Minister Onkelinx wil taks op frisdranken

Minister Onkelinx wil taks op frisdranken

Federaal minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) laat onderzoeken of de invoering van een taks op de verkoop van frisdrank in België haalbaar is. Het onderzoek slaat zowel op suikerhoudende als op light-dranken.

Inspiratie uit Frankrijk

Frisdrank is slecht voor de volksgezondheid en dus mag er best een taks op worden geheven, vindt de minister. Dat ze daarbij ook de light-dranken viseert, motiveert ze door te verwijzen naar onderzoeken die leren dat suikervervangers als aspartaam het risico op diabetes kunnen verhogen.

 

Onkelinx haalt haar mosterd in Frankrijk, waar sinds begin 2012 een taks van 2 cent wordt geheven op een blikje en 20 cent op een fles van 1,5 liter. Met gunstig gevolg, aldus de minister: de verkoop van frisdrank is er gedaald ten voordele van water en bier.

 

De minister wil de opbrengst van de heffing gebruiken om gezondheidscampagnes te financieren, maar de oppositie ziet dat niet zitten: "Pretendeer alsjeblieft niet dat dit zal leiden tot meer gezondheid. De enige die er gezonder van wordt, is de staat, financieel gezonder welteverstaan", sneert senator Ide (N-VA).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top