Minister Onkelinx wil taks op frisdranken | RetailDetail

Minister Onkelinx wil taks op frisdranken

Minister Onkelinx wil taks op frisdranken

Federaal minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) laat onderzoeken of de invoering van een taks op de verkoop van frisdrank in België haalbaar is. Het onderzoek slaat zowel op suikerhoudende als op light-dranken.

Inspiratie uit Frankrijk

Frisdrank is slecht voor de volksgezondheid en dus mag er best een taks op worden geheven, vindt de minister. Dat ze daarbij ook de light-dranken viseert, motiveert ze door te verwijzen naar onderzoeken die leren dat suikervervangers als aspartaam het risico op diabetes kunnen verhogen.

 

Onkelinx haalt haar mosterd in Frankrijk, waar sinds begin 2012 een taks van 2 cent wordt geheven op een blikje en 20 cent op een fles van 1,5 liter. Met gunstig gevolg, aldus de minister: de verkoop van frisdrank is er gedaald ten voordele van water en bier.

 

De minister wil de opbrengst van de heffing gebruiken om gezondheidscampagnes te financieren, maar de oppositie ziet dat niet zitten: "Pretendeer alsjeblieft niet dat dit zal leiden tot meer gezondheid. De enige die er gezonder van wordt, is de staat, financieel gezonder welteverstaan", sneert senator Ide (N-VA).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.