voor extra werkgelegenheid. Er komen veertig extra arbeidsplaatsen bij, zodat het totaal personeelsbestand op de site kan aangroeien tot 174 mensen. In totaal werken bij de groep Mestdagh nu al 3.200 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top